سرایت منازعات اجتماعی آمریکا به مدارس؛ رکوردشکنی ثبت شکایات علیه تبعیض

تهران- ایرنا- یک روزنامه آمریکایی نوشت: شمار شکایت‌های مربوط به انواع تبعیض‌ها در مدارس آمریکا در ۲۰۲۲ به رقمی بی‌سابقه رسیده که از سرایت دعواهای سیاسی و اجتماعی به محیط‌های آموزشی آمریکا حکایت دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای روزنامه نیویورک تایمز، دفتر حقوق مدنی وزارت آموزش آمریکا، در گزارشی از موارد شکایت‌های مرتبط با مساله تبعیض در مدارس آمریکا در سال مالی گذشته، رقم بی‌سابقه ۱۹ هزار را ثبت کرده که این آمار در مقایسه با سال پیش از آن بیش از دو برابر افزایش داشته است.

بنابر داده‌های این وزارتخانه، بیشترین تعداد شکایت‌های مرتبط با موضوع تبعیض در مدارس آمریکا، پیش از این با ۱۶ هزار مورد ثبت شده به سال ۲۰۱۶ میلادی تعلق داشت.

به گفته مقام‌های رسمی، بیشتر این شکایت‌ها به موضوعاتی از قبیل تبعیض علیه معلولان و تبعیض‌های نژادی و جنسیتی مربوط می‌شود که نشان دهنده آثار زیان بار بدترین بحران سلامت قرن - همه گیری کرونا - و تفرقه‌برانگیزترین فضای حقوق شهروندی در دهه‌های گذشته است.

گروهی از جمعیت‌های حمایت از حقوق مدنی، دونالد ترامپ را به عنوان عامل ایجاد چنین فضاهایی در مدارس آمریکا سرزنش می‌کنند.

به اعتقاد این گروه‌ها، ترویج آنچه رییس جمهور سابق آمریکا آن را «آموزش میهن پرستانه» نامید، سیاستگذاران محافظه کار را به مقابله با طرح‌های چالش برانگیز حامی تنوع در بخش فرهنگی و آموزشی این کشور تشویق کرد.

این گزارش با اشاره به ناتوانی سیستم آموزشی آمریکا برای برقراری برابری نژادی در مدارس این کشور، می‌افزاید: این رکورد، کاهشی که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در شکایت‌های ثبت شده مشاهده شده بود را عکس کرد. ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود، حمایت‌های حقوق مدنی را لغو کرده بود.

تبعیض در مدارس آمریکا؛ رکورد بی‌سابقه ثبت شکایت‌ها

بر اساس این گزارش، وزارت آموزش آمریکا درباره شکایت‌ها و تحقیقات در دست بررسی اظهار نظر نمی‌کند اما تصمیماتی که پس از پایان تحقیقات گرفته‌ خواهد شد به اطلاع عموم می‌رسد، همچنین خانواده‌های شاکیان نیز می‌توانند به طور مستقل جزییات مربوط به شکایت خود را در اختیار عموم قرار دهند.

در همین رابطه، یکی از موارد شکایات به ایالت آیووا مربوط می‌شود که در آن یک دانش‌آموز سفیدپوست در حضور دانش‌آموزان سیاه‌پوست، روی یک بطری پلاستیکی زانو زده و با تمسخر صحنه قتل جورج فلوید (سیاه‌پوستی که در ۲۰۲۰ توسط یک افسر پلیس سفیدپوست کشته شد)، گفته بود: «این - بطری - نمی‌تواند نفس بکشد».

تبعیض در مدارس آمریکا؛ رکورد بی‌سابقه ثبت شکایت‌ها

یکی دیگر از این موارد در ایالت آریزونا رخ داده است که دانش‌آموزان سفید پوست در یک مدرسه، «سلام‌ به هیلتر» را اجرا کرده، بر تصویر چهره دانش‌آموزان آسیایی صلیب شکسته - نماد شناخته شده نازی‌ها - کشیده و آن‌ها مورد آزارهای کلامی قرار داده بودند.

در ایالت کلورادو نیز شکایت‌هایی از رفتارهای نامناسب دانش‌آموزان و کادر مدارس با دانش‌آموزان با ناتوانی‌های جسمی ثبت شده است.

در این میان، شکایت‌هایی ناشی از بحث در رابطه با نژادپرستی‌های سازمان‌یافته و نقش مدارس در رابطه با مقابله با آن وجود دارد.

یک مدیر ارشد در حوزه برابری آموزشی و دفاع از حقوق مدنی در این باره تاکید کرد: نمی‌توانیم،‌ عادی‌سازی رفتارهای غیرقابل پذیرش را دستکم بگیریم.

تبعیض در مدارس آمریکا؛ رکورد بی‌سابقه ثبت شکایت‌ها

بر این اساس، پس از قتل جورج فلوید، اقدام‌ها و تصمیمات طولانی مدت برای آموزش مفهوم «تنوع و ادغام» - مفهومی که برای پذیرش تفاوت‌های فردی از جمله تفاوت‌های نژادی افراد در جامعه به کار می‌رود - در محیط‌های آموزشی مورد توجه قرار گرفت.

اگرچه در مقابل کارشناسان محافظه‌کار این حوزه، چنین رویکردهایی در مدارس را به عنوان تلقین و القای عقاید محکوم می‌کنند و بیشتر والدین سفیدپوست این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا «نژاد» در آموزش فرزندانشان تاثیر زیادی دارد یا خیر؟

آفریقایی‌تبارها، یکی از بزرگترین گروه‌های نژادی در آمریکا هستند، به طوریکه بر اساس داده‌های تارنمای آماری «استاتیستا» (Statista)، از حدود ۳۳۱ میلیون نفر جمعیت آمریکا در ۲۰۲۱، نزدیک به ۴۵ میلیون آن را سیاه پوست‌ها تشکیل داده اند. همچنین بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور نیز زرد پوست‌ها (آسیای شرقی) هستند.

مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا در سال ۱۹۶۳ میلادی که راهپیمایی تاریخی برای برابر نژادی سیاه‌پوستان در آمریکا را رهبری کرد، در سخنرانی معروف خود، «رویایی دارم» در برابر بنای یادبود آبراهام لینکلن در واشنگتن دی سی، بر تساوی حقوق سیاه‌پوستان و سفیدپوستان تاکید کرد.

این سخنرانی که از مهم‌ترین و مشهورترین سخنرانی‌ها در تاریخ آمریکا به‌شمار می‌آید، مارتین لوتر کینگ را به‌عنوان قهرمان مبارزه با تبعیض‌نژادی به جهان معرفی کرد.

به نظر می‌رسد با گذشت بیش از نیم قرن از مرگ مارتین لوترکینگ و بیش از دوسال از قتل جورج فلوید و جنبش‌های مدنی که پس از آن شکل گرفت، رویای از بین رفتن تبعیض نژادی علیه رنگین پوستان آمریکا و جاری شدن برابری در این جامعه تحقق همچنان نیافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha