۱۱ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰
کد خبر: 84984347
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۵ درصد نوزادان نارس استان مرکزی غربالگری شدند

اراک - ایرنا - مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۹۵ درصد نوزادان نارس متولد شده در سال جاری با هدف جلوگیری از نابینایی، غربالگری رتینوپاتی شدند.

دکتر« شهلا نظری» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: رتینوپاتی، نارسی بیماری عروق شبکیه در نوزادان نارس است و می‌تواند به طیف وسیعی از اختلالات بینایی از نقایص جزئی قابل اصلاح درحدت بینایی، تا جدا شدن شبکیه و کوری منجر شود.

وی توضیح داد: این بیماری در بیشتر موارد قابل پیشگیری و در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است و در صورت تشخیص ندادن به موقع، بیماری پیشرونده بوده و به سرعت منجر به نابینایی می‌شود.

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: مراقبت‌های دوره‌ای ۱۶گانه کودک سالم در تمام مراکز، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت، از سومین روز تولد نوزاد تا پایان پنج سالگی انجام می‌شود.

نظری گفت: یکی از خدمات انجام شده برای کودکان، طبق بسته خدمتی کودک سالم ابلاغی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ارزیابی بینایی است که در گروه‌های سنی ۱۵- ۱۴ روزگی، ۲ماهگی، هفت ماهگی و ارجاع برای انجام غربالگری رتینوپاتی نارسی بر اساس دستورالعمل و غربالگری تنبلی چشم در چهار سالگی برای همه کودکان انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: اقدامات درمانی در مراحل اولیه بیماری اثر بخش‌تر است و در مراحل انتهایی بیماری، درمان بسیار مشکل و در بعضی موارد غیرممکن است و هزینه‌های درمانی به خانواده تحمیل می‌شود که این هزینه هشت تا ۱۰ برابر درمانی است که در مراحل ابتدایی و به موقع انجام می‌شود.

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: شیوع و شدت رتینوپاتی نارسی با کاهش سن حاملگی و وزن هنگام تولد نوزاد، زیاد می‌شود که با افزایش چشمگیر میزان بقای نوزادان نارس، تعداد نوزادان مبتلا به رتینوپاتی نارسی بالا می‌رود.

نظری عنوان کرد: اکنون نوزادان با سن بارداری کمتر از ۳۴ هفته (۳۳ هفته و ۶ روز یا کمتر) و یا وزن تولد ۲ هزارگرم یا کمتر، در معرض خطر رتینوپاتی نارسی هستند و باید از نظر این بیماری غربالگری شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به دستورالعمل، در صورت بستری این نوزادان، غربالگری در بیمارستان انجام و در صورت ترخیص از بیمارستان توسط نیروهای ارایه دهنده خدمت در مراکز محیطی ( بهداشت ) برای انجام غربالگری ارجاع و پیگیری می‌شوند.

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: تشخیص و مداخلات درمانی زودهنگام می‌تواند مانع نابینایی در بسیاری از این کودکان شود، بنابراین غربالگری ROP از اهمیت بالایی برخوردار است، شایع‌ترین علت ROP، نارسی و کم وزن بودن نوزاد هنگام تولد است.

۱۶ واحد بیمارستانی استان مرکزی با مدیریت دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان خصوصی در اراک و ساوه ارایه خدمت دارند.
۶۹۸ پزشک عمومی، ۴۸۵ پزشک متخصص و فوق تخصص و یک هزار و ۷۲۶ کارشناس رشته‌های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha