تحقق وعده‌های صادق در ملایر/ از غافلگیری وزیر گردشگری تا سوژه شدن خبرنگاران+فیلم

همدان- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اواخر هفته گذشته به شهرستان ملایر در جنوب استان همدان سفر کرد، سفری پُر از خبرهای خوش و امیدوارکننده از کاروان دولت انقلابی و مردمی آیت‌الله رئیسی که البته با حاشیه‌هایی جذاب‌ و شیرین‌ و جذاب تر از متن نیز همراه بود.

به گزارش ایرنا؛ ملایر در میزبانی از مدیران و مسئولان بلندپایه کشوری در دولت مردمی سیزدهم سنگ‌تمام گذاشته است، از آن جهت که ظرفیت‌ها و داشته‌های این شهرستان در سطح ملی و جهانی صاحبِ نام و جایگاه است و مدیران آن برای شناساندن و معرفی این قابلیت‌ها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

سفر "سیدعزت‌الله ضرغامی" وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهرستان ملایر نیز از آن دست سفرهای به یادماندنی بود که ظرفیت‌های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی ملایر وزیر را غافلگیر کرد و چندین بار در صحبت‌های خود تاکید کرد ملایر می‌تواند قطب گردشگری کشو و جهان شود.

وزیر میراث فرهنگی در بدو سفر ضمن ادای احترام به مقام شامخ یک‌هزار و ۱۰۰ شهید والامقام این شهرستان، به مقام والای آیت‌الله گنبدی یکی از علمای وارسته ملایر و شهید مدافع امنیت شهید پاسدار "علی نظری" نیز ادای احترام کرد، شهدای والامقامی که برای امنیت و آرامش این کشور از همه چیز خود گذشتند تا ما با عزت و افتخار زندگی کنیم.

طبق روال برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقصد بعدی وزیر میراث فرهنگی، به رُخ کشیدن جاذبه‌های گردشگری جهان شهر ملایر به عالی‌ترین مقام این وزارتخانه بود و مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر و مینی‌وُرلد یا جهان کوچک با افتخار پذیرای "سید عزت‌الله ضرغامی" و هیات همراه بود.

اَبَر پروژه گردشگری در شهرستان ملایر که چشم وزیر میراث فرهنگی و گردشگری را گرفت، پروژه‌ای که با خوش فکری شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر طی سال‌های قبل اجرا شد و راهی تا تکمیل نهایی آن نمانده است، جهان کوچک به اندازه‌ای زیبا در این شهر اجرا شده که وزیر میراث فرهنگی در بازدید از این مجموعه تفریحی و توریستی اعلام کرد ملایر از برنامه ما در اجرای این طرح جلوتر است و به خوبی اجرا شده و بدون شک می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای سایر کشورها باشد.

"سید عزت‌الله ضرغامی" با تاکید بر اینکه این اقدامی که در ملایر انجام شده یکی از کارهای بسیار خوب در حوزه گردشگری است که در برخی کشورها انجام شده، افزود: مجموعه جهان کوچک شهر ملایر به صورت موضوعی بسیار جاذبه ایجاد می‌کند.

مشروح خبر را اینجا بخوانید:

ضرغامی: مجموعه گردشگری جهان کوچک الگوی خوبی برای سایر کشورها است

تاکید وزیر میراث فرهنگی بر حمایت جدی از حضور فعالان صنایع دستی در رویدادهای جهانی

وی ادامه داد: این ایده در معاونت گردشگری وزارتخانه مورد بحث قرار گرفت که در نقاط مختلف کشور اینگونه مجموعه‌ها را داشته باشیم ک ملایر جلوتر از ما حرکت کرد.

ضرغامی گفت: امروز در بازدید از مجموعه جهان کوچک ملایر بسیار خوشحال شدیم که این طرح به خوبی در این شهرستان با سرمایه‌گذاری خوبی اجرا شده است‌.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید المان‌های ساخته شده این مجموعه همچون تخت جمشید، آکروپلیس، تاج محل و برج ایفل، یادآور شد: مقبره کوروش را حتما بسازید ساده است، نورپردازی خوبی هم انجام شود تا از دور این مقبره به عنوان یک نماد ایرانی دیده شود.

‌ضرغامی: باید تلاش شود دسترسی‌ها به بخش‌های مختلف جهان کوچک و نیز سرویس‌های خدماتی راحت باشد و نورپردازی‌ها بر روی آثار ویژه و زیبا باشد و در صورت تکمیل، جهان کوچک یکی از جاذبه‌های بسیار خوب گردشگری است و می‌تواند الگو برای کشورهای دیگر یکی از قطب‌های صنعت گردشگری ایران شود.

‌ضرغامی تاکید کرد: باید تلاش شود دسترسی‌ها به بخش‌های مختلف مجموعه و نیز سرویس‌های خدماتی راحت باشد و نورپردازی‌ها بر روی آثار ویژه و زیبا باشد و در صورت تکمیل، جهان کوچک یکی از جاذبه‌های بسیار خوب گردشگری است و می‌تواند الگو برای کشورهای دیگر یکی از قطب‌های صنعت گردشگری ایران شود.

از گردشگری پررنگ و لُعاب ملایر که بگذریم، صنایع دستی این شهرستان شاید یکی از پُرجاذبه‌ترین بخش این سفر یک‌روزه بود که همچون گردشگری توانست نظر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به خود جلب کند، تا آنجا که وی به تمامی زحمات و تلاش‌های فعالان هنرصنعت مبلمان منبت برای احیا و توسعه این هنر با قدمتی بیش از نیم قرن که منجر به ثبت جهانی آن شد، ادای احترام کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشتیاق کامل از بازار مبل ملایر و نمایشگاه‌های شهر جهانی مبلمان منبت بازدید و توصیه‌های لازم را به فعالان این عرصه داشت و تاکید کرد: ضمن تلاش برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تنوع کاری خود را توسعه دهید به ویژه برای دهک‌های مختلف و افراد کم بضاعت و زوج‌های جوانی که سرمایه ندارند.

برنامه بعدی این سفر نشست شورای ادارای و همایش هنرمندان صنایع دستی شهرستان ملایر با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود که استاندار همدان نیز به جمع کاروان وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیوست تا از نزدیک شنوای درد دل و نیازمندی‌های هنرمندان و فعالان این حوزه باشند.

در این نشست که نمایندگان صنایع دستی شهرستان ملایر از مبلمان منبت گرفته تا مُرواربافی، فرشبافی و تقاضا برای اعطای تسهیلات و پوشش بیمه‌ای، درخواست‌ها و مطالبات را مطرح کردند، وزیر میراث فرهنگی نیز با گوش جان صحبت‌های آنان را شنید و برای پاسخ به مطالبات و مشکلات آنان حامل خبرهای خوشی بود.

تحقق وعده‌های صادق در ملایر/ از غافلگیری وزیر گردشگری تا سوژه شدن خبرنگاران+فیلم

پس از اینکه فعالان صنایع دستی دانه‌دانه مشکلات و نیازمندی‌های خود را مطرح کردند و فرماندار ویژه ملایر و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز قوت‌ها، ظرفیت‌ها و سیر مراحلی که شهرستان ملایر در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا به امروز برای رسیدن به این جایگاه طی کرده بود را مطرح کردند و وزیر میراث فرهنگی نیز به عنوان حُسن ختام این نشست، با اعلام خبرهای خوش، خستگی را از تن فعالان صنایع دستی درآورد و بارها از سوی حضار مورد تشویق قرار گرفت.

ضرغامی برای نخستین بار پرده از یکی از اقدامات خوب و ماندگار این وزارتخانه برداشت و خبر از معافیت صنایع دستی از پرداخت عوارض و پیمان‌سپاری ارزی داد، نمونه بارزی از تحقق وعده‌های دولت که به حق مسیر را برای رونق تولید و صادرات صنایع دستی هموار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

ضرغامی: حوزه صنایع دستی از پیمان‌سپاری ارزی معاف می‌شود

ثبت ملی ۳۶۰ اثر تاریخی در ملایر

مجموعه تاریخی دستکند سامن با حضور وزیر میراث فرهنگی افتتاح شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این همایش این نوید را به فعالان حوزه صنایع دستی در سراسر کشور داد که قرار است در لایحه احکام دائمی که توسط دولت تصویب شده و مجلس رسیدگی آن را آغاز خواهد کرد، حوزه صنایع دستی از پرداخت هرگونه عوارض، دریافت‌های مختلف قانونی و پیمان‌سپاری ارزی (یکی از ابزارهای سیاست کنترل ارز) معاف شود.

"سیدعزت‌الله ضرغامی" با تاکید بر اینکه دولت را قانع کردیم که صنایع دستی از پرداخت هرگونه عوارض و پیمان‌سپاری مستثنی شود، افزود: مطمئن هستیم که این لایحه با تصویب در مجلس شورای اسلامی برای رونق صادرات و تولید صنایع دستی اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه ۲۹۹ رشته صنایع دستی شناسایی شده جنبه تزئینی دارد، ادامه داد: این نوع صنایع چندان در زندگی مردم و در دنیای امروز حضور ندارند و این هم یکی از مشکلات کنونی فراروی صنعت گران است.

ضرغامی با تاکید بر اینکه برخی از رشته‌های صنایع دستی امروزه به فراموشی سپرده شده، گفت: در این راستا یکی از کارها و اقدام‌های وزارتخانه میراث فرهنگی احیای این رشته‌ها بود که تاکنون ۲۰ رشته در سطح کشور احیا شده است.

تحقق وعده‌های صادق در ملایر/ از غافلگیری وزیر گردشگری تا سوژه شدن خبرنگاران+فیلم

صحبت‌های وزیر میراث فرهنگی مملو از خبرهای خوب و خوش برای صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی بود و با قاطعیت اعلام کرد ما از همه این اقدام‌ها در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

ضرغامی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در ملایر، کاربردی بودن هنرصنعت مبلمان منبت را یکی از ویژگی‌های بارز این هنر دانست که به عنوان یکی از نیازهای طبیعی مردم در دنیا و کشور خلق شده و حلقه تولید، فروش و مصرف در این اثر نیز قابل مشاهده است.

هنر مُرواربافی هم البته از دید وزیر میراث فرهنگی پنهان نماند و او در مدح این هنر گفت: مرواربافی کاری بسیار ارزشمند و کاربردی‌ترین صنایع دستی این شهرستان است و زمینه کار در این حوزه بسیار خوب است و جزء افتخارات این شهرستان به شمار می‌رود.

ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت صنایع دستی خبر خوش دیگر ضرغامی به فعالان این عرصه بود که در پایان سخنانش در جمع هنرمندان صنایع دستی تاکید کرد: این کار را شروع کرده‌ایم تا زمینه برای معرفی صنایع دستی و امکان فروش در سطح ملی و جهانی برای تولیدات صنایع دستی فراهم شود.

رونمایی از فرش نقشه جوزان ملایر در کنار اهدای هدایای ویژه هنرمندان صنایع دستی ملایر به وزیر میراث فرهنگی و گرفتن عکس یادگاری، بخش ویژه این همایش بود، فرش نقشه جوزان از سازمان یونسکو مهر اصالت و نشان ملی دریافت کرده است و در کارگاه جوزان پیچ با پشم دست‌ریس و با رنگ کاملا گیاهی توسط "اشرف چگینی‌جوزانی" طی یکسال بافته شده و طراح آن "اسماعیل حسینی‌نسب" است.

سومین بخش و البته مهمترین بخش سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ملایر، میراث فرهنگی و افتتاح دستکند سامن پس از ۱۷ سال از کشف این مجموعه تاریخی در کُهن شهر سامن بود که حاشیه‌های جالبی را به همراه داشت.

از آنجا که همیشه میراث فرهنگی برای عکاسان خبری و خبرنگاران سوژه‌های نابی بوده و بارها بر قاب دوربین‌های خبری و تیتر یک اخبار نشسته است، این بار اما خبرنگاران و عکاسان خبری سوژه وزیر میراث فرهنگی شدند و تلاش، زحمت و اشتیاق خبرنگاران برای افتتاح یکی از آثار تاریخی استان همدان، دکتر ضرغامی را گوشی به دست کرد تا این بار عکاسان و خبرنگاران بر صفحه گوشی وزیر میراث فرهنگی بنشینند.

خبرنگاران و عکاسان خبری در قاب دوربین وزیر میراث فرهنگی

این صحنه بسیار جالب و جذاب و البته حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن بود که وزیر میراث فرهنگی گوشی به دست از چند زاویه از خبرنگاران و عکاسان عکس گرفت و گفت: چقدر شما زحمت می‌کشید این زحمات شما باید ثبت شود و این عکس را به برای خودتان ارسال می‌کنم.

بالاخره پس از ۱۷ سال از کشف شهر زیرزمینی سامن انتظارها به سر رسید و مرحله نخست گردشگری مجموعه دستکند سامن با دستان وزیر میراث فرهنگی افتتاح شد، مجموعه‌ای دستکند که سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری‌های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد.

تحقق وعده‌های صادق در ملایر/ از غافلگیری وزیر گردشگری تا سوژه شدن خبرنگاران+فیلم

دستکند سامن ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد

باستان شناسان هسته اولیه سکونتگاه را متعلق به دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌ است و در اتاق‌های کشف شده این اثر تاریخی، مقادیر زیادی اسکلت متعلق به دوره اشکانی بدست آمده که دست‌نخورده در جای خود باقی مانده‌ و در کنار اسکلت‏‌ها هدایای داخل قبور گذاشته شده و اسکلت‏‌ها به صورت چمباتمه‏‌ای تدفین شده‌‏اند که به احتمال زیاد تدفین‏‌ها مربوط به دوره تاریخی به خصوص دوره اشکانی است.

این مجموعه که در بستری از سنگ گرانیت کنده شده است، در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

تاکنون رقمی افزون بر ۲۵ میلیارد ریال برای کاوش، مرمت، حفاظت، آماده‌سازی، خرید ساختمان، تجهیز و آماده‌سازی فاز نخست گردشگری و نورپردازی این مجموعه هزینه شده و در گام نخست و با توجه به گردشگرپذیر شدن این مجموعه، ۲ کارگاه با ۳۰ اتاق برای بازدید گردشگران آماده شده است.

البته ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از شهرزیرزمینی سامن، تاکید کرد: قبل از بازدید عموم تمامی پروتکل‌های لازم و موارد ایمنی برای بازدید عموم از این نکان ارزشمند اجرا شود.

تحقق وعده‌های صادق در ملایر/ از غافلگیری وزیر گردشگری تا سوژه شدن خبرنگاران+فیلم

وی با بیان اینکه دستکند سامن ظرفیت سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد، گفت: اگرچه اعتبارات ما محدود است و به دلیل مشکلاتی بخشی از اعتبارات عمرانی امسال محقق نشد، اما طبق اولویت، اقدامات لازم برای اختصاص اعتبار این پروژه انجام می‌شود و به طور حتم اعتبار مستقلی برای این دستکند در نظر خواهم گرفت.

وزیر میراث فرهنگی دستکند سامن را یک مجموعه بی‌نظیر گردشگری دانست و ادامه داد: این مجموعه دستکندی ویژه، منحصر به فرد و در حد غار علیصدر همدان است و در آینده به طور قطع یکی از جاذبه‌های گردشگری جدی در استان همدان و یکی از جاذبه‌های مهم جهانی و پایگاه خوبی برای گردشگری و آشنایی مردم با میراث فرهنگی کشور خواهد بود.

ضرغامی درباره یخدان میرفتاح ملایر که سال ۱۳۹۸ بر اثر سیل فروریخت و یکی از مطالبات مهم مردم این شهرستان است، نیز اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای مرمت و بازسازی این یخدان سال‌جاری در حوزه میراث فرهنگی استان همدان دیده شده و پس از بررسی‌های انجام شده در صورت نیاز و پیگیری مسئولان، چنانچه لازم بود اعتبارات را برای مرمت یخدان میرفتاح افزایش دهیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha