برکات برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد از آبگیری سدها تا تامین علوفه دام

یاسوج - ایرنا - آبگیری سدها ، ذخیره آب آشامیدنی و کشاورزی، سبز شدن مراتع و رفع نیاز علوفه دامی ، شادابی جنگل ها و آماده شدن پیست اسکی کاکان برای بازی های زمستانی از برکات بارش های برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد بشمار می رود.

از ابتدای سال جاری زراعی یعنی اول مهر تاکنون ۲۶۳ میلی متر باران در یاسوج،۲۶۰ میلی متر در سی سخت،۲۳۱ میلی متر در مارگون،۲۱۶ میلی متر در لنده،۱۹۲ میلی متر در چرام،۱۸۷ میلی متر ر دهدشت،۱۳۳ میلی متر در لیکک،۱۰۵ میلی متر در دوگنبدان و ۱۲۳ میلی متر باریده که گرچه ۲۲ میلی متر از میان بلندمدت تا این وقت سال کمتر می باشد اما ثمرات خوبی برای بخش های مختلف استان داشته است.

میزان بارش سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تاکنون در استان ۱۸۸.۷ میلی متر و میانگین بارش سال زراعی بلند مدت تا این وقت سال ۲۰۹میلی متر بوده با این حال وزیر نیرو اعتقاد دارد کشورمان پاییز امسال نسبت به سال های قبل در خشکسالی رکورد زده است،اما حجم سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت مطلوبی دارند.

بارش باران در نگاه نخست برای بسیاری از مردمان عادی بیشتر زمینه ساز طراوت هوای آلوده شهرها، تامین آب آشامیدنی و کشاورزی است اما حقیقت این است که باران های به موقع نه تنها برای انسان بلکه بر زندگی همه موجودات زنده نقش آفرینی حیاتی دارد.

کارشناسان حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد ذخیره قابل قبول سدها، تقویت سفره های زیرزمینی، سرسبزی طبیعت مناطق گرمسیری که زمینه چرای دام ها را فراهم می کند،سیراب شدن درختان جنگلی و حیات وحش را از مهمترین ارمغان های برف و باران های امسال می دانند.

آماده شدن پیست اسکی کاکان

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برف های اخیر باعث آماده شده پیست اسکی دنا برای علاقه مندان به بازی های زمستانی شده است.

برکات برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد از آبگیری سدها تا تامین علوفه دام

فرشید کرمی با اشاره به اینکه گرمی بازار ورزش های زمستانی منجر به رونق گردشگری در همه ایام سال می شود تاکید کرد:گردشگری چهارفصل بستر جذب سرمایه گذاران در کهگیلویه و بویراحمد را فراهم می کند.

وی تاکید کرد:جشنواره منطقه ای برفی دنا در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه امسال به مدت ۲ روز در پیست اسکی کاکان یاسوج برنامه ریزی شده تا زمینه معرفی جاذبه های زمستانگردی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.

کرمی بیان کرد: در جشنواره منطقه ای برفی کاکان برنامه های مختلفی از قبیل برگزاری مسابقات ورزشی زمستانی مانند اسکی، مجسمه سازی و تندیس سازی، پخت غذاهای محلی متناسب با فصل سرما و شکار لحظه ها توسط فیلمبرداران و عکاسان برگزار خواهد شد.

پیست اسکی کاکان واقع در ۱۸ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این استان در چهار فصل برای زمستان گردی است این پیست با طول مفید ۶۰۰ متر و عرض ۱۵۰ متر، در پنج تا شش ماه از سال از اوایل زمستان تا اوایل بهار پوشیده از برف است و گاه عمق برف سه متر نیز می‌رسد.

طراوات جنگل ها

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی های سال زراعی جاری بر احیای جنگل ها و مراتع همه نقاط این استان اثرگذار شده است.

برکات برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد از آبگیری سدها تا تامین علوفه دام

گودرز باقری فرد با اشاره به نقش جنگل ها و مراتع در کنترل خسارت های باران های سیل آسا، فرسایش خاک، کاهش آلودگی هوا، رونق صنعت گردشگری ابراز امیدواری کرد: باران های امسال بتواند نقش اثرگذاری در بهبود وضعیت زندگی مردم داشته باشد.

وی تاکید کرد: منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از فرصت باران و وضعیت خوب خاک برای کشت گیاهان دارویی در چهار هزار هکتار از مراتع استان استفاده کرده است.

باقری فرد عنوان کرد: جمع آوری بذر در زیردرختان بلوط و کاشت آن در جنگل های آسیب دیده از برنامه های دیگر دولت برای احیای جنگل ها و مراتع استان است.

باران و بهبود وضعیت عشایر

رئیس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید: بارندگی های امسال منجر به سبز شدن مراتع و کاهش نیاز به خرید علوفه دستی برای عشایر شده است.

برکات برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد از آبگیری سدها تا تامین علوفه دام

سید مهدی عباسیان با اشاره به گرانی علوفه تاکید کرد: کاهش خرید علوفه نقش اثرگذاری در بهبود معیشت عشایر کهگیلویه و بویراحمد و افزایش تولید گوشت دارد.

وی تصریح کرد: همچنین بارندگی های امسال میزان آب چشمه های مناطق سردسیری را بهبود بخشیده و امید می رود با بارندگی های زمستان وضعیت چشمه های مناطق گرمسیری هم بهتر شود.

جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین ، ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.

۱۲درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

ذخیره آب در سازه های آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد می گوید: بارندگی های امسال منجر به پر شدن ظرفیت ذخیره آب سازه های آبخیزداری کوچک استان شده است.

برکات برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد از آبگیری سدها تا تامین علوفه دام

عبدال میرفردی عنوان کرد: ذخیره آب در سازه های آبخیز داری برای غنی شدن سفره های زیر زمینی، مراتع و تامین آب کشاورزی مردم منطقه مفید است.

وی تاکید کرد: تقویت سفره های زیرزمینی، پیشگیری از فرسایش خاک و کاهش خسارت های سیلاب از مزایای ذخیره آب در سازه های آبخیزداری است.

میرفردی بیان کرد: سازه های آبخیزداری می‌تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد که این امر می تواند منبع خوبی برای تأمین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی باشد.

از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲.۶ میلیون متر مکعب سازه آبخیزداری در این استان ایجاد شده است که اجرای این سازه ها باعث ذخیره سالیانه ۴۰میلیون متر مکعب مهار سیلاب و کنترل ۱.۲ میلیون متر مکعب فرسایش خاک در استان می شود.

آبخیزداری به معنای مهار آب های روان در زمان سیلاب و تزریق آن به سفره‌های زیرزمینی و همچنین ذخیره در پشت سدهای خاکی برای استفاده در زمان خشکسالی یا فصول گرم سال است.

سد کوثر رکوردار آبگیری در سطح کشور

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد کوثر در گچساران حدود ۵۳۰ میلیون متر مکعب حجم مفید دارد که تاکنون ۴۲۳ میلیون متر مکعب از حجم مخزن آن پر است.

برکات برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد از آبگیری سدها تا تامین علوفه دام

آرش مصلح عنوان کرد: پیش بینی می شود مابقی ظرفیت سد کوثر هم در بارش های آینده پر شود اما با توجه به اینکه باید برای بارش های سیل آسا مقداری از حجم مخزن خالی باشد این حجم خالی برای مهار سیلاب ها گذاشته شده است.

سد کوثر افزون بر اینکه آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند بخشی از نیازهای آب صنعتی گچساران را نیز مرتفع می کند.

سد شاه قاسم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم مخزن سد شاه قاسم ۹ میلیون متر مکعب است که اکنون زیر یک میلیون متر مکعب حجم آبی آن است .

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود با توجه به بارش برف در ارتفاعات مجاور آن و تغذیه منابع آب زیرزمینی در اسفندماه و فروردین ماه به مرحله آبگیری کامل برسد.

این سد با اهداف تامین آب یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایین دست، تزریق و تقویت آبخوان آهکی در اطراف سد، توسعه گردشگری و همچنین کنترل رواناب های حاصل از بارندگی ها به ویژه در فصول زمستان و بهار به بهره برداری رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است این استان با حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha