به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی روز سه شنبه در مراسم گردهمایی دانشجویان افغانستانی دانشگاه تهران که در محل باشگاه دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، توجه ویژه دانشگاه تهران به گسترش پذیرش دانشجو از کشورهای محور مقاومت به ویژه افغانستان و عراق را هم راستا با هدف محوری مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر «پروژه امتسازی» عنوان کرد.
وی در تشریح اقدامات این دانشگاه برای دانشجویان افغانستانی در یک سال اخیر، اظهار داشت: مصوباتی در هیأت امنا و هیأت رئیسه دانشگاه برای حمایت از دانشجویان افغانستانی به تصویب رسید که بخشی از آنها اجرا شده و بخشی نیز در حال اجرا است که از جمله آنها میتوان به اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان افغانستانی اشاره کرد که با افزایش ۵ برابری میزان بودجه مربوط به بورسیه دانشجویان افغانستانی، برای سال جاری ۲۰ میلیارد تومان برای تأمین منابع مالی این بورسیه صرفاً برای دانشجویان افغانستانی اختصاص داده شده است.
رئیس دانشگاه تهران از تبدیل پرداخت شهریه ارزی به ریالی و کاهش شهریه دانشجویان افغانستانی و تعیین آن در سطح شهریه دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در پردیس البرز دانشگاه تهران به عنوان دیگر تسهیلات برای دانشجویان افغانستانی نام برد و گفت: با توجه به تصمیم اخیر دولت این کشور در ممانعت از حضور دانشجویان دختر در دانشگاههای افغانستان، هفته گذشته هیأت رئیسه دانشگاه تهران تصویب کرد تا تسهیلات ویژهای را برای دختران دانشجوی افغانستانی که در حال حاضر دانشجوی دانشگاه تهران هستند یا در آینده در این دانشگاه پذیرش میشوند، اختصاص یابد.
مقیمی با تشریح تسهیلات ویژه ای که دانشگاه تهران برای دانشجویان دختر افغانستانی در نظر گرفته است، اعلام کرد: تسهیلات ویژه جدید دانشگاه تهران برای زنان دانشجوی زن افغانستانی در این دانشگاه برابر با ۱۰ درصد تخفیف شهریه از نیم سال آتی و برای دانشجویانی که از تحصیل در افغانستان محروم شدهاند و از نیم سال آینده پذیرش میشوند برابر ۲۰ درصد تخفیف شهریه است.
وی خطاب به دانشجویان افغانستانی یادآور شد: روشن است که سیاست دانشگاه تهران این است که شما عزیزان جزئی از این خانواده بزرگ هستید و هر مشکلی برای شما ایجاد شود برای ما مهم است و آن را مشکل خود میدانیم.
نظر رییس دانشگاه تهران درباره تصمیم طالبان برای محرومیت از تحصیل دانشجویان دختر
رئیس دانشگاه تهران به تصمیم اخیر طالبان در زمینه محرومیت دانشجویان دختر از ادامه تحصیل اشاره کرد و افزود: لازم است جوانب و ابعاد این تصمیم بررسی شود، اما مشخصاً میتوان گفت که این اقدام یک تصمیم نادرست است. در عین حال، دغدغهها در خصوص رعایت نکردن احکام الهی قابل احترام است و باید بررسی کرد که دغدغه افرادی که به این تصمیم رسیدهاند چه بوده است. وقتی صحبت از تمدن اسلامی و تمدنسازی اسلامی میکنیم، انتظار میرود که استاد و دانشجو مبتنی بر عقلانیت جوهری و مفروضات امتسازی عمل کرده و همه به احکام الهی مراجعه کنیم.
مقیمی با تاکید بر مراجعه به احکام الهی در زمینه رابطه بین کارگزاران و امت، تاکید کرد: در رابطه کارگزاران و امت، آنچه که فصلالخطاب و محور است، احکام الهی است. اسلام برای تعلیم و تعلم زن و مرد ارزش ویژهای قائل است و عالم و دانشمند فضیلت بالایی دارد و برای علمآموزی حد یقفی وجود ندارد ولی از سوی دیگر بر علم نافع نیز تاکید ویژه دارد؛ علمی که ما را به سوی تمدنسازی اسلامی رهنمون سازد و نه تمدنسازی غربی. اگر شاکله چنین علمی مبتنی بر مفروضات غیر دینی و اسلامی باشد و دانشجو و استاد آن نیز از استانداردهای فکری، فلسفی و رفتاری و پوششی اسلامی تبعیت نکنند، نه تنها این علمآموزی مقدس نیست، بلکه ویرانگر تمدن حقیقی است.
وی افزود: آنچه در افغانستان تحت عنوان ممانعت از تحصیل دانشجویان دختر به علت رعایت نکردن مسائل شرعی رخ داده است، نیازمند واکاوی عالمانه و گفت و گوی نقادانه است. رعایت احکام شرعی در محیط دانشگاه اسلامی امری قطعی و واجب است و از سوی دیگر، برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی نیز امری ضروری است. ت
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: عطیلی علمآموزی و ممانعت از تحصیل نمیتواند راهکار اصولی و درستی باشد و این در حقیقت پاک کردن صورت مساله است بنابراین باید با مشارکت همگان و فصلالخطاب قرار دادن احکام الهی، هم مسایل شرعی توسط دانشجویان رعایت شود و هم علمآموزی متوقف نشود.
مقیمی ادامه داد: آنچه در ایران هم شاهد هستیم، ناظر بر این است که برخی رفتارها، تفکرات و مبانی فکری و فلسفی که بر فضای برخی دانشگاهیان و دانشجویان حاکم است و در قالب پوشش آنها نیز متجلی میشود، قابل قبول و متناسب با احکام شرع نیست؛ اما آیا راه حل این موضوع، تعطیل کردن دانشگاه است؟ قطعاً راه حل این نیست، اما دغدغه اجرای احکام الهی یک دغدغه درست است که برای آن باید راه حل عقلانی پیدا کرد تا هم از نظر محتوای علمی و هم ارکان علمی دانشگاه که دانشجو، استاد و کارمند است، واقعاً در تراز یک انسان متمدن اسلامی رفتار کنیم.
وی با طرح این سوال که آیا رفتارها و پوشش و محتواهای درسی ما باید همان محتوای غربی باشد تا احساس پیشرفت کنیم، خاطرنشان کرد: در دین اسلام، علمآموزی دارای یک فضیلت بالا و عالم و دانشمند دارای جایگاهی ویژه است ولی اگر این علم و آن عالم در خدمت ویرانگری تمدن اسلامی باشند، هیچ ارزشی ندارند.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر عالمترین افراد را تربیت کنیم اما در خدمت تمدن اسلامی نباشند و بلکه این تمدن را ویران کنند، نه تنها علم و دانش آنها مقدس نیست، بلکه تبدیل به موجودی ویرانگر میشوند که اثر تخریبی آن بیش از جامعهای است که علم و دانش ندارد بنابراین لازم است سیاستهای خود را با رجوع به احکام اسلام تنظیم کنیم.
مقیمی ادامه داد: در این زمینه، دیدگاههای افراطی و تفریطی به هیچ وجه قابل قبول نیست. مهم این است که اگر نگرشها و تفکرات خود را در چارچوب و قالب امتسازی شکل دهیم و برای مرزهای جغرافیایی در کنشگری اجتماعی و فکری اصالت ندهیم، قطعاً این مرزهای فیزیکی خود به خود برداشته خواهند شد؛ این همان امتسازی شهید سلیمانی با رویکرد عقلانیت جوهری است که آن شهید بزرگوار در راستای تحقق آن تلاش کرد و جان خود را در آن راه از دست داد.
وی با تاکید بر اینکه باید بر روی وجوه مشترک متمرکز شویم، خاطرنشان کرد: اختلافنظرها درباره روشهای پیادهسازی احکام اسلامی قابل رفع است، مشروط بر اینکه تفسیرهای ما به جای عقلانیت ابزاری، مبتنی بر عقلانیت جوهری باشد. گفتوگو و رجوع به آموزههای اسلامی که فصلالخطاب ما است، بدون تعصبات افراطی و تفریطی، یگانه راه حل در این زمینه است.
در مکتب شهید سلیمانی پروژه امتسازی به عنوان یک موضوع محوری و مهم مورد توجه است
رئیس دانشگاه تهران در ادامه، ضمن بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی میراثهای ماندگار بسیار ارزشمندی را از خود بر جای گذاشته و مهم ترین دستاورد حیات پربرکت شهید سلیمانی، ارائه مکتب شهید سلیمانی بود که لازم است همه ما در سطوح مختلف، مفروضات این مکتب را مورد توجه قرار دهیم.
مقیمی با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی نشأت گرفته از مکتب امامین انقلاب است، افزود: مکتب امامین انقلاب و به تبع آن مکتب شهید سلیمانی ریشه در آموزههای قرآن کریم و اسلام دارد بنابراین آنچه که از آن تحت عنوان مکتب شهید سلیمانی یاد میکنیم چیزی جز آموزههای قرآنی نیست که شهید سلیمانی به عنوان مدیر برجسته و معاصر ما توانست ترجمان برجسته از آن را در عرصه عمل به منصه ظهور رساند و موفقترین مدیری بود که توانست این الگوسازی را ارائه کند.
وی که نویسنده کتاب «رهبری اخلاصمدار» است به تبیین علمی مؤلفههای مدیریتی شهید سلیمانی پرداخت و گفت: در مکتب شهید سلیمانی پروژه امتسازی به عنوان یک موضوع محوری و مهم مورد توجه است، این سردار بزرگ به عنوان فرمانده محور مقاومت، فراتر از مرزهای جغرافیایی، لشگری متشکل از قومیتها و ملیتهای مختلف را سازماندهی کرد که در این میان لشکر فاطمیون که متعلق به مردم عزیز افغانستان بود به عنوان نگین درخشان ظاهر شد.
رئیس دانشگاه تهران همچنین اظهار داشت: شهید سلیمانی با هوش فرهنگی خود افراد مختلف از مذاهب، فرهنگها، زبانها و قومیتهای مختلف را زیر پرچم اسلام گرد هم آورد. این ابتکاری است که امروز ملل مسلمان به شدت به آن نیازمند هستند. این سردار بزرگ، مجاهدینی از فلسطین، سوریه، لبنان، عراق، افغانستان، پاکستان، یمن و امثال این، در مجموعه لشگر محور مقاومت گرد هم آورد و میدانید که چقدر دشوار است مجموعهای متشکل از قومیت و فرهنگهای مختلف را در قالب یک واحد منسجم و یکپارچه کنار هم قرار داد؛ این اقدام همان چیزی است که به عنوان امتسازی از آن یاد میکنیم و دشمنان به خاطر همین پروژه ویژه، از وی هراس داشتند و او را در اقدامی وحشیانه به شهادت رساندند.
مقیمی از ملتسازی به عنوان مفهوم مقابل امتسازی نام برد و گفت: در ملتسازی، آنچه اصالت دارد مرزهای جغرافیایی، حس میهنپرستی و حس ملیگرایی است؛ اما در امتسازی، مرزهای جغرافیایی اصالت ندارد، ایرانی و افغانستانی و عراقی دیگر معنا ندارد و به عقیده، ارزشهای الهی، مذهب و خدامحوری اصالت داده میشود.
وی همچنین گفت: شهید سلیمانی فارغ از تعلقات و تعصبات قومیتی، نژادی و ملی افراد و منافع محدود ملی، به یک هدف والا که همان خیر و مصلحت امت اسلام بر مبنای خدامحوری بود، توجه میکرد. بنابراین آنچه در مفهوم امتسازی شهید سلیمانی به طور ویژه به چشم میخورد غلبه عقلانیت جوهری بر عقلانیت ابزاری است.
استاد دانشگاه تهران در تبیین تفاوت عقلانیت جوهری و عقلانیت ابزاری، اظهار داشت: مبنای کنشگری و جلوههای رفتاری انسان مبتنی بر عقلانیتی است که جهتدهی فکری انسان را برعهده دارد. گاهی همه چیز حول منافع مادی است و افراد در رفتارها و اقدامات خود آن چیزی را پیگیر میشوند که نهایتاً منفعت شخصی یا ملی را محقق کند. به گونهای که در جهان غرب، تنظیم روابط ملی و بینالمللی مبتنی بر حاکمیت عقلانیت ابزاری است و این عبارت نخست وزیر پیشین انگلیس که گفته بود «انگلیس هیچ دوست و دشمن دائمی ندارد و آنچه دائمی است منافع ملی ما است»، تفکری رایج در سیاستمداران و مدیران نظامهای غربی است که بیانگر اوج تعلق مدیر و نظام اقتصادی و اجتماعی یک کشور به عقلانیت ابزاری است.
براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، مقیمی خاطرنشان کرد: در عقلانیت جوهری که شهید سلیمانی پرچمدار آن در عرصه عمل بود، اصالت با منافع شخصی و ملی نیست و آنچه مهم است خیر و مصلحت جامعهای است که حول یک نظام ارزشی گردهم آمدهاند و فرقی نمیکند، متعلق به چه قومیت و ملیتی باشد، اینجا دیگر دوست و دشمن موقت نداریم که تعیینکننده منافع شخصی و ملی ما باشد، بلکه آموزههای قرآن به ما آموخته است که همیشه با جهان کفر و نفاق و ظلم مخالف باشیم و فرقی ندارد که متعلق به وطن یا کشور من باشد یا در دوردستترین نقاط جهان باشد، این دشمن همیشگی است مگر ماهیت خود را تغییر بدهد. البته کشوری مثل اسرائیل که بر اساس ظلم و غصب بنا نهاده شده و مبنای ماهیتی قابل تغییری ندارد، دشمن دائمی ما است و نمیتوانیم بگوییم بر اساس منافع ملی میتواند به دوست تبدیل شود.
وی افزود: بنابراین در کنشگری مکتب شهید سلیمانی، دشمنی با کفار، منافقین و ظالمین، هرگز تبدیل به دوستی نخواهد شد و دوستی با مسلمین و مظلومان نیز به هیچ وجه تحت هیچ شرایطی تبدیل به دشمنی نخواهد شد. بنابراین در مکتب شهید سلیمانی، واژههایی همچون منفعت فردی، منافع ملی و امثال آن جای خود را به خیر و مصالح مسلمین و اسلام میدهد و این بهترین ترجمان از جایگزینی عقلانیت جوهری بجای عقلانیت ابزاری است که در هیچ مکتبی جز مکتب اسلام، مکتب امامین انقلاب و مکتب شهید سلیمانی یافت نمیشود.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه «در مکتب شهید سلیمانی، مرز جغرافیایی و عنوان ملیت برای انسانها تعیینکننده نیست»، اظهار داشت: رویکرد مدیریتی دانشگاه تهران مبتنی بر سبک مکتب شهید سلیمانی انتخاب شده است و بر همین اساس، همواره تلاش داریم تا سیاستها و اجرای برنامههای دانشگاه را بر اساس امت واحده اسلامی و عقلانیت جوهری تنظیم کنیم.
مقیمی تصریح کرد: بنابراین نوع بینش و نگرش ما به دانشجویان افغانستانی و جذب آنها در دانشگاه تهران، نه برای کسب منافع مادی و کنشگری عقلانیت مادی و ابزاری، بلکه مبتنی بر عقلانیت جوهری و عنایت ویژه به این دانشجویان به عنوان عضوی از امت اسلامی است. شما و ما همگی عضوی از خانواده بزرگ دانشگاه تهران هستیم و باید تمام تلاشمان را به کار بندیم تا در کنشهای رفتاری خود، عقلانیت جوهری بر عقلانیت ابزاری غلبه پیدا کند و فارغ از ملیت، همه افرادی که زیر چتر ارزشی و نظام عقیدتی اسلام در محیط دانشگاه حضور دارند، دارای خیر و مصلحت مشترک بوده که منافع همیشگی و دائمی دارند و قابل بدهبستان هم نیستند.
نظر شما