۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۵۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84988062
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سالانه یک میلیون مترمکعب رسوب وارد سد شیرین دره بجنورد می‌شود 

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: سالانه یک میلیون مترمکعب رسوب و گل ولای به وسیله سیلاب وارد سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان می شود که عمر مفید این سازه را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی بهزادفر روز سه شنبه در نشست کارگروه جهادی آبخیزداری و مدیریت منابع آب استان اظهار کرد: متاسفانه میزان ورود گل و لای به مخزن سد شیرین دره و ‌ آورد رسوب سیل به این سد، روند رو به افزایش دارد که سبب نگرانی برای کاهش عمر مفید آن است.

وی با بیان اینکه در قرارگاه مدیریت جامع حوزه های آبریز مقرر است هر استان متولی اجرای اقدامات مربوط به یک حوزه آبریز باشد گفت: پیشنهاد ما انتخاب حوزه آبریز سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان است.

بهزادفر گفت: گسترده و اهمیت حوزه سد شیرین دره در سه شهرستان شیروان، بجنورد و مانه و سملقان است و البته این سد منبع مهم برای تامین آب مورد نیاز آشامیدن شهروندان مرکز استان است.

وی در باره تهدیدهای سد شیرین دره اظهار کرد: یکی از تهدید ها در بالادست سد شیرین دره وجود منابع آلاینده است که تهدید برای کیفیت این منبع آبی است، از طرفی توسعه دیم زارها سبب افزایش میزان فرسایش خاک شده است که افزایش میزان رسوب گذاری در سد را به همراه دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: افزایش میزان رسوب، کاهش عمر مفید سازه و کنترل دیمزارها از دغدغه ها در بالادست سد شیرین دره است.

وی درباره فرسایش خاک در بالادست سد شیرین دره گفت: برای کنترل فرسایش خاک، اجرای طرح های آبخیزداری پیش از بهره بردار از سد باید اجرا و تکمیل شود تا میزان آورد رسوب به مخزن سد کنترل شود اما این اقدام به خوبی پیش نرفته و اجرای طرح های آبخیزداری پیشرفت مناسب ندارد.
بهزادفر با تاکید بر اینکه در سال های اخیر نرخ تولید رسوب در بالا دست سد شیرین دره رو به افزایش است گفت: ورود سالانه یک میلیون مترمکعب رسوب به مخزن سد رقم بزرگی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: حوزه آبریز سد شیرین دره به لحاظ زمین شناسی، مستعد فرسایش است و میزان فرسایش خاک بالا است بر این اساس در سیلاب ها، میزان آورد رسوب به سد، زیاد است.

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین سدهای خراسان شمالی است که بر روی رودخانه شیرین دره، یکی از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.

عملیات ساخت این سد در مهرماه سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در فروردین ماه سال ۸۴ به بهره برداری رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha