بازگشایی کامل مرز ونزوئلا و کلمبیا

۱۱ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۱۲
کد خبر: 84985437
بازگشایی کامل مرز ونزوئلا و کلمبیا

تهران - ایرنا - با گذشت حدود ۶ ماه از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا و تقویت روابط این کشور با ونزوئلا، مرز میان دو کشور از امروز (یکشنبه یکم ژانویه) به طور کامل بازگشایی می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اینفوبائه، اداره مهاجرت کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد از یکم ژانویه (۱۱ دی)، مرز میان کلمبیا و ونزوئلا به طور کامل باز گشایی و حمل‌ونقل از طریق پل تیِندیتاس (Tienditas) آغاز می‌شود.

این دو کشور همسایه از ماه سپتامبر (شهریور ماه) روند بازگشایی تدریجی گذرگاه‌های مرزی در ایالت تاچیرا در غرب ونزوئلا را آغاز کردند. با انتخاب گوستاوو پترو به عنوان رئیس‌جمهوری چپگرای کلمبیا در ماه اوت، روابط بوگوتا با دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا تقویت شد و دو کشور، سفیران خود را منصوب کردند.

گیِرمو رِیِس گونزالس وزیر حمل‌ونقل کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما مرزهای بین دو کشور را به طور کامل بازگشایی کردیم تا جابجایی بار و مسافران را تضمین کنیم و تجارت و گردشگری در کلمبیا و ونزوئلا را نه تنها از طریق زمینی، بلکه از طریق هوایی و آبی نیز ارتقا دهیم.

پروازهای میان کاراکاس و بوگوتا نیز از ماه نوامبر (آبان - آذر) از سر گرفته شد.

روابط کلمبیا و ونزوئلا به رغم مرز مشترک دو هزار و ۲۱۹ کیلومتری، از ۲۳ فوریه ۲۰۱۹ (۴ اسفند ۹۷) و به دنبال تشدید تنش‌ها میان دولت ایوان دوکه (رئیس‌جمهوری پیشین کلمبیا) و دولت مادورو و حمایت دولت کلمبیا از خوان گوایدو رهبر مخالفان، به دستور رئیس‌جمهوری ونزوئلا قطع شد.

چرخش در سیاست خارجی کلمبیا پس از سال‌ها تنش در روابط میان دو کشور با تصمیم اخیر دولت‌ها در از سرگیری روابط دیپلماتیک و معرفی سفرای رسمی به اوج خود رسید.

«ریکاردو لوزانو فِرِرو» آخرین سفیر کلمبیا در ونزوئلا (۲۰۱۵- ۲۰۱۸) در تحلیل برقراری مجدد روابط دو کشور به بی‌بی‌سی موندو گفت: روندی طولانی و پیچیده در پیش است اما این رویه می‌تواند برای هر دو کشور، فرصتی بزرگ باشد.

بر اساس اطلاعات رسمی کلمبیا، ونزوئلا و کلمبیا بیش از دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و مبادلات تجاری بین دو کشور حدود ۵۸۰ میلیون دلار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha