اتحادیه اروپا خواستار توقف حمایت روآندا از شورشیان شد

تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا از روآندا خواست حمایت از شورشیان گروه M۲۳ را که بخش‌هایی از خاک جمهوری دموکراتیک کنگو را تصرف کرده‌اند، متوقف کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب گفت که این اتحادیه از روآندا خواست «حمایت از M۲۳ را متوقف کرده و از همه ابزارها برای فشار بر این گروه به منظور تبعیت از تصمیم‌های سازمان منطقه‌ای «جامعه شرق آفریقا» (EAC) استفاده کند.

وی همچنین از جمهوری دموکراتیک کنگو خواست تا «همه تدابیر لازم را برای حفاظت از غیرنظامیان» در برابر شورشیان اتحاذ کند.

کنگو، آمریکا و چندین کشور اروپایی همواره روآندا را به حمایت از M۲۳ متهم کرده‌اند اما روآندا این اتهام را رد کرده است.

این گروه شورشی که عمدتا متشکل از قوم «توتسی» است در ماه‌های اخیر بخش‌هایی از استان «کیوو شمالی» در شرق کنگو را تصرف کرده است.

گروه M۲۳ هفته گذشته تحت فشار بین‌المللی با تحویل کنترل شهر راهبردی «کیبومبا» نیروهای وابسته به جامعه شرق آفریقا موافقت کرد تا «حسن نیت» خود در قبال تلاش‌ها برای صلح را نشان دهد. اما کنگو این اقدام را «دورغین» خواند.

اظهارات بورل در حالی است که کارشناسان سازمان ملل در گزارشی اعلام کردند که نیروهای مسلح روآندا از نوامبر ۲۰۲۱ تا اکتبر گذشته در خاک کنگو «دخالت مستقیم» داشتند.

بر اساس این گزارش، نیروهای روآندا به تقویت M۲۳ در برابر «نیروهای دموکراتیک هوتو برای آزادسازی روآندا» (FDLR) پرداخته و به آنها سلاح، فشنگ و یونیفورم دادند.

روآندا FDLR را تهدیدی علیه خود می‌داند که دخالت در خاک جمهوری دموکراتیک کنگو را توجیه می‌کند.

روآندا، کنگو را به استفاده سیاسی از این مناقشه و «تحریف» ماجرای قتل عام دستکم ۱۳۱ شهروند در ماه نوامبر متهم کرده است.

سازمان ملل گروه M۲۳ را عامل این قتل عام معرفی کرد. این کشتار زمانی رخ داد که آنگولا در حال میانجیگری میان روآندا و کنگو برای صلح بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha