خبرگزاری ژاپن: باید تحریم های بیشتری علیه روسیه اعمال شود

تهران- ایرنا - کارشناسان روابط بین الملل معتقدند از آنجا که جنگ اوکراین ادامه دارد، ژاپن به عنوان رئیس گروه ۷ در سال ۲۰۲۳ باید تلاش کند تا کشورهای بیشتری را به تحریم علیه روسیه ترغیب کند و فشارها را بر مسکو افزایش دهد تا مذاکرات آتش بس برای این جنگ آغاز شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری کیودو نیوز، براساس پیشنهاد کارشناسان روابط بین الملل یک راه موثر برای انجام تحریم های بیشتر بر مسکو و فشار برای آغاز مذاکرات آتش بس در جنگ طولانی شده اوکراین این است که رهبران ۷ کشور صنعتی جهان که قرار است برای اجلاس سالانه این گروه در ماه مه ۲۰۲۳ در هیروشیما گردهم آیند جبهه ای از کشورهایی که تاکنون در برابر تحریم کردن روسیه مقاومت کردند تشکیل دهند.

حمله روسیه در اواخر فوریه سال جاری میلادی به همسایه اش اوکراین موجب شد تا کشورهای عضو گروه ۷ یعنی انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا به علاوه اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر سلسله اقدامات تنبیهی بر روسیه اعمال کنند که شامل تحریم فروش انرژی و ممنوعیت فروش نیمه رساناها به این کشور بود.

«یوکو هیروسو» استاد دانشگاه سیاست بین الملل در دانشگاه کیئو در مصاحبه با خبرنگاران گفت با نشان ندادن هیچگونه نشانه ای از دو طرف درگیر در جنگ برای بازگشت به میز مذاکرات، اقدامات اجرا شده توسط گروه ۷ هیچ ثمری نداشته است.

وی معتقد است کشورهای درحال توسعه در مناطقی از جمله آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین روابط عادی اقتصادی خود با روسیه را ادامه می دهند و به شرکت های روسی اجازه می دهند بازاری برای انرژی و سایر صادرات خود داشته باشد تا منابع مالی برای ادامه این جنگ را تامین کند. بیشتر کشورهای درحال توسعه و قدرت های نوظهور نظیر چین و هند به تحریم ها علیه مسکو ملحق نشدند و یا حتی آشکارا از این جنگ انتقاد نکردند. برخی از این کشورها حتی تجارت خود را با روسیه گسترش دادند. بدین ترتیب برای تحت فشار گذاشتن مسکو لازم است تا کشورهای درحال توسعه به تحریم ها بپیوندند و لازم است تا کشورهای گروه ۷ به شکل جدی متوجه جبران خسارت برای این کشورها در صورت قطع رابطه با روسیه باشند.

برخی کارشناسان نیز معتقدند گروه ۷ باید همچنین تلاش کند تا راه هایی برای همکاری با چین درباره مسئله اوکراین پیدا کند چرا که چین روابط اقتصادی و نظامی عمیقی با روسیه دارد. اخیرا روسیه به آنچه چین گفته بود گوش داده بود بنابراین اگر چین از روسیه حمایت نکند این کشور در جنگ اوکراین منزوی خواهد شد. به نظر می رسد چین پس از فجایع انسانی که در اوکراین اتفاق افتاد به دنبال راه هایی برای فاصله گرفتن از روسیه است.

روسیه هیچ نشانه ای از قصد عقب نشینی از ۴ منطقه شرقی و جنوبی اوکراین که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه آنها را ضمیمه کشور خود اعلام کرده ندارد و از سوی دیگر «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین نیز خواستار عقب نشینی سربازان روسیه از تمامی مناطق اوکراین و حتی شبه جزیره کریمه است که مسکو در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha