۱۲ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۱۶
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84987288
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آستارا می‌تواند قطب صنعت گردشگری و تجارت شود

آستارا- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان گفت: اگر مزیت‌ها و فرصت‌های آستارا احیا شود و به درستی عمل کنیم، به یقین تا آخر دولت سیزدهم آستارا می‌تواند به قطب صنعت گردشگری و تجارت تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد اسحاقی عصر روز دوشنبه در همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا اظهار کرد: آستارا نگین گردشگری و تجارت گیلان است و خداوند همه موهبت‌هایش را اینجا جاری و ساری نموده، ساحل، دریا و جنگل آن را به زیبایی نقاشی کرده و از گیلده و لاتون تا کوته کومه قدمت و زیبایی دارد که مایه فخر و مباهات است.

وی افزود: برای نقطه‌ای با این قدمت و تمدن باید به معنای واقعی خادم باشیم و به تعهدمان عمل کنیم و وقتی سرمایه‌گذاران آمده‌اند تا با ایده و خلق سرمایه سفره‌ای را برای شهروندان آستارا پهن کنند، مسئولان با افتخار باید در خدمتشان باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان بیان کرد: از این رو مدیران جهنمی که زیرپای سرمایه‌گذاران است را باید بردارند تا این بهشت الهی برای زندگی مردم پررونق‌تر بشود؛ نگاه مدیران باید بلند و توسعه یافته باشد و بخاطر وجود این ظرفیت‌ها به خودشان ببالند.

وی اضافه کرد: ۱۱ هزار میلیارد ریال در این حوزه سهم صنعت گردشگری بوده و تا امروز رقمی ابلاغ نشده است ولی با وجود کسانی که در شهرستان آستارا خالق هستند و ایده و فکر دارند، نباید منتظر تهران بمانیم که برای ما فکری کند؛ اگرچه انتظار می‌رود سهم ملی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری شود.

اسحاقی عنوان کرد: از محل تبصره ۱۸ نیز تنها در بخش کشاورزی اعتباراتی ابلاغ شده ولی برای گردشگری و حوزه‌های دیگر هنوز ابلاغی صورت نگرفته است که این مشکل ملی باید رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه برخی تفاهم‌نامه‌ها با بانک‌هایی بسته می‌شود که در حال بنگاه‌داری هستند، تصریح کرد: وقتی بانکی در جغرافیای گیلان تنها ۶ درصد منابع خود را برای استان خرج می‌کند و سایر منابعش را از منطقه خارج نموده و صرف امورات خودش می‌کند، چنین بانکی انگیزه کمک به مردم را ندارد و از این رو نباید با آنها وارد انعقاد تفاهم‌نامه شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای مصوبه‌ها از سوی مسئولان گفت: با توجه به اینکه بحث تالاب استیل آستارا آبان‌ماه مصوب شده بود، انتظار می‌رود ظرف مدت ۱۰ روز آینده پرونده از نظر حفاظت محیط زیست جمع‌بندی و گزارش مربوطه به طور دقیق ارایه شود.

وی با بیان اینکه طرح برخی مسائل ممکن است سرمایه‌گذاران را دچار اشتباه کند، افزود: از این رو انتظار می‌رود به طور دقیق سرمایه‌گذاری در تالاب استیل مطالعه و وارد کتابچه سرمایه‌گذاری استان شود و اداره‌کل منابع طبیعی گیلان هم در خصوص منطقه بی‌بی‌یانلو نشستی با محوریت میراث فرهنگی برگزار کند تا این بحث هم به جمع‌بندی برسد.

اسحاقی در ادامه اظهار کرد: ما مدیران حکومت اسلامی هستیم که در دولت آیت‌الله رئیسی اداره امور مردم را بر عهده گرفتیم و از این رو برای همه مدیران واجب است که کار را از حالت اداری خارج کنند و فعالیت جهادی را سرلوحه قرار دهند.

وی اضافه کرد: وقتی مقام معظم رهبری بر مدیریت جهادی تاکید دارند، به این معنی نیست که برای مدیریت جهاد کنیم و وقتی به پست مدیریتی رسیدیم، خنثی عمل نماییم؛ مدیریت جهادی در دولت سیزدهم به این معنی است که در تمام طول مدتی که در پشت میز مدیریت نشسته‌ایم باید جهادی عمل کنیم و از حالت اداری خارج بشویم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان تصریح کرد: اینکه ۱۶ سال کاری باقی می‌ماند، یعنی اینکه مستاصل عمل می‌کنیم، کار اداری صرف انجام می‌دهیم و تعهد نداریم؛ فساد فقط مالی و اخلاقی نیست وقتی هر مدیر، مسئول و کارمندی به تعهدات خود عمل نکند، دچار خسران و نوعی فساد است.

وی بیان کرد: بر این اساس برای تمامی پروژه‌هایی که امروز در این همایش مطرح شد، ابتدا تکلیف بر عهده اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان است که مطالعات دقیق داشته باشد و سپس بدون استثنا برایشان مجوز لازم صادر شود.

اسحاقی افزود: ۲۱۳ مجوز بی‌نام تا امروز در استان گیلان در تمامی حوزه‌ها صادر گردیده اما در حوزه گردشگری در آستارا تنها یک مجوز بی‌نام صادر شده است؛ مدیران باید در همه حوزه‌ها فرآیند زمانی را به حداقل کاهش دهند و کارگروه رفع موانع تولید برای حوزه گردشگری در آستارا با حضور همه مسئولان برگزار و مشکلات بررسی شود تا به نتیجه برسد.

وی عنوان کرد: اگر قرار باشد مدیران در دولت سیزدهم هم مانند دیگران کار کنند، به همان جایی می‌رسیم که الان قرار داریم و از این رو باید بدانیم در کدام جغرافیا و حکومت قرار داریم و بر اساس آن باید نگاه و آدرس ذهنی خودمان را عوض کنیم.

اولین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آستارا به مدت یک‌ روز با میزبانی هتل اسپیناس در نوبت صبح و عصر برگزار شد.

برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگرپذیری، وجود منطقه ویژه اقتصادی، فاصله کم تا منطقه آزاد انزلی، همجواری با جمهوری آذربایجان و دسترسی به کشورهای مشترک المنافع از طریق زمینی، دریایی و ریلی در کنار نزدیکی به پایتخت در مقایسه با سایر نقاط مرزی کشور از جمله مزیت‌های شهرستان آستارا است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha