۱۰ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۱۱
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84984466
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نظرخواهی سازمان ملل از دیوان لاهه درمورد اشغالگری اسرائیل

تهران – ایرنا - مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) خواست تا درباره عواقب حقوقی اشغال سرزمین های فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی نظر دهد.

به گزارش ایرنا، رویترز با انتشار گزارشی در این زمینه، نوشت که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ کرانه باختری، غزه و بخش شرقی بیت المقدس را اشغال کرد و گرچه در سال ۲۰۰۵ از غزه خارج شد، اما همراه با مصر، همچنان کنترل مرزهای این باریکه را در دست دارد.

دیوان مستقر در لاهه هلند که به عنوان دیوان لاهه نیز شناخته می شود، عالی ترین دادگاه سازمان ملل است که به اختلافات بین دولت ها رسیدگی می کند. گرچه آراء بازوی قضایی سازمان ملل الزام آور است، اما ضمانت اجرایی ندارد.

قطعنامه درخواست اعلام نظر دیوان درباره اشغال سرزمین های فلسطینی به دست اسرائیل دیروز (۹ دی) با ۸۷ رای موافق در سازمان ملل به تصویب رسید. اسرائیل، آمریکا و ۲۴ عضو دیگر رای منفی و ۵۳ کشور رای ممتنع دادند.

در این قطعنامه، مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بین المللی دادگستری خواسته تا در مورد پیامدهای حقوقی اقدام های اسرائیل در "اشغال، شهرک سازی و الحاق (سرزمین های اشغالی) و از جمله تغییر ترکیب جمعیتی و جایگاه شهر مقدس قدس و تصویب قوانین و تدابیر تبعیض آمیز مربوطه" نظر مشورتی بدهد.

قطعنامه سازمان ملل همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد که درمورد نحوه تاثیر سیاست‌ها و اقدام های مذکور «بر وضعیت حقوقی اشغال» و پیامدهای حقوقی ناشی از آن برای تمامی کشورها و سازمان ملل متحد، مشورت دهد.

دیوان بین‌المللی دادگستری آخرین بار در سال ۲۰۰۴ درگیری بین اسرائیل و فلسطینیان را بررسی کرد و رای به غیرقانونی بودن دیوار حایل در کرانه باختری داد. تل آویو این حکم را رد و دادگاه را به داشتن انگیزه سیاسی متهم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha