۷ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 84982218
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مجموعه دستکند «سامن» در ملایر آماده بهره برداری شد

همدان- ایرنا- معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با اشاره به سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این شهرستان، گفت: در این سفر مرحله اول مجموعه دستکند سامن به عنوان یک مجموعه بی‌نظیر گردشگری به بهره‌برداری می‌رسد.

«سلمان اسماعیلی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این شهرستان فردا /پنجشنبه/ میزبان «سید عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که این سفر برای ملایر با ۲ برند جهانی، شهر ملی مُرواربافی و ده‌ها اثر تاریخی، فرهنگی، گردشگری و ظرفیت‌های بالای صنایع دستی ثمربخش خواهد بود.

وی افزود: برگزاری نشست تخصصی و همایش با هنرمندان و فعالان صنایع دستی از مهمترین برنامه‌های سفر وزیر میراث فرهنگی به ملایر است که مسایل، مشکلات اساسی و مطالبات هنرمندان در بخش‌های مختلف مبلمان منبت، مرواربافی، فرش و دیگر صنایع دستی از سوی نمایندگان آنها مطرح می‌شود.

فرماندار ویژه ملایر بیان کرد: همزمان نشست شورای اداری شهرستان ملایر نیز با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار می‌شود که در این نشست متناسب با نیازها و مشکلات، تصمیمات لازم در خصوص مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان صنایع دستی اتخاذ خواهد شد.

اسماعیلی افتتاح مرحله اول شهر زیرزمینی سامن را از دیگر برنامه‌های مهم وزیر میراث فرهنگی به این شهرستان عنوان کرد و گفت: گردشگری یکی از پیشران‌های مهم تحول اقتصادی ملایر است که با افتتاح چنین طرح‌های بزرگی می‌توانیم به شاخص مورد نظر برسیم.

وی ادامه داد: در سفر وزیر میراث فرهنگی به ملایر، سایر موضوع‌های مرتبط همچون ترمیم و بازسازی یخدان میرفتاح و دیگر آثار تاریخی و یا توسعه برخی از آنها به لحاظ زیرساخت‌های تفریحی، توریستی و گردشگری، از دیگر مطالبات و درخواست‌ها است.

فرماندار ویژه ملایر همچنین از سفر «آرش کردی» مدیرعامل توانیر عصر روز پنجشنبه به این شهرستان خبر داد و افزود: در این سفر موضوعات و مسائل مرتبط با برق این شهرستان مطرح و نتایج خوبی برای شهرستان حاصل خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: این دعوت با توجه به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، مشکلات و مطالبات این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده است.

حجت الاسلام «احد آزادیخواه» افتتاح مرحله اول شهر زیرزمینی سامن را یکی از برنامه‌های اصلی وزیر میراث فرهنگی به این شهرستان عنوان و بیان کرد: دستکند سامن سال‌هاست به همت میراث فرهنگی، شهرداری و شورای اسلامی شهر سامن در حال آماده‌سازی و ظرفیتی مستعد برای جذب توریست و گردشگر است.

وی ابراز امیدواری کرد: با افتتاح این مجموعه مهم گردشگری و اخذ تسهیلات مورد نیاز، مسیر گردشگری و جذب توریست در شهر کهن سامن هموارتر و زمینه برای توسعه کاوش‌ها و بهره‌برداری از فازهای بعدی این مجموعه فراهم شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی کسب ۲ عنوان جهانی مبلمان منبت و انگور و شهر ملی مرواربافی را از ظرفیت‌های بارز ملایر به ویژه در حوزه گردشگری و صنایع دستی کشور دانست و ادامه داد: طبق هماهنگی‌های انجام شده با استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر، مقرر شد نشست شورای اداری و همایش صنعتگران صنایع دستی ملایر با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار شود.

حجت الاسلام آزادیخواه بازدید از مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر و مینی‌وُرلد را از دیگر برنامه‌های سفر دکتر ضرغامی عنوان کرد و افزود: در بازدید از این ۲ مجموعه با موقعیت ویژه توریست‌پذیری، ارزیابی‌های لازم برای اخذ کمک انجام خواهد شد.

حجت الاسلام آزادیخواه با اشاره به آسیب‌های وارد شده به یخدان میرفتاح در اثر سیل سال ۱۳۹۸، ابراز امیدواری کرد با گزارش‌هایی که از وضعیت یخدان به وزیر میراث فرهنگی ارایه می‌شود، تصمیم های لازم برای مرمت و بازسازی سریع این اثر تاریخی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: در این سفر همچنین وزیر میراث فرهنگی از اقامتگاه بوم‌گردی سامن به عنوان بزرگترین اقامتگاه استان در راستای اخذ تسهیلات لازم برای مردم سامن و جذب هر چه بیشتر توریست و گردشگری بازدید می کند.

به گزارش ایرنا؛ شهر زیرزمینی سامن، شهری دستکند در ۱۵ کیلومتری ملایر است که سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری‌های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد.

باستان شناسان هسته اولیه سکونتگاه را متعلق به دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌ است و در اتاق‌های کشف شده این اثر تاریخی، مقادیر زیادی اسکلت متعلق به دوره اشکانی بدست آمده که دست‌نخورده در جای خود باقی مانده‌ و در کنار اسکلت‏‌ها هدایای داخل قبور گذاشته شده و اسکلت‏‌ها به صورت چمباتمه‏‌ای تدفین شده‌‏اند که به احتمال زیاد تدفین‏‌ها مربوط به دوره تاریخی به خصوص دوره اشکانی است.

این مجموعه که در بستری از سنگ گرانیت کنده شده است، در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha