ایده‌های بکر برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری آستارا حمایت می‌شود

آستارا- ایرنا- معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: رویکرد این اداره‌کل حمایت از ایده‌های بکر و نو برای جذب سرمایه‌گذاری جهت اجرای طرح‌های جدید گردشگری در شهرستان آستارا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زهرا جهانی عصر شنبه در نشست خبری اولین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا اظهار کرد: ۲۹ عنوان تاسیسات گردشگری مصوب در کشور داریم اما اکثر مجوزها به هتل، هتل‌آپارتمان و رستوران محدود است و پروژه‌های دیگری که در سایر شهرستان‌های ساحلی و کشورهای دیگر به خوبی استفاده می‌شود، تا کنون مغفول واقع شده است.

وی افزود: شهرستان آستارا نیز به دلیل بعد مسافتی که دارد در غرب گیلان غریب واقع شده است اما ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی دارد که هنوز نتوانستیم به نحو احسن از آنها استفاده کنیم.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان بیان کرد: بر همین اساس اداره‌کل میراث فرهنگی استان گیلان در راستای توسعه شهرستان آستارا به دنبال ایده‌های نو است و تلاش می‌کند تا سرمایه‌گذاران به سمت فعالیت‌های متنوع در حوزه گردشگری در این شهرستان سوق داده شوند و طرح‌ها به احداث اماکنی مانند هتل محدود نماند.

وی اضافه کرد: از این رو پیرو سند گام دوم انقلاب، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تاکیدات رئیس جمهور، دغدغه‌های وزیر میراث فرهنگی در بحث گردشگری و نیز تاکیدات استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی گیلان همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری آبان‌ماه در تالار مرکزی رشت برگزار شد و در پی آن همایش شهرستانی روز دوشنبه، ۱۲ دی در هتل اسپیناس جهت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آستارا برگزار خواهد شد.

جهانی عنوان کرد: این همایش و نمایشگاه با کمک شهرداری و فرمانداری آستارا تشکیل می‌شود تا بر اساس دغدغه‌هایی که رهبر معظم انقلاب داشتند، مشکلات سر راه سرمایه‌گذاران احصا شود و با توجه به بیانات رئیس جمهور، برای مشکلات تسهیلگری کنیم؛ چرا که در این راستا دستگاه‌های متولی با مشکلاتی دست به گریبان هستند که ناشی از ضعف ارتباطات و تعاملات بین دستگاهی است.

وی با اشاره به سیاست‌های دوگانه و اعمال سلیقه‌های شخصی در مسائل کارشناسی تصریح کرد: متقاضی راه‌اندازی رستوران دریایی در نوار ساحلی آستارا داشتیم اما برای صدور مجوز هشت سال در پی استعلام‌های مورد نیاز از دستگاه‌های دیگر سپری شد که در صورت برگزاری پنل‌های تخصصی و ایجاد تعامل بین دستگاهی، این چند سال می‌توانست به چند روز کاهش یابد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان افزود: با توجه به این شرایط تلاش داریم دستگاه‌های ذی‌ربط را پای کار بیاوریم و سلیقه‌هایی که گاهی در پشت بحث کارشناسی قرار می‌گیرد را کنار بگذاریم؛ زیرا برخی قوانین سفت و سخت، بندها و تبصره‌هایی دارد که به آنها انعطاف می‌دهد اما گاه این بندها و تبصره‌ها در حاشیه قرار می‌گیرند و استفاده نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا کار نمایشی نیست، عنوان کرد: هدف اصلی اجرای پنل‌های تخصصی است که چالش‌ها و مشکلات را احصا کند؛ چرا که برای مثال در آستارا ظرفیتی مانند تلاب استیل وجود دارد که در عمل محل پارک کامیون‌ها و ماشین‌های باری شده است، در حالی که می‌تواند به فرصتی برای گردشگری تبدیل شود.

جهانی با اشاره به نقاطی که بهره‌برداری از آنها منوط به نظر منابع طبیعی است، تشریح کرد: پروژه‌های گردشگری در کشورهای دیگر بدون جابه‌جایی خاک و تخریب در محل اجرا می‌شود که رفتن به سمت اجرای چنین پروژه‌های می‌تواند ضمن حفاظت از محیط زیست، نظر مساعد دستگاهی مانند منابع طبیعی را نیز به سرعت جلب کند.

وی اضافه کرد: از این رو در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا به دنبال طرح‌های جدید از این دست هستیم و تلاش داریم تا افرادی را که برای سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند، تشویق کنیم که دنبال ساخت و ساز و احداث بنا نباشند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تاکید کرد: بنیان اصلی این رویکرد نو از طریق آستارا که شهرستان بسیار مستعدی است، پیگیری می‌شود و قرار است به صورت فیلم، کلیپ و تابلو در غرفه‌هایی که تعبیه شده به سرمایه‌گذاران معرفی شود.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاران دارای اهلیت بسیاری از جمله در آستارا هستند که از نظر مالی می‌توانند از عهده پروژه‌ها بربیایند اما این فکر اقتصادی باید به آنها ارایه شود تا افراد تنها دنبال یک هتل اقامتی نباشند؛ زیرا چنین پروژه‌هایی برای سالیان سال اجرا شده و دیگر کسی دنبال هتل‌های تکراری و طبقاتی نیست.

رویکرد جدید میراث فرهنگی به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در ادامه گفت: بازخورد تمام دلسوزی‌ها و نگرانی‌هایی که تمام مسئولان این شهرستان برای حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و ایجاد اشتغال دارند، در قالب این رویکرد جدید قابل تحقق است.

حمیدرضا آذرپور افزود: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نیز بحث اشتغال است که می‌تواند درآمدزایی، رفاه اجتماعی، ایجاد امنیت و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابعی که در اختیار داریم را به همراه داشته باشد و این امر در قالب سرمایه‌گذاری فرصت‌های گردشگری پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: استفاده درست و حفظ منابع طبیعی و موهبت‌های خدادادی وظیفه اصلی همه ما است و باید برای آن در برابر نسل آینده پاسخگو باشیم که در این راستا انتظار می‌رود شهرستان آستارا در این زمینه نه تنها پایلوت استان، بلکه پایلوت کشوری باشد و نمونه‌های موفقی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری را در آن شاهد باشیم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا نیز بیان کرد: شاید برگزاری همایشی در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری در آستارا برای برخی عجیب به نظر بیاید زیرا شهرستانی با این ظرفیت‌ها سرمایه‌گذاران خاص خود را دارد، اما در واقع یکی از محورهای این همایش بررسی مشکلات سرمای‌گذاران است.

حسن کاظمی افزود: اگرچه ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد، اما سرمایه‌گذاران بسیاری هم داریم که در مقایس‌های کوچک و بزرگ می‌خواهند کارهایی انجام دهند اما به مشکل برخورده‌اند که این همایش می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را حل کند.

وی محور دیگر را افق‌های نو در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری آستارا به یکسری بازارچه‌ها، پاساژها و تعدادی هتل محدود شده که لازم است اتفاق‌های جدیدی در بحث سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه گردشگری بیافتد تا از سایر ظرفیت‌های جنگلی و دریایی این شهرستان نیز بتوانیم استفاده کنیم.

برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگرپذیری، وجود منطقه ویژه اقتصادی، فاصله کم تا منطقه آزاد انزلی، همجواری با جمهوری آذربایجان و دسترسی به کشورهای مشترک المنافع از طریق زمینی، دریایی و ریلی در کنار نزدیکی به پایتخت در مقایسه با سایر نقاط مرزی کشور از جمله مزیت‌های شهرستان مرزی بندر آستارا است.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha