اسپانیا بعد از جنگ اوکراین، مواد غذایی بیشتری از روسیه خریده است

تهران- ایرنا- با وجود تحریم‌های غرب علیه روسیه در نتیجه جنگ اوکراین، واردات اسپانیا از محصولات کشاورزی و شیلات روسیه در بازه زمانی مارس تا سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۲) به ۱۳۸ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو رسید که این میزان ۲۵.۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ و پیش از جنگ اوکراین است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال موندو، داده‌های مطالعه «تاثیر بحران مواد خام ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بر تجارت خارجی کشاورزی و غذایی اسپانیا» نشان می‌دهد این کشور، خرید از روسیه را در تمام گروه‌های بخش کشاورزی و شیلات (به جز سبزیجات و حبوبات) افزایش داده است. واردات روغن‌ها، مواد چرب و نوشیدنی‌ها بیش از ۱۰۰ درصد، غلات ۸۳.۳ درصد و واردات ماهی و سخت‌پوستان ۵۰.۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این مطالعه که توسط اداره تحلیل و آمار وزارت کشاورزی و شیلات اسپانیا تهیه شده است، پنج محصولی که بیشترین میزان خرید از روسیه بین مارس (اسفند/ فروردین) و سپتامبر (شهریور/مهر) را به ثبت رسانده‌اند، عبارتند از: گندم به ارزش ۲۹ میلیون یورو، ماهی منجمد ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو، ماهی تازه ۱۷ میلیون یورو، تفاله چغندر و محصولات جانبی نشاسته ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو و روغن سویا به ارزش ۱۲ میلیون ۱۰۰ هزار یورو.

صادرات اسپانیا به روسیه نیز در این مدت با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳۳.۱ میلیون یورو رسید.

خرید غلات اسپانیا از اوکراین نیز ۱۰۷ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو (۶۱.۱ درصد بیشتر) افزایش یافته است که در نتیجه توافقنامه امضا شده در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) بین روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل برای تسهیل ترانزیت غلات از طریق دریای سیاه است. به گفته وزارت کشاورزی اسپانیا، این افزایش نتیجه افزایش قیمت‌ها است.

اسپانیا اولین مقصد صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین است.

این در حالی است که وضعیت فعلی در اوکراین اسپانیا را مجبور کرده است که به دنبال شرکای تجاری جدید و افزایش خرید روغن و مواد چرب و غلات از کشورهای دیگر باشد.

برزیل با سهم ۴۱.۵ درصدی به اولین کشور مبدا واردات ذرت اسپانیا تبدیل شده است و پس از آن فرانسه (با ۱۵.۷ درصد) قرار دارد.

کشورهای غربی پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در ۲۴ فوریه (پنج اسفند) در اوکراین، با تعهد اتحادیه اروپا به پایان دادن به وابستگی خود به منابع انرژی روسیه، کارزار تحریمی جامعی را علیه روسیه آغاز کردند.

اتحادیه اروپا تاکنون هشت بسته تحریمی را علیه مسکو تصویب کرده است. این در حالی است که نگرانی‌ها از اثرات تحریم روسیه و پیامدهای آن برای اقتصاد قاره سبز از جمله تورم بی‌سابقه، یکپارچگی اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های بیشتر را متزلزل کرده است.

مسکو بارها با تاکید بر اینکه روسیه اقتصادی مستحکم دارد اعلام کرده است که اثر تحریم‌های غرب مانند یک بومرنگ به خود غربی‌ها بازگشته و باعث تورم و افزایش بهای انرژی در این کشورها شده است.

شهروندان اسپانیا نیز مانند سایر کشورهای اروپایی به دلیل جنگ اوکراین و تاثیر آن بر افزایش بهای انرژی با بحران معیشتی و افزایش هزینه‌های زندگی مواجه شده‌اند. به این ترتیب، دولت اسپانیا برای کاهش تورم در این کشور که عمدتا از تاثیرات جنگ اوکراین بر بازار انرژی ناشی شده است، بسته کمکی ۱۰ میلیارد یورویی جدید ارائه کرده است.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا سه‌شنبه به خبرنگاران گفت این بسته کمک ۲۰۰ یورویی به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار اسپانیایی و تمدید کاهش مالیات مصرف انرژی در نیمه اول سال آینده میلادی را شامل می شود.

ارائه وام و کنترل اجاره خانه‌ها از دیگر مفاد این بسته کمکی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha