به گزارش خبرنگار ایرنا، ملکه سادات سیدی و فاطمه صالحی کامرود در یک اقدام پژوهی موفق به یافتن راهکارهایی برای چالشهای یادگیری دانشآموزان مقطع ابتدایی شدند و این طرح آنان عنوان اقدام پژوهی برتر کشور را کسب کرد.
یکی از این معلمان که دکترای روانشناسی تربیتی دارد روز شنبه درباره این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: در طرح «تقویت کارکردهای اجرایی اختلال ریاضی توام با نقص توجه - بیش فعالی» سعی کردهایم چالشهایی که در کلاس با آن روبهرو هستیم را از طریق پژوهش حل کنیم.
ملکه سادات سیدی افزود: در این طرح تلاش شده ضمن گردآوری شواهد براساس آزمونها یک بسته درمانی - تلفیقی همراه داروی پزشک و مداخلات روانشناختی تهیه کنیم تا با آموزش، اختلال ریاضی توام با نقص توجه را بهبود بخشیم.
وی گفت: طرح برای یک دانشآموز دارای نقص توجه اجرا شد و توانستیم با همراهی خانواده و کمک پزشک اختلال او را درمان کنیم.
این معلم پژوهشگر ادامه داد: این اقدام پژوهی تاکید بر آن داشت که به موازات استفاده از روشهای تلفیقی و راهکارهای فرعی فراوان، خانواده و دانشآموز را در مسیر درمان خسته نکنیم.
وی گفت: سعی میکنیم با بازی درمانی و تمرکز بر این بازی، نقص توجه را کاهش دهیم البته دانشآموز در حاشیه به پزشک هم ارجاع میشود.
سیدی تصریح کرد: پیش از این مسیر درمان دانشآموزان دچار نقص توجه با دارو طی میشد اما با پژوهش به این نتیجه رسیدیم که مداخلات روانشناسی تحصیلی، خانواده درمانی و کودکمحور، درمان این اختلال را راحتتر میکند.
این معلم با سابقه ۳۲ سال خدمت در آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه روش یادشده در دوران ابتدایی دنبال میشود گفت: بیشترین مشکل دانشآموزان در خواندن است که منجر میشود در مسیر دروس دیگر همچون املا و ریاضی دچار مشکل شوند لذا باید راهبردهای متناسب با یادگیری دانشآموزان افزایش یابد نه اینکه بیشتر حافظه طوطیوار بهکار گرفته شود.
وی افزود: پژوهش برای معلمان یک امر بدیهی و ضروری است زیرا در تمامی محورها میتواند مراحل درمانی و آموزشی را بازنگری کند.
سیدی، معلم پژوهنده را عنصر اصلی پیشرفت دانشآموزان بهویژه در مقطع ابتدایی دانست و گفت: راهبردهای شناختی و عملکردهای کلاس معلم است که میتواند بسیار موثر باشد و نباید دانشآموزان دچار نقص توجه را فقط به سمت دارو درمانی سوق داد.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی امسال ۳۸ نفر در این استان برگزیده حوزه پژوهش شدند که ۲ نفر از معلمان خراسان جنوبی با طرح اقدامپژوهی برگزیده کشوری هستند و یک نفر هم از خراسان جنوبی در بخش پژوهشسرای برتر، رتبه کشوری کسب کرده است.
همچنین سه طرح از جمله پژوهش داستان گویی، طراحی و ساخت دنیای نور و طرح تبدیل بیابانها به زمین کشاورزی حاصلخیز با استفاده از نانورس مایع در سطح دانشآموزی برگزیده کشوری شده است.
نظر شما