محور ارتباطی کندوان نیازمند تقویت تجهیزات پلیس راهی، راهداری و امدادی

نوشهر- ایرنا- محور ارتباطی چالوس - کرج محدوده استحفاظی استان مازندران به علت تردد شبانه روز هزاران خودروی مسافران و گردشگران نیازمند تقویت امکانات و تجهیزات در پاسگاه های پلیس راه، راهداری و امدادی است تا ارایه خدمات به ویژه در مواقع بروز حوادث طبیعی و تصادفات بدون دغدغه ارایه شود.

به گزارش ایرنا، جاده کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر جزو محدوده کندوان و شهرستان چالوس واقع است ، محور کندوان یکی حساس ترین و با حیاتی ترین محورهای پرتردد کشور محسوب می شود که مسوولان امر با وجود توجه به آن از ادوار گذشته تا امروز، باید به همه بخش های این محور توجه بیشتری داشته باشند.

شهرستان های غرب مازندران به علت همسایگی با دریای خزر، کوه، جاذبه طبیعی و گردشگری فراوان و همچنین محصور شدن در جنگل های هفت هزار ساله سرسبز هیرکانی از دیرباز تاکنون در تمامی فصول سال خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی بوده است.

برابر آمار در نیمه دوم سال روزانه به طور میانگین تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو از دیگر استان ها و پایتخت کشور از طریق جاده کرج - چالوس کندوان وارد شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران می شوند بنابراین با توجه به تردد چشمگیر خودروها و شلوغی جاده ها ضرورت دارد مسوولان امر با ارایه راهکارهای اساسی و اصولی نسبت به تقویت تجهیزات و امکانات پاسگاه های پلیس راه و راهداری و حتی امدادی اقدام کنند.

شهرستان های نور ، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است که به گفته مسوولان نهادهای مختلف خدمات رسان با امکانات محلی ، خدمات ملی می دهد.

کارشناسان پلیس راهور، پاسگاه‌های پلیس راه، نیروهای راهداری ، هلال احمر و نیروهای امدادی از جمله نهادهایی هستند که در محورهای ارتباطی بیشترین و نزدیک ترین ارتباط را با مسافران و گردشگران دارند که به تاکید مسوولان امر با برخورداری از امکانات به روز و کافی خدمات مطلوبتر را می توان ارایه کرد. البته باید گفت که در سال های اخیر در بیشتر محورهای ارتباطی کشور راهبرد تقویت تجهیزات نهادهای یادشده مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین کارشناسان امر بر ضرورت داشتن تجهیزات نوین و هوشمندسازی امکانات نهادهای یادشده در محورهای ارتباطی پرتردد کشور تاکید دارند چرا که امروز لازمه ارایه خدمات مطلوب به مردم بویژه مسافران و گردشگران در همه بخش ها داشتن تجهیزات کافی و به روز است و با امکانات سنتی دیگر پاسخگوی مسائل امروز و آینده نخواهیم بود.

با این وجود، پلیس راهور و ماموران پاسگاه و کلانتری ها همواره در خط مقدم امنیت شهرها و شهرستان ها و راههای کشور قرار دارند حتی ارائه خدمات آن ها در برهه ای از زمان به ویژه در اعیاد و مناسبت ها بیشتر می شود که

ضروری است برنامه ریزان امر در سطح کلان کشور با هدف ارایه کیفی خدمات به مردم به امکانات و تجهیزات آنها توجه بیشتری داشته باشند و سرعت خدمات رسانی بیش ازپیش افزایش یابد.

به عنوان مثال ، بر اساس برنامه توسعه به ازای هزار نفر پنج پلیس باید باشد و این تعداد در بعضی از کشورها هشت نفر است ولی در حال حاضر در کشور حدود نصف این تعداد پلیس داریم که موجب فشار بر روی همکاران نیروی انتظامی می شود، حال این نمودار با در نظر گرفتن نهادهای خدمات رسان در محورها و جاده های ارتباطی مهم کشور چگونه است.

محور کندوان در مازندران نیازمند تقویت تجهیزات پلیس راهی، راهداری و امدادی

ارایه خدمات ملی با امکانات محلی

در همین پیوند ، فرمانده پلیس راه کندوان گفت : محور ارتباطی کندوان یکی از راههای پرتردد حساس و حیاتی کشور است که با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می کند.

سرگرد محمد اجمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که همکاران ارشد ما در استان و کشور در تلاش هستند تا وضعیت موجود ارتقا یابد، افزود: ما در میدان در خط مقدم خدمات رسانی هستیم ، امکانات موجود بضاعت شهرستان است اما خدمات ما در حد کلان است.

وی اظهارداشت: در بحث منابع انسانی و تجهیزات خودرویی ما با وضعیت موجود در واقع پلیس باید کم کاری های نهادهای دیگر را هم بدوش بکشد، محور مواصلاتی کندوان دارای حساسیت است می طلبد با هدف رضایتمندی بیشتر مردم حداقل با توان بیشتر عملیاتی چه در حوزه لجستکی و چه در حوزه انسانی بتواند ایفا نقش بکند.

تا شرایط ایده آل فاصله داریم

وی خاطرنشان کرد: با این وجود در بحث امکانات و تجهیزات سلسله مراتب این نهاد در راس آن رییس پلیس راه استان خیلی نسبت به غرب استان و همچنین محور کندوان اهتمام زیادی دارد، مجموعه دارند تلاش می کنند شرایط بهتر شود تا مشکلات کمتر بشود ولی هنوز تا شرایط ایده آل فاصله داریم.

فرمانده پلیس راه کندوان یادآور شد: امید است تا همه دست در دست هم دهیم تا نگاه ما ملی باشد و مشکلات در حوزه کمتر بشود.

سرگرد احمدی بیان کرد : یکی از مشکلات این محور بحث تعریض بالای شهر مرزن آباد است که انتظار است مسوولان شهرستان چالوس فعال بشوند که این طرح به اتمام برسانند یعنی در منطقه روستای طویر این محور یک زیرگذر در حال احداث بوده که ضروری است تا قبل از سال جاری تکمیل بشود.

به گفته فرمانده پلیس راه کندوان با تکمیل این طرح راهسازی مشکلات تردد اهالی ۲۴ روستای منطقه برطرف می شود.

وی خاطرنشان کرد : اگر زیرساخت راه مطلوب باشد به طور قطع در حوزه ترافیک و ایجاد رضایتمندی برای اهالی منطقه شرایط بهتر می شود، مسوولان امر باید دلسوزانه تر در به اتمام رساندن این طرح راهسازی اقدام کنند چرا که حق مردم ما خیلی بیشتر از اینهاست.

سرگرد احمدی افزود : از بالای شهر مرزن آباد تا تونل کندوان به طول حدود ۶۰ کیلومتر مربوط به حوزه استحفاظی استان مازندران است بنابراین پلیس تا راه نباشد نمی تواند مدیریت ترافیک را انجام دهد.

ضرورت تامین گشت های موتوری اورژانس و هلال احمر

وی گشت های موتوری اورژانس و هلال احمر را از دیگر نیازهای ضروری محور کندوان برشمرد و گفت : چون این محور پرتردد کشور است بنابراین پلیس و دیگر نهادهای امدادی اعم از اورژانس و هلال احمر باید خودروهای عیوری را خدمات بدهند لازم است این امکانات در اختیار داشته باشند.

فرمانده پلیس راه کندوان تصریح کرد : هم اکنون با ایجاد ترافیک در محور ارتباطی کندوان تمام نهادهای خدمات رسان اعم از امدادی و خودرویی عاجز می شوند، اگر خودروهای موتوری اورژانس و هلال احمر حضور داشته باشند به طور قطع آن زمان طلایی خدمات رسانی به مصدومان تصادفات بهتر استفاده می شود.

محور کندوان به اتوبوس احیا و چرثقیل نیاز دارد

وی افزود : به طور مثال، در زمان حاضر اتوبوس احیا در حوزه استحفاظی استان البرز موجود است و حوزه استحفاظی استان مازندران در محور کندوان به این اتوبوس نیاز دارد.

به گفته سرگرد احمدی این محور پرتردد کشور به یک دستگاه چرثقیل نیاز دارد تا بتواند خودروی سنگین سقوط کرده را از ته دره بیرون بیاورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال به طول حدود ۲۳ کیلومتر حدفاصل مرزن آباد تا چالوس در فروردین ماه سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید و برابر آمار به طور میانگین روزانه در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد می کنند و این آمار در فصول بهار و تابستان به ۵۰ هزار تردد در روز می رسد و این آمار در زمانی که تهران با چالش جدی آلودگی هوا مواجه است افزایش می یابد.

در زمان حاضر شهرستان چالوس در چهار نقطه در مسیر چالوس - تنکابن ، حدفاصل چالوس - مرزن آباد ، ولی آباد - تونل کندوان ،مرزن آباد - چالوس در مسیر قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال پاسگاه پلیس راه دارد.

ضرورت نوسازی ناوگان راهداری

رییس اداره راهداری شهرستان چالوس گفت : در زمان حاضر نوسازی ناوگان راهداری این شهرستان مد نظر ماست چوان امکانات کافی در این زمینه داریم باید به دنبال نوسازی ناوگان باشیم.

مهدی صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : رسانه ها بهترین کاری که می توانند به این نهاد کنند فقط این است که نوسازی ناوگان راهداری این شهرستان غرب مازندران محقق بشود آنگاه مشکلات این نهاد حل است.

وی خاطرنشان کرد : اکنون برای تعمیرات ناوگان راهداری اعتبارات سالانه اختصاص می یابد و هیج کدام از ماشین آلات این نهاد به علت تعمیرات خواب نیستند و خدمات در همه محورها از جمله گندوان ارایه می شود.

رییس اداره راهداری شهرستان چالوس قیمت یک دستگاه گریدر ۶ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد : ۵۰ در صد از از مجموع کل ماشین آلات راهداری این شهرستان ۳۰ سال قدمت دارد که نوسازی اولویت اول ماست.

صفایی ادامه داد : تامین اعتبارات برای خرید تجهیزات موردنیاز را وزراتخانه مربوط تصمیم می گیرد اما به تازگی در این ارتباط تصمیماتی گرفته شد که امید است اگر محقق بشود سال آینده چند دستگاه به این نهاد اختصاص دهند.

رییس اداره راهداری شهرستان چالوس اضافه کرد : سالانه برای تعمیرات خودروها و ماشین آلات راهداری این شهرستان سه میلیارد تومان اعتبار اختصاص می یابد اگر این مبلغ را برای خرید تجهیزات در نظر بگیرند با مشکل مواجه می شویم.

خدمات رسانی ۱۵ دستگاه ماشین آلات راهداری در کندوان

وی مقدار راههای زیر پوشش این اداره را با احتساب شهرستان کلاردشت را ۴۲۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت : در محور ارتباطی کندوان ۱۵ دستگاه ماشین آلات سنگین ، سبگ و نیمه سنگین شبانه روز در حال خدمات رسانی هستند.

لزوم تقویت امکانات و تجهیزات انتظامی محور چالوس - کرج

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی مازندران با اشاره به واقع شدن قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال در مسیر جاده کرج - چالوس تاکید کرد : باید تجهیزات و امکانات امنیتی و انتظامی این راه ارتباطی پرتردد تقویت شود.

سرهنگ سیدموسی حسینی به تازگی در آیین بهره برداری ساختمان پاسگاه پلیس راه قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال در چالوس افزود : طبق گزارش ها در برخی از روزهای سال به ویژه در زمان اوج ترافیک شاهد ترافیک ۱۰ تا ۱۲ ساعت در این مسیر بوده ایم به طوری که محور به طور کامل قفل می شد و ارایه خدمات امنیتی و انتظامی با امکانات کم برای نیروهای امنیتی و پلیس راهور بسیار دشوار بود.

وی توجه به تقویت امکانات و تجهیزات در این آزاد راه بسیار مهم برشمرد ، خاطرنشان کرد : با این امکانات موجود تامین امنیت و آسایش مردم بومی به عنوان یک اصل باید در اولویت مسوولان دستگاه های اجرایی امنیتی و انتظامی قرار گیرد و نباید این خدمات فدای موضوعات فرعی بشود هرچند مسافران و گردشگران برای ما اهمیت دارند.

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی مازندران یادآور شد : گسترش راه ها و فراهم سازی امکانات و تجهیزات ایمنی و امنیتی بستر را برای آسان سازی ارایه خدمت به مردم را فراهم می کند اما متاسفانه نوعی نگاهی که در سطوح کلان به مازندران وجود دارد فقط به طبیعت و آب و هوایش است به عبارتی این منطقه را به عنوان یک استانی متمول می نگرند که این نوع نگاه اشتباه است.

حسینی افزود : آنچه که امروز بررسی شده امکانات و تجهیزات موجود در پاسگاه های پلیس راه و راهداری در محورهای مازندران بسیار ضعیف است اما خدمات این مجموعه ها در حد ملی و فراملی است چرا که خیلی از گردشگران خارجی برای استفاده از جاذبه های طبیعی وارد مازندران می شوند.

وی بیان داشت : تقویت نیروی انسانی و بخشی از تجهیزات وظیفه فراجاست اما سایر دستگاه های اجرایی مرتبط باید پای کار بیایند و نیروهای امنیتی و انتظامی را تنها نگذارند و در زمان حاضر این پاسگاه در این نقطه چالوس به بهره برداری رسید و به لحاظ حسن نیتی که نسبت به مردم غرب مازندران داریم این اتفاق رخ داد اما امکانات و تجهیزات آن پاسخگوی نیازها نیست .

این مسوول انتظامی مازندران تاکید کرد : باید نسبت به ایمن سازی آزاد راه تلاش بیشتری صورت گیرد و بنا به فرموده مقام معظم رهبری اگر در این مسیر جان یک نفر را نجات دهیم در حقیقت جان یک عالم را رهایی بخشیدیم .

محور کندوان در مازندران نیازمند تقویت تجهیزات پلیس راهی، راهداری و امدادی

امکانات پاسگاه های پلیس راه غرب استان پاسخگوی نیازها نیست

رییس پلیس راه مازندران هم گفت : افتتاح پاسگاه پلیس راه در جوار عوارضی آزاد راه یکی از نیازهای ضروری منطقه بوده چرا که این مجموعه نقش موثری در تامین امنیت ،آسایش و آرامش مردم بومی و مسافران و گردشگران در حال گذر از این آزاد راه را دارد.

سرهنگ یدالله جهان تاب افزود : خدماتی که پاسگاه های پلیس مازندران به ویژه غرب استان ارایه می دهند ملی است اما امکانات موجود پاسخگوی نیازها نیست در حالی که این منطقه به علت برخورداری از مزیت ها و موقعیت های ممتاز در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست بنابراین باید امکانات و تجهیزات آن تقویت شود.

وی بیان داشت : در شهرستان های رامسر ، عباس آباد ، تنکابن ، چالوس و نوشهر حدود ۱۵ دستگاه خودروی اتوبوس و حدود یکصد دستگاه خودروی مسافربری پلاک عمومی فعالیت دارند اما با بهره برداری از این پاسگاه مشکل تردد ناوگان حمل و نقل عمومی شهرستان نوشهر برای ثبت ساعت برطرف شد چرا که در گذشته باید از جاده قدیم چالوس - مرزن آباد تردد می کردند.

رییس پلیس راه مازندران گفت : گروه های گشت پلیس راه که در جاده قدیم کندوان و آزاد راه فعالیت دارند در حقیقت این گروه ها مکمل همدیگر هستند و این نیروها در سایه همدلی ، وفاق و هماهنگی می توانند بستر امنیت و رفاه عمومی که با رضایت مندی مردم همراه است ،فراهم کنند.

کمبود نیری انسانی محسوس است

فرمانده نیروی انتظامی چالوس گفت : با توجه به فاصله اندک چالوس با پایتخت و قرار گرفتن در مبادی ورودی راه های ارتباطی استان های البرز و تهران و استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران از جاده قدیم کندوان و آزاد راه بنابراین کمبود نیروی انسانی امنیتی و انتظامی در منطقه کامل محسوس است.

سرهنگ علی اکبر خسروی با اشاره به سیل هفتم مرداد ماه امسال در کوهستان غرب مرزن آباد چالوس یادآور شد : این حادثه سبب شد تا وضعیت امنیت جاده کندوان چندان مناسب نباشد چرا که احتمال آنکه با هر بارندگی شدید سیلی به جریان بیفتد و خسارت های جبران ناپذیری از لحاظ تلفات انسانی و زیرساختی وارد کند این اتفاق دور از انتظار نیست.

این در حالی است شماری از مسافران و گردشگران غرب مازندران بر ضرورت حضور مستمر نیروهای خدمات رسان اعم از پلیس راه ، راهداری ، امدادی و هلال احمر در محور ارتباطی پرتردد کندوان تاکید کردند و از مسوولان امر کشوری خواستند تا نسبت به رفع کمبودهای این محور منتهی به شمال کشور اقدام ویژه داشته باشند.

قطعه چهارم آزاد راه تهران - شمال حدفاصل مرزن آباد - چالوس حدود ۲۳ کیلومتر طول دارد و برابر آمار به طور میانگین در نیمه دوم سال روزانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان این آمار به ۴۵ هزار دستگاه تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو افزایش می یابد.

جاده کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر آن در محدوده کندوان جزو حوزه استحفاظی شهرستان چالوس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha