به گزارش ایرنا، خط اول قطار شهری تبریز به طول ۱۸ کیلومتر، ۱۸ ایستگاه مسافری دارد و اکنون آخرین ایستگاه آن به نام «قونقا» ( نام تراموای اسبی احداث شده در تبریز در ۱۱۵ سال قبل) در آستانه افتتاح است.
با بهره برداری از این ایستگاه، عملیات اجرایی خط اول قطار شهری تبریز به طور ۱۰۰ درصد تکمیل می شود و شهرداری و سازمان قطار شهری تبریز همه توجه خود را به تکمیل خط دوم متروی این شهر معطوف می کنند.
خط اول قطار شهری تبریز اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی همزمان با کلان شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز آغاز شد، اما به دلیل برخی کم توجهی ها از سوی سازمان های متولی در مرکز در تخصیص بودجه و تجهیزات و نیز سوء مدیریت های محلی، اتمام آن خیلی به طول انجامید.
اما در یک سال اخیر، اتمام ایستگاه های خط اول قطار شهری تبریز در اولویت برنامه های شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری قرار گرفت و آنان با پیگیری های مدوام در قالب بازدید های میدانی و برگزاری نشست های مورد نیاز، نسبت به تکمیل سه ایستگاه باقیمانده اهتمام ویژه ای کردند.
حال قرار است ایستگاه آخر باقیمانده خط اول قطار شهری تبریز که از قضا به نام نخستین تراموای اسبی راه اندازی شده در این مسیر، به نام «قونقا» نامیده شده است، تا پایان دهه بهمن امسال به بهره برداری برسد و شهروندان تبریزی برای نخستین بار در طول هر ۱۸ ایستگاه این خط در حد فاصل میدان لاله تا تفرجگاه ائل گولی، امکان استفاده از مترو را تجربه کنند.
پیشرفت ۷۶ درصدی عملیات اجرایی ایستگاه قونقا
مدیرعامل سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی ایستگاه «قونقا» و تفاوت آن با سایر ایستگاههای خط یک از لحاظ نوع سازه، حجم خاکبرداری و بتنریزی، اجرای تونل و کارهای آهنی، از تعهد سازمان به اتمام این ایستگاه در موعد مقرر خبر داد.
یعقوب وحیدکیا با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارگاهی و کنترل پروژه در ایستگاه قونقا (شماره ۱۳) خط یک متروی تبریز بیان کرد: این ایستگاه با مساحت ۱۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع، دارای سه طبقه سکوی سوارشدن، بلیطفروشی و چند منظوره تجاری و سه دسترسی، متشکل از ۲ ورودی جنوبی و یک ورودی شمالی و از نوع ایستگاه ساحلی است که به لحاظ ساختار متفاوت و حجم کارهای زیاد، پیچیدگی خاصی نسبت به سایر ایستگاهها دارد.
وی افزود: تمامی فعالیتهای عمرانی این ایستگاه به صورت دستی در زیر زمین انجام میشود و مانعی برای تردد و ایجاد ترافیک شدید از قبال احداث ایستگاه در این منطقه نداریم.
وحیدکیا خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه ایستگاه قونقا در ۲۵ متر عمق زمین به صورت دستی انجام میگیرد، دقت و تخصص را در کمیّت و کیفیت فعالیتهای عمرانی میطلبد.
وی اضافه کرد: تلاش داریم با لحاظ تدابیر لازم و تلاشهای شبانهروزی، ایستگاه مزبور را طبق زمانبندی در آخر بهمن ماه به اتمام برسانیم.
آخرین ایستگاه خط یک مترو تبریز در ایستگاه پایانی
در راستای نظارت میدانی بر طرح های عمرانی شهری به منظور عقب نیفتادن آنها از برنامه زمانبندی، شهردار تبریز در بازدید از ایستگاه «قونقا» که آخرین ایستگاه خط یک قطار شهری تبریز محسوب میشود، اعلام کرد که خط یک قطار شهری تبریز سه فاز و ۱۸ ایستگاه دارد که ۱۷ ایستگاه آن تکمیل و زیر بار ترافیکی رفته است و ایستگاه ۱۳ (قونقا) که آخرین ایستگاه خط یک محسوب میشود، تا پایان بهمنماه سالجاری به بهرهبرداری میرسد.
یعقوب هوشیار افزود: سازمان حمل ونقل ریلی طبق زمانبندی اعلامشده پس از نصب تابلو روزشمار متعهد به اتمام ایستگاههای باقیمانده خط یک بوده و روند پیشرفت ایستگاه قونقا، آخرین قدم در اتمام کل خط یک نیز قابل قبول است.
وی اضافه کرد: تلاش داریم با برنامهریزی دقیق، پشتیبانی مالی منظم و افزایش شیفتهای کاری، ایستگاه ۱۳ خط یک قطار شهری نیز در مدار بهرهبرداری قرار بگیرد.
وی با اشاره به برخی نواقص موجود در خط یک مترو افزود: اولویت شهرداری تبریز تکمیل نواقص خط یک متروی تبریز همچون سیستم تهویه است و به رغم بار مالی سنگین آن، در برنامه کاری خود قرار دادهایم.
هوشیار خاطرنشان کرد: رسالت شهرداری تبریز تکمیل خط یک متروی تبریز و بهرهمندی شهروندان از حداکثر امکانات قطار شهری است.
وی تأکید کرد: با بهرهبرداری از ایستگاه ۱۳ خط یک مترو، شاهد افزایش خدماتدهی قطار شهری، تسهیل تردد شهروندان و کاهش ترافیک شهری خواهیم بود.
وی با اشاره به عملیات اجرایی خط دو قطار شهری تبریز نیز یادآور شد: عملیات حفاری خط دو قطار شهری توسط دستگاههای تیبیام در دو ضلع غربی و شرقی این خط در دست اقدام است و تلاش داریم تا پایان دوره فعلی شورای اسلامی شهر فاز اول خط دو متروی تبریز به ارائه خدمات بپردازد.
خط اول قطار شهری تبریز در یک نگاه
پروژه قطار شهری تبریز در پنج خط، شامل چهار خط اصلی شهری و یک خط حومه ای، طراحی شده که خط اول ۱۷ کیلومتر، خط دوم بیش از ۲۲ کیلومتر، خط سوم ۱۵ کیلومتر و خط چهارم بیش از ۱۵ کیلومتر طول دارد.
ناوگان پیش بینی شده برای خط یک قطار شهری پنج واگن به طول ۱۰۰ متر است که هر واگن دارای هشت درب با سرعت متوسط ۳۲ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر می باشد و طول هر واگن ۲۰ متر است.
فاز اول خط یک قطار شهری تبریز به طول ۶ کیلومتری در حد فاصل تفرجگاه ائل گولی تا فلکه دانشگاه این شهر شهریور ماه ۱۳۹۴ افتتاح و اعلام شد که برای احداث خط اول هفت هزار ریال هزینه شده است.
هزینه صرف شده برای کل خط اول قطار شهری تبریز در آن ۱۲ سال ۱۲ هزار میلیارد ریال بود که بعدها به موازات تشدید تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و مشکلات مالی ناشی از آن و متناسب با رشد تورم، چند برابر شد.
فاز دوم قطار شهری تبریز نیز حدفاصل ایستگاه فلکه دانشگاه و ایستگاه میدان کهن بود که در سال ۱۳۹۸ افتتاح شد؛ این ایستگاه با ۱۳ هزار و ۱۷۷ مترمربع وسعت در سه طبه ساخته شده و قرار است به عنوان ایستگاه تقاطعی خطوط اول و دوم قطار شهری تبریز عمل کند.
فاز سوم مترو تبریز نیز حدفاصل ایستگاه میدان کهن تا ایستگاه نور، به عنوان ایستگاه پایانی و هیجدهم، را شامل می شود که اتمام آن در دولت سیزدهم و به رغم ضیق مالی دولت و شهرداری تبریز مورد توجه ویژه است و عملیات برای تکمیل آن در یک سال اخیر به صورت شبانه روزی و بدون وقفه انجام شده است.
پیش بینی می شود با تکمیل خط اول قطار شهری تبریز و اقبال شهروندان به استفاده از آن، روزانه نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر می توانند از این وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند.
کارشناسان با اشاره به انتظار مردم تبریز برای پیشرفت متوازن عملیات اجرایی ساخت خطوط پنج گانه قطار شهری این کلان شهر با کلان شهر های دیگر، می گویند که تکمیل خط اول متور تبریز و دیگر خطوط ان می تواند تاثیر حداقل ۵۰ درصدی در کاهش آلودگی هوا و تردد با خودروهای شخصی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومهای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده است.
نظر شما