نخستین کلاس سوادآموزی بزرگسالان با نیازهای ویژه در خراسان‌شمالی تشکیل شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره نهضت سوادآموزی شهرستان بجنورد گفت: نخستین کلاس سوادآموزی برای جذب و آموزش بازماندگان از تحصیل و بزرگسالان با نیازهای ویژه در مرکز خراسان شمالی تشکیل شد.

قاسم لنگری روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار کرد: این کلاس برای نخستین بار در استان تشکیل شد و جزو استان های پیشرو در کشور هستیم که بزرگسالان بیسواد با نیازهای ویژه از این خدمات بهره مند می شوند.

به گفته وی؛ این کلاس در حال حاضر با ۲ سوادآموز بزرگسال تشکیل شد و ظرفیت لازم برای سوادآموزان بیشتر نیز دارد.

رییس اداره نهضت سوادآموزی شهرستان بجنورد ادامه داد: سوادآموزان در گروه‌های هفت‌گانه معلولیتی (آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، معلول جسمی حرکتی، کم‌توان ذهنی، چندمعلولیتی، اختلال رفتاری- هیجانی و طیف اتیسم و مشکلات ویژه یادگیری) جامه هدف را تشکیل می دهند و در این رابطه همکاری نزدیکی با دستگاه های مسوول از جمله اداره کل بهزسیتی استان وجود دارد.

وی بر عدالت آموزشی تاکید کرد و گفت: کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان با نیازهای ویژه نباید از آموزش دور بمانند تا از سواد خواندن و نوشتن بهره مند شوند و همچنین مهارت های زندگی را نیز کسب کنند.

لنگری گفت: اینک هزار و ۵۰ نفر سواد آموز در سطح شهرستان داریم که از مجموع این تعداد ۴۳۰ نفر در دوره تحکیم و ۴۸۰ نفر در دوره انتقال هستند.

وی تصریح کرد: هدف نهضت سوادی آموزی تنها توانایی در خواندن و نوشتن نیست بلکه آموزش در بخش‌های مختلف از جمله سواد رسانه ای، عاطفی، مالی، ارتباطی، تربیتی، انرژی، سلامت و سواد تربیت فرزندان مد نظر است.

۲۴ هزار و ۲۲۰ معلول زیر پوشش سازمان بهزیستی استان خراسان شمالی قرار دارند که ۴۰ درصد از این افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند.

همچنین ۲۲ درصد از معلولان این استان دارای معلولیت های ذهنی هستند و مابقی معلولیت های بینایی، شنیداری، روانی مزمن و صوت و گفتار دارند.

راه اندازی باشگاه خیرین سوادیار

رییس اداره نهضت سواد آموزی شهرستان بجنورد گفت: برای بهره‌مندی از ظرفیت خیرین حقیقی و حقوقی و در راستای ارائه خدمات مطلوب به افراد بی سواد و کم‌سواد جامعه، باشگاه خیرین سوادیار راه اندازی شده است.

وی افزود: امیدواریم با راه اندازی باشگاه خیرین سواد یار در خراسان شمالی به جریان مردمی‌سازی نهضت سوادآموزی کمک شود.

لنگری بیان کرد: تمامی کودکان و نوجوانان بیسواد بالای ۱۰ سال شناسایی خواهند شد و از خیران آموزشی در این راستا کمک خواهیم گرفت.

وی هزینه آموزش هر یک نفر بازمانده از تحصیل را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: از خیران می خواهیم که در این زمینه ما را یاری کنند.

وی بر ریشه کنی بی سوادی تاکید کرد و افزود: متاسفانه بی سوادی با آسیب های اجتماعی رابطه دارد که باید تلاش کنیم تا تمامی افراد جامعه که از سواد محروم مانده اند را جذب کلاس های آموزشی کنیم.

نرخ باسوادی در شهرستان بجنورد ۹۶.۸ درصد است که این نرخ در استان ۹۷ درصد است.

۱۸۷ هزار و ۷۵ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۷ هزار و ۱۰۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

در مجموع ۴۸ درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و ۳۸ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha