۹ دی ۱۴۰۱، ۸:۵۴
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 84982543
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایستگاه استجابت دعا

۹ دی ۱۴۰۱، ۸:۵۴
کد خبر: 84982543
ایستگاه استجابت دعا

تهران- ایرنا- موسیقی گفتار «ایستگاه استجابت دعا» سروده «عرفان نظرآهاری» با صدای «مهرداد محمدپور» اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، درنگی بر سروده‌های خیال‌انگیز شعرای معاصر ایران و جهان به صورت موسیقی گفتار با اجرای مهرداد محمدپور این هفته به شعر ایستگاه استجابت دعا سروده عرفان نظرآهاری و موسیقی متن فینوآلا شری و رولف لولاند اختصاص دارد.

بخش موسیقی گفتار ایرنا، هر هفته به یکی از آثار شاعران معاصر اختصاص دارد. این آثار توسط مهرداد محمدپور خوانده شده و در اختیار این خبرگزاری قرار می‌گیرد.

ایستگاه استجابت دعا

ایستگاه استجابت دعا

یک نفر دلش شکسته بود
توی ایستگاه استجابت دعا منتظر نشسته بود
منتظر...
ولی دعای او
دیر کرده بود
او خبر نداشت که دعای کوچکش
توی چهاراه آسمان
پشت یک چراغ قرمز شلوغ
گیر کرده بود
او نشست و باز هم نشست
روزها یکی یکی
از کنار او گذشت


روی هیچ چیز و هیچ جا
از دعای او اثر نبود
هیچ کس از مسیر رفت و آمد دعای او
با خبر نبود
با خودش فکر کرد
پس دعای من کجاست؟
او چرا نمیرسد؟
شاید این دعا
راه را اشتباه رفته است


پس بلند شد
رفت تا به آن دعا
راه را نشان دهد
رفت تا که پیش از آمدن برای او
دست دوستی تکان دهد


رفت...
پس چراغ چهار راه آسمان سبز شد
رفت و با صدای رفتنش
کوچه های خاکی زمین
جاده های کهکشان سبز شد
او از این طرف... دعا از آن طرف
در میان راه
با هم آن دو روبه‌رو شدند
دست تو ی دست هم گذاشتند
از صمیم قلب گرم گفت‌وگو شدند
وای که چقدر حرف داشتند...


برف‌ها کم کم آب می‌شود
شب ذره ذره آفتاب می‌شود
و دعای هرکسی رفته‌رفته توی راه مستجاب می‌شود...

درباره شاعر

عرفان نظر آهاری، دارنده مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی، یکی از نویسندگان نامدار معاصر است. این نویسنده مرداد سال ۱۳۵۳ در تهران متولد شده و تا کنون بیش از ۱۰ جلد کتاب را روانه بازار ساخته است.

این نویسنده ی معاصر با استفاده از تعابیر ساده و روزمره و بدون وارد شدن به دنیای پیچیده‌ی الفاظ و تعابیر عرفانی، سعی داشته مفاهیم مرتبط با خداشناسی را با زبانی ساده برای کودک و نوجوان بازگو کند. چیزی که نوشته‌های نظرآهاری را متمایز می‌کند این است که او تسلطی دقیق بر تمام متون ادبی پیشینیان دارد و به واسطه‌ سال‌ها تحقیق و پژوهش در رشته‌ دانشگاهی‌اش در زبان و ادبیات فارسی، تسلط زیادی روی این زبان دارد و واژگان را به شکل بسیار لطیفی به کار می‌برد و در بسیاری اوقات رنگ و طعم عرفان قرون ۷ و ۸ را می‌توان در نوشته‌های او پیدا کرد.

عرفان نظرآهاری جوایز متعددی از جمله جایزه ادبی پروین اعتصامی، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه کتاب و لوح افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان را در کارنامه‌ خود دارد. او همچنین در جشنواره‌ «شهروند برگزیده» از سوی شورای شهر تهران، جایزه شاعر و نویسنده برگزیده کودک و نوجوان را دریافت کرده و ۴ سال پیاپی برگزیده جشنواره مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. در سال ۱۳۸۰ نیز برگزیده‌ نخست کنگره‌ شعر زنان بوده است. او یکی از نویسندگان «داستان صلح» است که در سال ۲۰۱۰ در کره جنوبی به چاپ رسیده است.

درباره موسیقی

ایستگاه استجابت دعا

گروه سکرت گاردن Secret Garden از سال ۱۹۹۵ تاکنون نام یک گروه دونوازیِ نروژی و ایرلندی است. این گروه در سبک موسیقی عصرنو و موسیقی سلتیک فعالیت دارد. در این گروه فینوآلا شری به عنوان ویولنیست و رولف لولاند به عنوان پیانیست و آهنگساز عمل می‌کند.

این گروه دو نفره متشکل از رولف لولاند (Rolf Løvland) متولد ۱۹ آوریل ۱۹۵۵ آهنگساز، رهبر ارکستر و ترانه‌سرای نروژی و همچنین فینوآلا شری (Fionnuala Sherry) متولد ۲۰ سپتامبر ۱۹۶۲خواننده و نوازنده ویولن اهل ایرلند است. سکرت گاردن در سال ۱۹۹۵ بیش از سه میلیون نسخه از آلبوم خود را به فروش رساند، و همچنین موسیقیِ قطعه دل انگیز (Nocturne) این گروه برای دومین بار در مسابقه آواز یوروویژن (Eurovision Song Contest) از نروژ برنده شد.

از آثار این گروه می‌توان به شعر زمستانی (Winter Poem)، سنگ سفید (White Stones) و آهنگ‌های زمین (Earthsongs) اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha