سینا قربانی شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیمایش با سامانه های مبتنی بر هوش مصنوعی نشان میدهد در بستر رسانه توییتر از تاریخ ۲۸ شهریور تا ششم دی در مجموع حدود ۳۵۰ هزار محتوا با موضوع حوادث اخیر کشور در مازندران منتشر شده است.
وی ادامه داد: حدود ۳۵۰ هزار محتوا با کلید واژه اعتراضات مازندران و شهرهای استان در بستر توییتر توزیع شده است که حدود ۴۰ درصد آن دست اول بوده و ۶۰ درصد آن بازنشر گردیده و در مجموع این محتواها در دسته اخبار جعلی، دروغ، گمراه کننده و فریب قرار داشته است.
این تحلیلگر رسانه با اشاره به یکی از مصادیق عملیات دروغ پراکنی در بستر توییتر، گفت: در تاریخ پنجم آبان اکانتهای ربات محور توییتری و همچنین اکانت العربیه اقدام به انتشار خبر جعلی به نقل از استاندار مازندران کردند؛ این اکانتها به دروغ به نقل از سید محمود حسینیپور نوشتند "۲ بسیجی در روزهای اخیر به دلیل فحاشی مردم خودکشی کردند"
قربانی بیان کرد: در تاریخ ۱۵ آبان اکانتهای ربات محور توییتری با انتشار اخبار جعلی و گمراه کننده دیگری مدعی شدند نیروی های پلیس به یک مدرسه دخترانه در شهر نور گاز اشک آور پرتاب کردند و با بازنشر گسترده این دروغ به دنبال تحریک مخاطبان و آشوب بودند در صورتی که این خبر از پایه و اساس کذب بوده است.
وی تصریح کرد: کشته سازی جعلی و برجسته کردن آن یکی از راهبردهای قطعی در عملیات های رسانه ای اخیر بود که اتاق های عملیات روانی دشمن در بستر تمامی رسانه های اجتماعی و ماهواره ای از آن استفاده کردند و در همین رابطه در پنجم آبان ماه اکانت های توییتری با انتشار گسترده دروغی دیگر مدعی شدند در شهرهای بابل،آمل و نور مردم دستگیر و سپس کشته می شوند.
این تحلیلگر رسانه خاطرنشان کرد: هدف عملیات های رباتمحور در توییتر تحریک مردم و ایجاد خشونت و اختلال در سیستم محاسباتی مغز مخاطبین است تا در نهایت بتوانند ادراکات را بر اساس اهداف خود شکل دهند.
قربانی افزود: این مطالعه تنها به بررسی کلید واژه اعتراضات مازندران در صفحات توییتر از تاریخ ۲۸ شهریور تا ششم دی پرداخته و شبکههای تلویزیونی،خبرگزاری ها و صفحات اینستاگرامی و تلگرامی وابسته به جریان ضد ایرانی در این گزارش بررسی نگردیده است و در این مطالعه صفحات توییتری العربیه، صدایآمریکا، بیبیسی فارسی، رادیو فردا و اینترنشنال به نسبت منابع پر فالورترین رسانه هایی بودند که در بازه زمانی گفته شده در چرخه عملیاتهای دروغپراکنی،گمراهکننده، فریب، تحریکآمیز و ناامیدکننده بر علیه مردم مازندران شرکت داشتند.
وی ادامه داد: در پیمایش انجام شده خبر جعلی،تحریف،وارونهسازی،بزرگنمایی،پنهانسازی واقعیت،تصاویر و اخبار دستکاری شده و تحریک به خشونت به عنوان مصادیق در نظر گرفته شد.
این کارشناس ارشد مطالعات رسانه گفت: پیشتر نیز "الی کلیفتون" خبرنگار غربی با بررسی۶ هزار حساب کاربری، تاکید کرد که اکانتهای نزدیک به سعودیها در عملیات هایی از این حسابهای کاربری توییتری بر علیه انقلاب اسلامی و مردم ایران استفاده کردهاند.
نظر شما