به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز سهشنبه -۱۳ دی - مجلس شورای اسلامی انتخاب رئیس دیوان محاسبات در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پژمان پشمچیزاده و احمدرضا دستغیب را به عنوان نامزدهای ریاست دیوان به مجلس معرفی کرده بود که پس از سخنرانی دو نامزد دیوان محاسبات، و رای گیری انجام شده، وکلای ملت دستغیب با ۱۴۱ رای به عنوان رییس دیوان محاسبات انتخاب کردند.
پیش از رای گیری احمدرضا دستغیب با اشاره به سوابق خود در سخنانی گفت: مدتی است که برنامه های دیوان محاسبات را مطالعه میکنم و عهد بسته ام که اقدامات مثبت را ادامه دهیم و نقاط ضعف را نیز برطرف کنیم. همچنین ما باید اولویت ها را مشخص کنیم و این اولویت ها نباید در ساختمان شیشه ای ونک تعیین شود بلکه اولویت ها باید در کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیون ها مشخص شود.
وی با بیان اینکه به مدت ۱۵ سال در مجلس حضور دارد افزود: ۸ سال نماینده مجلس بوده و در هیات رئیسه مجلس نیز حضور داشتهام. در کمیسیون تلفیق نیز مسئولیت نایب رئیسی برعهده داشته ام و کمیسیون های مختلف مجلس را تجربه کرده ام، امروز فقط برای انتقال تجربیات به این عرصه پا گذاشتهام.
برنامه کاریام تعامل با نمایندگان است
دستغیب ادامه داد: من از درد شما نمایندگان و مواجهاتی که در حوزه انتخابیه دارید مطلع هستم و می دانم چه زحمتی را برای به ثمر نشاندن یک پروژه متحمل می شوید لذا ادامه کار من با تعامل با نمایندگان خواهد بود.
رییس جدید دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه گزارشهای دیوان به مجلس را به صورت مستمر ادامه خواهیم داد، افزود: گزارش تفریغ بودجه به تنهایی کافی نیست و گزارشها باید منتج به تصمیم گیری اقتصادی شود و نمایندگان باید بتوانند براساس گزارش ها تصمیم اقتصادی بگیرند.
وی تصریح کرد: احکام مجلس شورای اسلامی حکم قانون دارد و قانون لازم الاجراء است. مگر میشود ردیفی با مصوبه مجلس تصویب شود، شورای نگهبان تعیین کند و اجرایی نشود. اگر اجرایی نمیشود دلیل آن باید استخراج شده تا سال آینده تکرار نشود. ۱۵ سال است که احکام مختلفی را می بینم که اجرایی نمی شود، با کمک شما نمایندگان اقداماتی خواهیم کرد تا این احکام اجرایی شود.
نباید انحراف را تخلف قلمداد کرده و با آبروی مدیران و نظام بازی کنیم
دستغیب اضافه کرد: مطالعات یک دانشجوی حوزه حکمرانی و سیاستگذاری و مدیریت مالی این را میگوید که این مجلس در دو سال پیاپی با قرار دادن تبصره ۱۹ قانون تمام گلوراهها را بسته و هرکاری لازم بوده برای جلوگیری از فساد و رفع تبعیض انجام داده است، گاهی گزارشها نادرست به مردم داده م شود، نباید انحراف را تخلف قلمداد کنیم و با آبروی مدیران و نظام بازی کنیم.
وی با تاکید به بستن گلوگاههای فساد گفت: یکی از نکات مهم اهمیت حسابرسی به حساب های شرکت های دولتی است که در این رابطه مقام معظم رهبری نیز توصیه هایی را داشتهاند. مگر چند ماه تا وعده دیدار قوه مقننه با رهبر معظم باقی است، شما سوال کنید کدام شرکت دولتی حسابرسی شده است. قطعا بیت المال فراتر از قانون بودجه بوده و امیدواریم مجلس در دیدار بعدی خود با مقام معظم رهبری به فضل الهی گزارش مکتوب در این خصوص ارائه خواهد کرد.
رییس جدید دیوان محاسبات با انتقاد از اینکه دیوان محاسبات یک جزیره جدا از مجلس است، افزود: ساختمان مرکز پژوهشها در نیاوران و دیوان محاسبات نیز در شمال تهران واقع شده است، معاون اجرایی مجلس باید کمک کند تا ساختمان مجلل دیوان در قانون برنامه در کنار مجلس قرار گیرد. قانونگذار در قانون اساسی درک درستی داشته که دیوان محاسبات را ذیل مجلس قرار داده است.
دیوان محاسبات باید پیگیر تخصیص و پیشرفت پروژهها باشد
وی با تاکید بر اینکه باید پیگیر تخصیص و پیشرفت پروژهها باشیم، عنوان کرد: همین امروز که میگویند با کسری بودجه مواجهیم به این دلیل که انضباط مالی نداریم و به حکم شما عمل نکردهاند با مشکل مواجه شدهایم. این کشور برای تولید و اشتغال آماده است و ما با امید پیش خواهیم رفت.
دستغیب با بیان اینکه سفرهای استانی نه برای نمایش بلکه برای حل مشکل نمایندگان را آغاز خواهیم کرد، اضافه کرد: ما حسابرسی در اتاق های در بسته و ساختمان شیشه ای ونک را رها می کنیم و برای حسابرسی در صحنه اجرای پروژه حضور می یابیم.
وی خاطرنشان کرد: تمام مدیران دیوان باید تا ریال آخر اعتبارات را در شهرستان ها هزینه کنند. من اجازه نمی دهم یک پروژه اگر اعتباری تخصیص یافته به بهانه رعایت استاندارد متوقف شود. رعایت استاندارد رفع فقر و تبعیض است.
پشمی زاده: علاوه بر بررسی افعال و گزارش انحرافات احتمالی، ترک افعال ها ارزیابی خواهند شد
در ادامه پژمان پشمچیزاده در سخنانی اظهار داشت: توفیق در سیر و سلوک عرفانی مشابهت فراوانی در سیر و سلوک حکمرانی دارد چرا اینکه هر کس قصد حرکت به سمت سعادت دارد بلاشک از مشارطه و مراقبه، محاسبه بهره میگیرد، کسی که از خود حسابکشی نکند بیتردید خسرانزده و ناکام خواهد شد اما کسی که هر لحظه و هر آن می داند اوضاع قول و فعلش چگونه است امکان اصلاح خطاهای وی به مراتب بیشتر است.
دیوان محاسبات به تمامی حسابهای وزارتخانهها و سایر دستگاهها رسیدگی خواهد کرد
وی افزود: مطابق اصل ۵۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دیوان محاسبات به تمامی حسابهای وزارتخانهها، موسسات، شرکتهای دولتی و سایر دستگاهها که به نحوی از بودجه کشور استفاده میکنند، رسیدگی و حسابرسی مینماید تا هیچ هزینهای از اعتبارات مصوب تجاوز نکند و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.
نامزد دیوان محاسبات مجلس تصریح کرد: دیوان محاسبات طبق اصل ۵۴ قانون اساسی مستقیما زیر نظر مجلس شورای اسلامی قرار دارد و با عنایت به اینکه یکی از مهمترین شئون مجلس بحث نظارت به شمار میرود باید با یک فرآیند نظاممند و هدفمند و ارائه گزارشهای تحلیلی بتواند به تأمین بعد نظارتی مجلس کمک کند و در این راستا ایفای نقش و وظیفه نماید. اگر رسالت مهم مرکز پژوهشهای مجلس را پر کردن دست نمایندگان از دادههای علمی، متقن، تحلیلی و تکمیلی به منظور استفاده متناسب در فرآیند تقنین بدانیم یکی از رسالتهای دیوان محاسبات تهیه آمارها و دادههای رسیدگی و یا حسابرسی شده پیرامون دخل و خرج بیتالمال است.
پشمچیزاده ادامه داد: دادههای دقیق و برخط میتواند در سطوح و برشهای ملی، استانی، دستگاهی، نهادی، اعتباری و تسهیلاتی، نمایندگان را در اخذ تصمیمهای اقتضایی و راهبردی و نظارت دقیقتر همراهی و پشتیبانی کند. این امر چه در سطح ارائه تحلیل صحیح از مهمترین موانع تحقق بودجه و توسعه استانها چه در سطح سیاست های عملیاتی و همچنین اصلاح ساختار بودجه که مأموریت مهم و طی شدنی مجلس شورای اسلامی است تأثیر بسزایی دارد.
نامزد ریاست دیوان محاسبات گفت: این گزارشها اگرچه مربوط به عملکرد گذشته است اما چراغ راه آینده است و در قانونگذاریهای آتی و نظارتهای پیوسته راهگشا و سودمند خواهد بود. این نهاد حرفهای و تخصصی مالی و حقوقی با بررسی عالمانه و به دور از سوگیریهای سیاسی می تواند بیشترین کمک را به دولت محترم داشته باشد چرا که قادر است جریانها و خللی که در روند اجرای مجموعههای کم سودده کل کشور استفاده میکنند را مشخص و عارضهیابی و برای حل و فصل معرفی نماید.
علاوه بر بررسی انحرافات احتمالی از برنامهها، ترک افعال ها رسیدگی خواهند شد
وی عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی که بنا دارم چنانچه خدمتگذار شما در دیوان محاسبات باشم، پیگیری کنم این است که علاوه بر بررسی افعال و گزارش انحرافات احتمالی از برنامهها و مصوبات به بررسی و ارزیابی ترک افعال و آثار آن بپردازم. به جد اعتقاد دارم سختگیرانهتر از غلطگیری از دیکتههای نوشته شده که باید در جای خود مورد محاسبه قرار گیرد، دیکتههای نانوشته از روی ترس، ناکارآمدی و ضعف باید ارزیابی و مورد رسیدگی قرار گیرد.
پشمچیزاده ادامه داد: محور مهم دیگری که مدنظر قرار دارد، اصلاح مفهوم تفکیک قوا است به این معنا که اگر مجلس را قوه مقننه نامیدند و دولت را قوه مجریه، باید اسم و مسما با یکدیگر همخوانی داشته باشد. تقنین و قانونگذاری کار مجلس و اجرای آن قوانین کار دولت است، نمیشود با اجتهادهای شخصی و دستگاهی خارجی از ریل و قاعده عمل کرد. بسیاری از مشکلات موجود در کشور به اذعان متخصصان امر به واسطه کمبود و یا حتی ضعف قوانین نیست چه بسا که در حوزههایی با تورم یا تعارض قوانین مواجهیم بلکه مشکل در نحوه اجرا و نظارت است چنانچه اگر عمقبخشی نظارت محقق شود میتوان امید به حصول نتیجه و نظارت داشت.
نامزد ریاست دیوان محاسبات گفت: با دقت عالمانه و البته دستگیری مشفقانه به جای مچگیریهای خصمانه میتوان بخش قابل توجهی از هزینههای بیتالمال را کاهش داد و در جای درست خود خرج کرد. محور بعدی توجه و نظارت نسبت به امر تخصیص اثربخش است، علاوه بر تصویب و تأمین بودجه تخصیص مناسب و اثربخش بودجه همواره از مهمترین دغدغههای نمایندگان مجلس است و از موارد مهم و موثر در مصرف بیتالمال است که دیوان محاسبات نسبت به این امر مسئولیت مستقیم دارد. حسابرسی عملکردی و متعاقب آن بودجهریزی و تخصیص مبتنی بر عملکرد میتواند کمک شایانی به جبران کسری بودجه و حتی مازاد بودجه نماید. این مهم جز با چابکی و فعالیت مستمر دیوان محاسبات و با بهرهگیری سرمایه انسانی متعهد و متخصص، با انگیزه و پرکار میسر نمیشود.
گزارش تفریغ بودجه باید در اختیار عموم قرار داده شود
وی تصریح کرد: در این مسیر با عنایت به دستور و توقع رهبر معظم انقلاب، توجه و تمرکز بر شرکتهای دولتی که بخشی از بودجه کشور را صرف میکنند میتواند به تغییر اساسی در نظام بودجهریزی سالانه منتهی شود. نکته بعدی که میتواند گام اساسی و البته متفاوت در دیوان محاسبات باشد، توجه به فراز پایانی اصل ۵۵ قانون اساسی است، دیوان محاسبات اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمعآوری و گزارش تفریغ بودجه را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم مینماید. این گزارش باید در دسترس عموم گذاشته شود. درک این عبارت که "این گزارش باید در دسترس عموم گذاشته شود" از سوی قانونگذار حکیم برای این است که شفافیت لازم ابراز شود و مقدم بر آن این گزارش قابل فهم و ارزیابی باشد.
پشمچیزاده گفت: یکی از کارکردهای دیوان محاسبات باید به نوعی صدور کارنامه غیرسیاسی برای مجموعههای ارتزاقشونده از بودجه کل کشور آن هم از دریچه تخصصی و غیرجناحی باشد، به نحوی که به سادگی بتوان هر دستگاه و شخص متولی را ارزیابی کرد. در این باره چند امر را باید تفکیک نمود، اجرای صحیح قانون اولویت اجرا، تأخیر در اجرا، اجرای ناقص و عدم اجرا هر کدام علت و آثاری دارد که باید ارزیابی شده و رفتار متناسب با هر کدام اتخاذ شود.
نامزد ریاست دیوان محاسبات عنوان کرد: نگاه مردمیسازی نهاد تخصصی ناظر میتواند علاوه بر کارآمدسازی بیشتر به اعتمادسازی مضاعف منجر شود، در این امر استفاده از فناوریهای نوین و هوشمندسازی ضرورت دارد و جزء اولویتهای حتمی دیوان محاسبات است. کشف و مسدودسازی فرار از قوانین و یا دور زدن قانون از مسائل حیاتی و اولویتهای دیگر دیوان محاسبات است.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد پیشگیری از وقوع انحرافات میتواند راهگشا و رافع مسئولیت کیفری و حقوقی در اشخاص مختلف باشد. دیوان محاسبات با وجود شأن نظارتی و حسابرسی میتواند با تعامل منطقی کمک حال و یاور دولت و دستگاههای تحت امر آن باشد.
نظر شما