استقرار نظامیان آمریکایی در رومانی؛ هشداری برای مسکو

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی نوشت: استقرار نظامیان آمریکایی در رومانی به عنوان یک کشور عضو ناتو و هم‌مرز با اوکراین، حامل پیام هشدار واشنگتن به مسکو برای جلوگیری از کشیده‌شدن جنگ به خاک ناتو است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تارنمای روزنامه نیویورک تایمز، سربازان لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا، در بخش‌های جنوب شرق رومانی که پرواز یک موشک از آن تا محل ذخایر مهمات روسیه در شبه جزیره کریمه هفت دقیقه زمان می‌برد، مستقر هستند.

در مناطق شمالی‌تر، سربازان آمریکایی در حال برگزاری تمرینات نظامی و سنگرسازی و برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی با سربازان رومانیایی هستند؛ در منطقه‌ای نزدیک به شهر بندری «خرسون» که تا همین چند وقت پیش (نوامبر/ آبان) و قبل از عقب ‌نشینی نیروهای روسیه، از خطوط مقدم جنگ اوکراین بود.

پس از جنگ جهانی دوم، این نخستین بار است که لشکر هوابرد ۱۰۱ آمریکا به اروپا اعزام می‌شود، اکنون این لشکر با حضور در خاک رومانی به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیش از هر واحد نظامی دیگر آمریکایی به جنگ نزدیک است.

بر اساس این گزارش، ماموریت آن‌ها برای آمریکایی که پس از دو دهه حضور فعالانه در جنگ‌ها به تازگی به عقب نشسته، یک الگو و نمایش نظامی برای سیگنال دهی به رقیبان خود است.

بر این اساس، استقرار نظامیان آمریکایی در رومانی، یک هشدار از طرف جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا به مسکو و در راستای تعهد واشنگتن برای دفاع از خاک ناتو محسوب می‌شود ؛ البته هشداری که برنامه‌ای برای وسوسه کردن ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و تشدید تنش‌ها ندارد.

با این وجود، هنوز گام‌های بعدی ایالات متحده مشخص نیست. وزارت دفاع آمریکا به زودی تصمیم خواهد گرفت که آیا نیروهای نظامی و فرماندهان ارشد را در منطقه حفظ می‌کند یا خیر.

از طرفی دیگر در کنگره آمریکا، برخی از نمایندگان از جمله کوین مک‌کارتی رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان این کشور درباره ادامه حمایت از اوکراین و هزینه‌های آن برای آمریکا محتاط هستند. به طوریکه وی به تازگی گفته بود حزبش حاضر نیست یک «چک سفید امضا» به اوکراین بدهد.

در مقابل، حامیان حضور پررنگ آمریکا در اروپای شرقی باور دارند که حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) به دلیل ناتوانی واشنگتن و متحدانش در ناتو در بازدارندگی مسکو صورت گرفته است.

استقرار نظامیان آمریکایی در رومانی؛ هشداری برای مسکو

جوزف مک‌گی فرمانده گروه ۱۰۱ هوابرد آمریکا درباره اهمیت حضور در رومانی اظهار داشت: انجام رزمایش‌ نظامی مشترک با سربازان اروپای شرقی، برای نیروهای آمریکایی ارزشمند است زیرا فرصت آماده سازی و رزمایش در خاکی که ممکن است ناچار به دفاع از آن باشند را در اختیارشان قرار می‌دهد.

همچنین، بکا واسر یک تحلیلگر مسائل مربوط به در یک موسسه تحقیقاتی در واشنگتن گفت که استقرار فرمانده و سربازان یک لشکر در نزدیکی مرز اوکراین در واقع بیش از یک حرکت نمادین است.

وی افزود: در صورتی که جنگ به داخل خاک ناتو کشیده شود، این اقدام امکان تصمیم گیری و اعزام سریع هزاران نیرو و سلاح را برای آمریکا فراهم می‌کند.

واسر در ادامه با اشاره به تغییر رویه رویکرد نظامی آمریکا در مقایسه با مداخله مستقیم نظامی در عراق و افغانستان، مدعی شد که این نه یک استقرار جنگی بلکه در حقیقت یک استقرار بازدارنده است.

گفتنی است که علاوه رومانی، گروه‌های دیگری از سربازان آمریکایی به منظور برگزاری رزمایش‌های مشترک با اعضای ناتو به بلغارستان، آلمان، مجارستان و اسلواکی اعزام شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که لشکر ۱۰۱ هوابر آمریکا اگرچه برای نزدیک بودن به میدان نبرد به خود می‌بالد اما آن‌ها بزرگترین واحد نظامی آمریکا در منطقه نیستند؛ به گفته مقام‌های رسمی، برآورد شده است که حدود ۱۲ هزار نیروی نظامی وابسته به لشکر اول پیاده نظام ارتش آمریکا در بخش‌های غربی لهستان و منطقه بالتیک مستقر هستند.

نیروهای آمریکایی در تابستان امسال، مرکزی را در پایگاه هوایی ارتش رومانی ایجاد کرد که حدود چهار هزار و ۷۰۰ سرباز از نیروی هوابرد لشکر ۱۰۱ برای تقویت جناح شرقی ناتو در آنجا مستقر شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha