۹ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84983138
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهروندان خراسان شمالی ۵۲۱ هزار جلد کتاب به امانت گرفتند

بجنورد-ایرنا- مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی گفت: شهروندان استان در ۹ ماه سال جاری ۵۲۱ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌ها به امانت گرفتند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

مهدی آریان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهروندان این استان در بازه زمانی مشابه ۲۲۷ هزار جلد کتاب به امانت برده بودند.

وی افزود: اکنون ۷۷ باب کتابخانه عمومی در خراسان شمالی فعال است که ۵۷ هزار نفر عضو دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی بیان کرد: اینک بیش از ۹۳۴ هزار جلد کتاب در مخازن این مراکز وجود دارد و کتابخانه های عمومی این استان به صورت مداوم هر ماه به روزرسانی می شود و اگر از نظر محتوایی دچار مشکل و یا فرسودگی باشد از رده خارج می شوند.

وی گفت: بجنورد مرکز استان دارای چندین محله و سکونت‌گاه غیر رسمی است که نیازمند فضاهای بیشتر کتابخانه ای است و با توجه به پراکندگی جمعیت در این خطه نیاز به کتابخانه های بیشتری است.

آریان تعداد کتابخانه های روستایی این استان را ۳۳ باب عنوان کرد و افزود: تعداد کتابخانه های روستایی ما کم است و باید توسط کتابخانه سیار پوشش داده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: این استان ۸۰۰ روستا و ۳۶ محله کم برخوردار دارد که علاوه بر فضاهای کتابخانه ای نیازمند پنج باب کتابخانه سیار نیز است.

آریان اظهار کرد: سه باب کتابخانه سیار برای شهر بجنورد و برای شهرستان های شیروان، اسفراین و راز و جرگلان هر کدام یک باب نیاز است.

وی به آسیب های اجتماعی در سکونتگاه های غیر رسمی استان اشاره کرد و افزود: راه اندازی مراکز فرهنگی از جمله کتابخانه سیار نقش مهمی در فرهنگ سازی و ارتقای شاخص ها در این مناطق دارد که باید این موضوع جدی تر بررسی شود.

آریان زیر بنای کتابخانه های عمومی این استان در سال جاری ۲۶ هزار و ۱۶۷ متر مربع عنوان کرد و گفت: به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت اینک حدود سه متر مربع زیر بنای کتابخانه های عمومی در این استان است در حالی که این شاخص در سال گذشته ۲.۲۴ متر مربع بود.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است.

خراسان شمالی ۲۵ نقطه شهری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha