۱۰ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۲۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84984476
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۱۰ هزار نفر در گیلان به چرخه مهربانی اهدای خون پیوستند

رشت - ایرنا - مدیر دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون گیلان گفت: طی ۹ ماه گذشته ۱۰ هزار و ۱۳۹ نفر از مردم استان برای اولین بار خون اهدا کرده و به چرخه مهربانی اهدای خون پیوستند.

دکتر گیتی ایزدی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت ۷۷ هزار و ۶۸۲ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون گیلان مراجعه کردند که از این تعداد ۶۶ هزار و ۵۹۷ نفر پس از مصاحبه و معاینه پزشکی مجاز به اهداء خون شدند.

وی بیان کرد: از مجموع خونگیری انجام شده در استان ۳۷ هزار و ۱۶۳ نفر از اهداکنندگان مستمر و ۱۹ هزار و ۲۹۵ نفر اهداکنندگان باسابقه بوده و ۱۰ هزار و ۱۳۹ نفر برای اولین بار اقدام کردند.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به آغاز فصل سرما و لزوم افزایش ذخایر خونی برای آمادگی روزهای بارانی و برفی که معمولا مراجعات کاهش می‌یابد، پویش «چتر سرخ زندگی» ویژه زمستان همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز شده‌ است.

وی با اشاره اجرای پویش چتر سرخ زندگی تا پایان اسفندماه در گیلان اظهار کرد: از افراد واجد شرایط اهدای خون در استان درخواست می شود که با پیوستن به این پویش سرپناه امن و چتر آرامش بخشی برای بیماران نیازمند به کمک باشند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون انتقال خون گیلان با بیان اینکه بانوان سالانه سه بار و مردان چهار بار می توانند خون اهدا کنند، افزود: به مشارکت بیش از پیش بانوان دارای شرایط اهدای خون برای شرکت در این کار نوعدوستانه نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: خون های اهدایی و فرآورده‌های خونی تولید شده برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، تالاسمی، فاویسم و افراد مورد مصرف قرار می‌گیرد.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در استان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان‌های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال"، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

پایگاه های انتقال خون در رشت، بندرانزلی، لاهیجان، آستارا، تالش، فومن، لنگرود و رودسر فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha