«آخرین نوار کراپ»؛ «ژیک» و «آدم برفی»؛ تازه‌های صحنه‌های تئاتر

تهران- ایرنا- همزمان با آغاز دوم دی‌ماه، سه نمایش «آخرین نوار کراپ»؛ «ژیک» و «آدم برفی» به ترتیب در تماشاخانه‌های سیمرغ، سنگلج و سپند به میزبانی مخاطبان بزرگسال، کودک و نوجوان می‌روند.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، همزمان با نزدیک شدن به بهمن ماه و آغاز جشنواره‌های ایام پیروزی انقلاب؛ تالارهای نمایشی پایتخت نیز پس از قریب به دو ماه رکود، از نیمه آذر ماه در حال جانی تازه گرفتن و میزبانی از آثار نمایشی متعدد برای گروه‌های سنی بزرگسال، کودک و نوجوان است.

«آخرین نوار کراپ»؛ «ژیک» و «آدم برفی»؛ تازه‌های صحنه‌های تئاتر

مرور خاطرات ضبط شده مرد منزوی

نمایش «آخرین نوار کراپ» به کارگردانی مرتضی فرهادنیا نوشته ساموئل بکت این روزها در تماشاخانه سیمرغ به صحنه رفته است. این اثر نمایشی با رویکردی جدید به تک گویی بکت اجرا می‌شود و در آن به جای یک بازیگر، سه بازیگر روی صحنه هستند.

نمایشنامه «آخرین نوار کراپ» داستان شخصی را به تصویر می‌کشد که خاطراتش را از طریق گوش دادن به نوارهایی که خودش ضبط کرده مرور می‌کند. او معتاد به خوردن موز است و گاهی روی پوست موزها زمین می‌خورد. نوارهایی که کراپ به آنها گوش می‌دهد مربوط به سی ونه سالگی، بیست و هشت سالگی و شست و نه سالگی خود است

این اثر نمایشی مانند دیگر آثار بکت اثری ابزورد به حساب می‌آید و بر پایه تکرار و روزمرگی انسان مدرن بنا شده است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: کراپ در آخرین شب زندگی در دخمه اش، با خودهایش، آخرین نوارش را ضبط می‌کند. آخرین نوار تکراری، تکراری، تکراری، تکرار، تکرار، تکرار، تکرار و خیلی تکرار.

پریسا مشرقی‌نیا، مهراد وظیفه، علی صابونچی بازیگران این نمایش هستند.

دیگر عوامل این اجرا عبارتند از کارگردان و مترجم: مرتضی فرهادنیا، دستیار کارگردان: حسین صحرایی، مدیر صحنه: فردین راکی، منشی صحنه: نگین عبدالملکی. نمایش «آخرین نوار کراپ» تا ۹ دی ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه سیمرغ بنیاد بیدل دهلوی روی صحنه خواهد بود.

«آخرین نوار کراپ»؛ «ژیک» و «آدم برفی»؛ تازه‌های صحنه‌های تئاتر

نمایش «ژیک»؛ بازی پسر برای پدر

«ژیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر علاقبندان از روز یکشنبه (۱۱ دی ماه) در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت. در این نمایش، سروش علاقبندان برای پدرِ کارگردانش بازی خواهد کرد.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: نادر، عاشق سلمان پارسی و ایران و تاریخ کهن آن است. پس با گوسان، پدر هنر نمایش از ۲ هزار سال پیش تا اینک، همراه شده تا از چند بخش از زندگی سلمان پارسی پرده بردارد.

محراب علیزاده (آهنگساز و نوازنده تنبک، نی و دف)، روح‌الله علاقبندان (نوازنده پیانو)، جاوید جاویدنیا (مدیرتهیه و تولید، طراح صحنه و لباس)، علیرضا ذاکری (طراح پوستر و بروشور)، سیدمحمد صدری (طراح نقش‌های نقل)، حسین کاظم رودباری (طراح نور)، معین خیاطی و بهمن علاقبندان (دستیاران کارگردان)، عباس نوروزی (تصویربردار)، محمد بیگدلو (ساخت دکور)، عباس نوروزی، بهنام محسنی و علی ناصر بارانی (عکاسان)، هادی گرامی (حمل و نقل) و رضا استادی و محمد برومند (روابط عمومی)، دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

نمایش «ژیک» از ۱۱ تا ۲۸ دی ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در تماشاخانه سنگلج میزبان مخاطبان خواهد بود. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

«آخرین نوار کراپ»؛ «ژیک» و «آدم برفی»؛ تازه‌های صحنه‌های تئاتر

«آدم برفی» میزبان کودکان و نوجوانان می‌شود

نمایش شاد و خاطره ساز «آدم برفی» نوشته مهدی مهدی‌آبادی، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سینا نورائی از ۱۵ دی در پردیس تئاتر سپند روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش که با درون‌مایه آموزشی در قالب نمایش تلفیقی، برای کودکان و نوجوانان اجرا خواهد شد، از برگزیدگان جشنواره تئاتر مهر کاشان و همچنین از نمایش‌های پرمخاطب کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۰ بوده است.

فاطمه بهشتی، سینا نورائی، مریم بهشتی، کژال عشقی، پرنیان خسروی‌مهر، ماهرو جهانگردی و درسا شیرمحمدی بازیگران این نمایش کودک هستند.

طراحی صحنه، لباس و موسیقی نمایش «آدم برفی» نیز بر عهده سینا نورائی است.

نمایش «آدم برفی» از ۱۵ دی تا ۱۵ بهمن روی صحنه خواهد بود، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر یا تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha