شهردار گرگان: ۲۱ محله این شهر در «طرح تحول اجتماع‌محور» قرار دارند

گرگان - ایرنا - شهردار گرگان گفت: از ۲ هزار و ۲۰ محله ابلاغ شده وزارت کشور مبنی بر اجرای طرح «تحول اجتماع‌محور»، ۲۱ محله در این شهر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیدمحمدرضا سیدالنگی روز دوشنبه در نشست بازآفرینی شهری گرگان با موضوع آموزه‌های زلزله بم به مناسبت پنجم دی ماه سالروز وقوع زلزله بم (۱۳۸۲) ظهارداشت: پس از استقرار دولت سیزدهم، طرح تحول اجتماع‌محور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، از سوی دولت ابلاغ شد که قرارگاه تحول محلات در شهرداری گرگان راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: در ابتدای کار محله «انجیراب گرگان» واقع در ضلع غربی این شهر را به عنوان نمونه انتخاب کردیم که اقداماتی در آن انجام شده و بقیه نیز با گذشت زمان و نیز تخصیص بودجه و اعتبارات مناسب و به موقع، انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان مدیران شهری و حتی استانی وظیفه و مسوولیت داریم تا عدالت و توسعه متوازن شهری را برقرار کنیم.

شهردار گرگان گفت: با مشارکت و همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان، اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال صرف عملیات زیرسازی، نوسازی و بهسازی محلات هدف شد.

سیدالنگی تاکید کرد: ما در شهرداری تلاش داریم که تمام معابر خاکی این شهر را آسفالت کنیم برای انجام این تعهد نیاز است که تامین قیر مورد نیاز از سوی وزارت راه و شهرسازی به موقع اختصاص یابد قطعا با اجرای این مهم سیمای محلات گرگان دگرگون خواهد شد.

وی ادامه داد: برطرف کردن مشکلات محلات کوی محتشم، شهرک‌های قلعه‌حسن، اوزینه، شریعتی، کوی چناران و کوی عرفان با جدیت دنبال می‌شود و بنا داریم مجوزهای مقاوم‌سازی در این محلات با اولویت صادر کنیم که در این زمینه طرح‌ اجرای ساختمان‌های طبقاتی این محلات به ستاد بازآفرینی شهرستان ارسال که پس از تصویب شاهد اقدامات لازم در این زمینه خواهیم بود.

سفیر ستاد بازآفرینی شهری که خود از ساکنین شهر بم بوده و بستگان زیادی را در آن حادثه از دست داده بود، گفت: در ساخت شهر بم در پیش از زلزله سال ۱۳۸۲، عقیده سنت‌گرا بر عقیده علمی چیره شده بود و در واقع مردم براساس باورهای غلط موجود از گذشته در افزایش خسارات آن زلزله نقش اساسی داشتند.

رضا بهشتیان در این جلسه اظهارداشت: یکی از باورهای غلط این بود که با قدمت بیش از ۶ هزار ساله ارگ قدیم و نیز وجود چاه‌های مختلف، غیرممکن است در این شهر زلزله بیاید، اما در آن زلزله، شاهد حرکت گُسل از سمت شرق شهر به سمت ارگ قدیم بودیم که بافت قدیم و سنتی بم که در مرکز شهر قرار داشت، در مسیر حرکت گُسل بود.

وی بیان کرد: رسی بودن منطقه، عمق کم، شدت و مدت زمان بالای زلزله، سهل‌انگاری عوامل نظام مهندسی و شهرداری در نظارت بر ساخت و سازهای آن زمان و به اصطلاح مقاوم‌سازی بدون پشتوانه علمی، ساخت و ساز غیراصولی از عوامل بروز خسارت سنگین در آن زمین لرزه بود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ساعت ۲۲ نیمه‌شب چهارم دی ماه سال ۱۳۸۲ زلزله‌ای بم را لرزاند، اما مردم کمتر به آن توجه کردند و عده‌ای هم که قصد داشتند، شب را بیرون از منزل یا داخل خودروهای خود برای در امان ماندن بمانند، به علت برودت هوای بسیار سرد به منازل خود بازگشتند و در واقع با وقوع زلزله بامداد پنجم دی ماه بر تعداد جان باختگان افزوده شد.

شهردار گرگان: ۲۱ محله این شهر در «طرح تحول اجتماع‌محور» قرار دارند

سفیر ستاد بازآفرینی شهری گفت: آن زلزله در کنار جان باختن بیش از ۵۰ هزار نفری، اکنون ۲۸۰ مجروح و مصدوم ضایعه نخاعی برجای گذاشته که این افراد به علت شرایط بسیار سخت زندگی، هر روز آرزوی رسیدن مرگ خود را دارند.

بهشتیان پیشنهاد کرد که برای کاهش میزان خسارات مالی و جانی حوادث و بلایای طبیعی، باید منازل مقاوم‌سازی شود و از امروز باید این کار را شروع کرد که در این مسیر باید برای اقدام کنندگان تسهیلاتی همچون کنار گذاشتن بروکراسی اداری، تسهیلات کم‌بهره، فرهنگ‌سازی و موارد مشابه در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهرداری که در زلزله بم جان خود را از دست داد و حتی هشت سال اسیر رژیم بعثی عراق بود، اقدام به بازگشایی کوچه‌ها و معابر تنگ در این شهر کرد که بارها مورد خشم و غضب مردم قرار گرفت، اما همین کار باعث شد تا حداقل ۱۵ هزار نفر از تعداد تلفات کاسته شود.

وی تصریح کرد: آنچه در پس از زلزله مشخص و نمایان بود، به هم ریختگی در کارها ملموس بود که کسی نمی‌دانست چه کار باید انجام دهد که این تجربه می‌تواند امروز به تشکل‌ها و گروه‌های مردمی منتقل شود تا در حوادث مشابه، شاهد تکرار آن بهم ریختگی‌ها و مسائل دیگر نباشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha