۱۲ دی ۱۴۰۱، ۲۰:۳۲
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84987186
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حوزه گردشگری کشور نیازمند طرح تحول است

آستارا- ایرنا- معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی و اقدام‌های دولت سیزدهم در راستای رفع موانع سرمایه‌گذاری گردشگری، بر ضرورت تدوین و اجرای طرح تحول گردشگری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی عصر روز دوشنبه در همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا تشریح کرد: همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در تمامی استان‌ها برگزار خواهد شد و برگزاری استان‌محور و تسری آن به شهرستان رویکرد وزارتخانه و نشان دهنده سیاست حمایتی دولت برای بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و معرفی آنها است؛ چرا که معتقدیم تشکیل چنین نشست‌هایی می‌تواند بر رویکرد عملیاتی مورد تایید وزارتخانه و برطرف شدن مشکلات موثر باشد.

وی افزود: این اعتقاد وجود دارد که باید مجوزهای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تسریع شود و سرمایه‌گذاران نباید در پیچ و خم‌های اداری و روزمره میراث فرهنگی و یا سایر دستگاه‌ها بلاتکلیف بمانند که البته رویکرد استان گیلان در این زمینه رویکردی قابل تحسین است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: استان گیلان در حوزه گردشگری عملکرد قابل تقدیری چه در بحث جذب منابع تبصره ۱۸ و چه در پیگیری پروژه‌های گردشگری داشته که این امر نشان دهنده اولویت گردشگری نزد مسئولان این استان است.

وی اضافه کرد: در وزارت میراث فرهنگی نیز برای تسریع و تشویق حوزه سرمایه‌گذاری در حدود یک سال گذشته اختیارات به مدیران استانی تفویض شده و امروز صدور موافقت اصولی برای تاسیسات گردشگری تا ۱۰ هکتار، که بالای ۹۰ درصد پروژه‌ها را شامل می‌شود، دراختیار استان‌ها است.

شالبافیان حسین‌آبادی اظهار کرد: همچنین تصمیم‌گیری در مورد پروژه‌های سرمایه‌گذاری تغییر کاربری به استان‌ها واگذار شده و تمام تصمیم‌گیری‌ها در مورد تبصره ۱۸ در اختیار استان‌ها است؛ حتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران موجود و پروژه‌هایی که به بهره‌برداری خواهند رسید، جز موارد استثنا که کمتر از ۲ درصد پروژه‌ها را شامل می‌شود، صدور پروانه بهره‌برداری و تصمیم‌گیری به طور کامل در استان‌ها صورت می‌گیرد و دولت این رویکرد را در حوزه تقویت و تمرکز تصمیم‌گیری دراستان‌ها پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اولین وزارتخانه در دولت سیزدهم بود که تفویض اختیار به مدیران استانی را انجام داده و در این زمینه پیشگام بوده است، عنوان کرد: آیین‌نامه‌های حمایتی و مشوق‌های متعددی در نظر گرفته شده، به تصویب دولت رسیده و به استان‌ها ابلاغ شده که از جمله آنها تخصیص اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای در استان‌ها است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پیش‌تر بسیاری از استانداران تمایل به اولویت‌دهی به پروژه‌های گردشگری را داشتند اما مرجع مصوب مورد تایید هیات وزیران برای این اولویت‌دهی وجود نداشت که در آیین‌نامه مصوب جز ۲ و ۳ قانون برنامه ششم این تمهید اندیشیده شد.

وی ادامه داد: مساله دیگر امکان بهره‌برداری پروژه‌های بزرگ‌مقیاس گردشگری به صورت فازبندی شده بود؛ بسیاری از پروژه‌های گردشگری کشور به جهت اینکه حجم سرمایه‌گذاری بالایی را برای تکمیل نیاز داشتند، در معرض فرسایش و مستهلک شدن بودند اما امروز امکان صدور پروانه بهره‌برداری پروژه‌های بزرگ‌مقیاس به صورت فازبندی وجود دارد.

شالبافیان حسین‌آبادی با اشاره به اینکه در حوزه انشعابات و تقویت زیرساخت‌های گردشگری نیز پیشنهادی در قالب احکام دایمی بودجه ۱۴۰۲ مصوب شد و به مجلس ارایه گردید، گفت: تشکیل صندوق توسعه حمایت از سرمایه‌گذاری گردشگری در این راستا بوده است، زیرا بسیاری از پروژه‌های گردشگری به جهت نوساناتی که اتفاق می‌افتاد، با توجه به شکنندگی حوزه گردشگری باید مورد حمایت ویژه قرار می‌گرفتند که خوشبختانه این رویکرد در دولت مصوب و در قالب بودجه به مجلس ارایه شد.

وی افزود: همچنین پارسال هزینه تعرفه گاز تاسیسات گردشگری نسبت به امسال گاه تا هفت برابر پرداخت می‌شد که با پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تصویب مجلس شورای اسلامی، نرخ تعرفه گاز تاسیسات گردشگری در ۱۴۰۱ خدماتی حساب شد و خوشبختانه در احکام دایمی بودجه نیز گنجانده شد و دایمی گردید.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: آستارا، بسیاری از شهرستان‌های دیگر این استان و ایران تماشایی ظرفیت‌های منحصر بفردی دارند اما به دلیل قرار گرفتن در مسیر نمی‌توانند به جلب مسافر و گردشگر اقدام کنند، در حالی که از نظر وزارت میراث فرهنگی به عنون دستگاه تخصصی، یکی از اصلی‌ترین دلایل اقامت نکردن گردشگران در این نقاط نداشتن شناخت کافی از مسافران بوده است و از این رو باید با توجه به ظرفیت‌های چنین نقاطی تمهیدی اندیشیده می‌شد.

وی اضافه کرد: برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری داخلی و خارجی که به پیشنهاد این وزارتخانه در قانون بودجه آمد و یکی از مترقی‌ترین و حمایتی‌ترین ظرفیت‌های قانونی می‌باشد، این است که هزینه معرفی، تولید و نشر محتوای گردشگری با هماهنگی و تایید وزارتخانه جزو هزینه قابل قبول مالیاتی قلمداد خواهد شد.

شالبافیان حسین‌آبادی اظهار کرد: در این راستا دستورالعمل بسیار موثق و سهل‌گیرانه‌ای هم با هماهنگی سازمان امور مالیاتی تدوین و ابلاغ گردید که خوشبختانه این مورد هم دایمی شد و فرصتی فراهم می‌کند تا امکان به صحنه نمایش درآوردن ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌ها به وجود بیاید.

وی عنوان کرد: پیش از این بسیاری از فعالان گردشگری کشور حتی هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌های خارجی آنها اگر بیش از پنج درصد هزینه کلی مجموعه‌شان می‌شد، سازمان امور مالیاتی طبق دستورالعمل‌هایش به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی نمی‌پذیرفت؛ اما الان از تمام مجموعه‌های اقتصادی کشور معرفی، تولید و نشر محتوای گردشگری به عنوان هزینه قابل قبول گردشگری پذیرفته می‌شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: اینها برخی از اقدام‌های حمایتی وزارت میراث فرهنگی در حوزه گردشگری بوده که به سرانجام رسیده است و اگرچه در تسهیلات تبصره ۱۸ هنوز ابلاغی نشده و دولت در تلاش برای ابلاغ است، اما ظرفیت‌سازی که این وزارتخانه برای پروژه‌های گردشگری انجام داد، امسال حداقل چهار برابر سال گذشته شده است.

دولت سیزدهم رویکردی حمایتی نسبت به حوزه گردشگری دارد

وی در ادامه نیز گفت: سال گذشته اولین حوزه‌ای که در امکان جذب منابع و تسهیلات گردشگری موفق شد و مورد تایید مراجع ذی‌صلاح در سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار گرفت، حوزه گردشگری بود و به همین جهت بیشترین رشد تسهیلات تبصره ۱۸ به حوزه گردشگری اختصاص پیدا کرد.

شالبافیان حسین‌آبادی با اشاره به اینکه همه اینها نشان دهنده رویکرد حمایتی دولت از حوزه گردشگری است، افزود: سرمایه‌گذار برای اینکه بتواند تصمیم بگیرد که به حوزه‌ای ورود پیدا کند، اول بررسی می‌کند که آن حوزه مورد حمایت و تشویق قرار دارد یا خیر، که در این راستا تلاش شد تا حد امکان زیرساخت‌های مورد نیاز برای گردشگری را به وجود بیاوریم.

وی بیان کرد: در این مسیر اشکالاتی هم وجود داشت که مرتفع شد و تمامی تفاهم‌نامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بانک‌های عامل به استثنای برخی موارد، تنها با بانک‌هایی منعقد شد که در سطوح استانی عملکرد قابل قبولی را در سال گذشته داشتند.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: علاوه بر زیرساخت‌های قانونی و حمایت‌هایی که انجام شده، سرمایه‌گذاری که می‌خواهد به حوزه‌ای وارد شود، اول نگاه می‌کند که با سرمایه‌گذاران پیش از او چه رفتاری شده است و بنابر این مشتاقانه منتظر هستیم که پروژه‌های گردشگری افتتاح شده که الان فعالیت نمی‌کنند و نیازمند حمایت استان هستند، معطل نمانند.

وی با تشکر از مرتفع شدن مشکلات برخی پروژه‌های گردشگری در دوره دولت سیزدهم تصریح کرد: باید مسئولان استانی مجدانه مسائل را پیگیری کنند، چون سرمایه‌گذاران آتی چشمشان به نحوه برخورد مسئولان با سرمایه‌گذاران موجود است و از این رو از محل اعتبارات ملی برای چند پروژه مد نظر کمک خواهد شد.

شالبافیان حسین‌آبادی عنوان کرد: ۲ هزار و ۲۲۶ پروژه در کشور داریم که در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بالا فعال هستند و از نظر قانونی دولت متعهد به تامین گونه‌ای از زیرساخت‌هایشان شده است و اینها سوای پروژه‌هایی هستند که می‌خواهند موافقت اصولی بگیرند.

وی تشریح کرد: کل اعتبار تملک دارایی و سرمایه‌ای بر فرض تخصیص ۳۰ درصدی حدود ۲۲۰ میلیارد تومان است و این یعنی اختصاص کمتر از ۵۰ میلیون تومان برای هر پروژه و چنان که مجلس در دوره‌ای رویکرد تحولی خود و اولویت‌هایش را در برخی موضوعات نشان داد، اکنون نیز با همان رویکرد طرح تحول گردشگری را نیازمند هستیم.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: سرمایه‌گذاران در بسیاری از پروژه‌های گردشگری مستاصل آب و گاز هستند و غم‌انگیزتر از آن اینکه در برخی پروژه‌ها آب و گاز تا نزدیکی محل اجرا آمده است ولی هزینه اتصال حق امتیاز انشعاب آنقدر زیاد شده است که امکان به بهره‌برداری رسیدنش نیست.

وی تاکید کرد: بر همین اساس پیشنهاد می‌شود نمایندگان مجلس برای یکی دو سال مشوقی بگذارند تا پروژه‌هایی که در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسند، امکان برخورداری از حداقل ۵۰ درصد حق انشعاب و تقسیط سه ساله آن را داشته باشند و در آن صورت خواهیم دید که اسفند سال آینده چه تعداد شغل ایجاد خواهد شد.

شالبافیان حسین‌آبادی یادآور شد: سال ۹۷ دولت و مجلس همزمان تصمیم گرفتند که عوارض خروج از کشور را چند برابر کنند و رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه دلیل اصلی آن را اختصاص به توسعه زیرساخت‌ها و حمایت از صنعت گردشگری عنوان کرد.

وی افزود: هشت ماهه امسال برابر بر قولی یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور پرداخت شده است و تا پایان سال این رقم افزایش خواهد داشت اما سهم حوزه گردشگری ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات هزینه‌ای و ۵۰ میلیارد تومان از تملک بوده است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: از نگاه نمایندگان مجلس که به واقع حامی حوزه گردشگری بوده‌اند، اگر اعتقاد بر تاثیر ظرفیت حوزه گردشگری بر توسعه و اشتغال در سراسر کشور، استان گیلان و آستارا است، انتظار می‌رود این امر را در سیاست‌گذاری تجلی و بروز بدهند.

وی تاکید کرد: برنامه هفتم همان‌طور که ظرفیت‌سازی اصلی‌اش را مقام معظم رهبری با ابلاغیه‌ای انجام دادند، فرصت بسیار مغتنمی است که دولت و مجلس درخور حوزه گردشگری به این حوزه توجه نمایند.

کتاب جامع فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا در ادامه این همایش با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد.

اولین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا به مدت یک‌ روز با میزبانی هتل اسپیناس در نوبت صبح و عصر برگزار شد.

برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگرپذیری، وجود منطقه ویژه اقتصادی، فاصله کم تا منطقه آزاد انزلی، همجواری با جمهوری آذربایجان و دسترسی به کشورهای مشترک المنافع از طریق زمینی، دریایی و ریلی در کنار نزدیکی به پایتخت در مقایسه با سایر نقاط مرزی کشور از جمله مزیت‌های شهرستان آستارا می‌باشد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha