وزیر انرژی ترکیه: در بهار از گاز خودمان استفاده خواهیم کرد

تهران - ایرنا- فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه با بیان اینکه در بهار از گاز خودمان استفاده خواهیم کرد گفت، این کشور قصد دارد اولین محموله گاز از دریای سیاه را تا پایان مارس سال ۲۰۲۳ وارد شبکه اصلی کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری ترند به نقل از روزنامه حریت، وزیر انرژی ترکیه چهارشنبه افزود، با توجه به ارزیابی انجام شده توسط یک شرکت انرژی بین المللی، میزان ذخایر گازی قابل بازیافت در میدان ساکاریا از ۵۴۰ میلیارد مترمکعب به ۶۵۲ میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

دونمز گفت که ترکیه در مورد میزان ذخایر گاز طبیعی قابل بازیافت خود را در میدان گازی ساکاریا در سواحل دریای سیاه پس از ارزیابی مجدد در چاه‌های موجود و کشف جدید در این میدان، تجدید نظر کرده است.

وی در یک نشست خبری افزود: مجموع ذخایر قابل استحصال در این میدان اکنون ۷۱۰ میلیارد متر مکعب محاسبه شده است.

خبرگزاری شین‌هوا نیز به نقل از وزیر انرژی ترکیه نوشت که این کشور اولین کشف خود را در دریای سیاه با ذخایر ۴۰۵ میلیارد متر مکعب در چاه Tuna-۱ در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد و دومین کشف خود را با چاه Amasra-۱ با ۱۳۵ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ انجام داد، بنابراین پیش بینی اولیه ذخایر در میدان گازی ساکاریا انجام شد.

وی افزود: کشتی حفاری فاتح ترکیه ۵۸ میلیارد متر مکعب ذخایر اضافی را در چاه Caycuma-۱ واقع در شمال غربی میدان گازی ساکاریا کشف کرد.

وی گفت: ترکیه تاکنون ۱۰ حلقه چاه با سه کشتی حفر کرده است و برنامه این است که تا سال ۲۰۲۶ این حفاری به ۳۰ حلقه چاه برسد و عملیات حفاری کامل شود.

دونمز تاکید کرد ترکیه قصد دارد اولین محموله گاز دریای سیاه را تا پایان مارس سال ۲۰۲۳ وارد شبکه اصلی خود کند.

دولت ترکیه امیدوار است تا سال ۲۰۲۶، ذخایر گازی دریای سیاه ۲۵ تا ۳۰ درصد از انرژی این کشور را تامین کند.

اعلام ترکیه مبنی بر افزایش ذخایر گاز در زمان حساس و در بحبوحه تلاش‌ها برای کاهش وابستگی به واردات نفت و گاز صورت می‌گیرد.

قیمت‌های بی سابقه انرژی و تورم در سراسر جهان به شدت به ترکیه ضربه زده است، زیرا این کشور در انرژی بیشتر به واردات وابسته است و امسال چهار بار با افزایش قیمت گاز طبیعی مواجه بوده است.

این کشور بیشتر گاز طبیعی خود را از طریق خطوط لوله از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان، علاوه بر واردات گاز طبیعی مایع (LNG) (عمدتاً از قطر و ایالات متحده) خریداری می‌کند.

برای حل این مشکل، ترکیه مدت‌هاست که به دنبال منابع انرژی جایگزین است.

ساخت راکتور هسته‌ای و برنامه‌ریزی برای چند مورد جایگزین دیگر آغاز شده است و جست و جوی این کشور برای ذخایر گاز دست نخورده، به ویژه در دریای سیاه و دریای مدیترانه ادامه دارد.

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه، مصرف گاز این کشور در سال ۲۰۲۱ معادل ۵۰.۸۶ میلیارد متر مکعب بوده و در سال جاری ۶۰.۴۴ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha