۱۲ دی ۱۴۰۱، ۲۱:۵۰
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84987234
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان گیلان تهیه شد

آستارا- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری این استان در ۲ بخش طبیعی و تاریخی احصا شده است که به نزدیک ۱۵۰ مورد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ولی جهانی عصر روز دوشنبه در همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا تشریح کرد: همایش فرصت‌های سرمایه گذاری استان گیلان آبان ماه در رشت با هدف معرفی فرصت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در ۱۷ شهرستان در کنار شناسایی مشکلات و موانع از جمله در زمینه صدور مجوزها برگزار شد که در نتیجه آن ۱۹۹ بسته سرمایه‌گذاری احصا شد که ۱۱۴ مورد بدون مشکل بود.

وی با اشاره به اینکه آستارا ۲ پیشینه تاریخی پیش از اسلام و دوره اسلامی دارد، افزود: جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و معنوی این شهرستان شناسایی و در آرشیو میراث فرهنگی استان گیلان ثبت شده است و بسته‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن هم در دست تهیه است که امید می‌رود تا دهه فجر تدوین شود و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان بیان کرد: در مجموع نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد ریال پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان داریم که نزدیک به ۶ هزار میلیارد ریال شامل ساخت هتل و اقامتگاه بوم‌گردی مربوط به شهرستان آستارا است که اشتغال خوبی هم خواهد داشت.

وی با اشاره افتتاح ۲ هزار میلیارد ریال پروژه گردشگری در نقاط مختلف استان گیلان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ به مناسبت‌های مختلف، اضافه کرد: ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر رئیس جمهور برای استان گیلان مصوب شده بود که تاکنون تخصیص نیافته است و از مسئولان ذی‌ربط از جمله نمایندگان مجلس انتظار می‌رود در این زمینه کمک کنند که بخشی از آن مربوط به زیرساخت تاسیسات گردشگری منطقه حیران است.

جهانی عنوان کرد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان هم قول داده است تا مبلغی به اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان اختصاص دهد تا بتوانیم پروژه‌های گردشگری را که بخشی از آن مربوط به شهرستان آستارا است، را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاری در استان گیلان تشریح کرد: در این راستا با همکاری معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری قرار شد راهکاری پیدا کنیم تا بروکراسی موجود را کاهش دهیم و همچنین در همین راستا قرار شد نشست‌های رفع موانع تولید ویژه گردشگری در استان گیلان نیز برگزار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان افزود: در حال حاضر مجوز موافقت‌های اصولی از سوی این اداره‌کل حدود ۷۲ ساعت به درازا می‌انجامد که وقتی این مجوز صادر شود، برخی پروژه‌ها ۲ سال طول می‌کشد تا به سامان برسد ولی در چهار تا پنج دستگاه مشکل داریم.

وی با بیان اینکه ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست راهکارهای قانونی خود را دارند، اظهار کرد: گاه مشکل به خود سرمایه‌گذار برمی‌گردد، چون به طور معمول طرف مشاوره شرکت‌ها و دانشگاه‌های معتمد نیستند و سرمایه‌گذاران در همکاری با یک معمار طرحی می‌نویسد که در مواردی بر اساس ضوابط میراث فرهنگی نیست و برخی مشکلات از این دست است.

جهانی تاکید کرد: در معاونت میراث فرهنگی برخی شرکت‌های تخصصی داریم که طرح‌ها را انجام می‌دهند اما در معاونت گردشگری چنین شرکت‌هایی را نداریم و در نتیجه مشکلاتی به وجود می‌آید که این موضوع باید اصلاح شود.

اولین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا به مدت یک‌ روز با میزبانی هتل اسپیناس در نوبت صبح و عصر برگزار شد.

برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگرپذیری، وجود منطقه ویژه اقتصادی، فاصله کم تا منطقه آزاد انزلی، همجواری با جمهوری آذربایجان و دسترسی به کشورهای مشترک المنافع از طریق زمینی، دریایی و ریلی در کنار نزدیکی به پایتخت در مقایسه با سایر نقاط مرزی کشور از جمله مزیت‌های شهرستان آستارا می‌باشد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha