۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۰۳
کد خبر: 84988064
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسایی ۱۶۰ راس دام در طرح سرشماری زمستانه حیات وحش ورامین

ورامین - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین گفت: طرح سرشماری زمستانه حیات وحش منطقه حفاظت شده کویر ورامین با شناسایی ۱۶۰ رأس جبیر، قوچ، میش، کل و بز اجرا شد.

محمد فریدی روز سه‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرشماری زمستانه حیات وحش منطقه حفاظت شده کویر ورامین با حضور کارشناسان اداره کل حفاظت از محیط زیست، یگان حفاظت و جمعی از کارکنان شاغل و بازنشسته اداره محیط زیست ورامین طی یک شبانه‌روز و در قالب پنج گروه انجام شد.

وی افزود: بر اساس این سرشماری یک‌روزه، ۱۰۸ رأس جبیر، ۵۰ رأس قوچ و میش و ۳ رأس کل و بز شناسایی شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس مقایسه آمار سرشماری صورت گرفته در سال گذشته، تعداد حیات وحش منطقه حفاظت شده ورامین نسبت به سال قبل کاهش یافته که دلایل این امر از سوی کارشناسان محیط زیست استان تهران در دست بررسی است تا اقدامات لازم برای حفاظت از حیات وحش و فراهم شدن شرایط برای افزایش تعداد آن‌ها صورت گیرد.

فریدی با اشاره به وضعیت تالاب فصلی بندعلیخان ورامین اضافه کرد: با توجه به کاهش شدید بارش نزولات جوی و خشکی رودخانه شور و شیرین، تالاب فصلی بندعلیخان آبگیری نشده و همچنان خشک است.

وی ادامه داد: اندک آبی که از طریق رودخانه شور و شیرین به سمت مناطق جنوبی ورامین، تالاب بندعلیخان و مراتع جنوبی گسیل می‌شود، توسط کشاورزان شهرستان ری و ورامین برداشت و برای کشاورزی استفاده می‌شود از این رو هیچ آبی به تالاب بندعلیخان وارد نمی‌شود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورامین اضافه کرد: به منظور لایروبی رودخانه شور و شیرین و با همراهی دستگاه قضایی و مسئولان، یک دستگاه بیل مکانیکی در منطقه مستقر شده تا اندک آبی که در این رودخانه وارد می‌شود، به سمت تالاب بندعلیخان هدایت شود.

این مسئول ادامه داد: با توجه به خشکی شدید تالاب بندعلیخان هیچ پرنده‌ای امسال در این تالاب فصلی حضور نیافته و فقط تعداد اندکی از پرندگان کنارآبزی، در حاشیه رودخانه شور و شیرین مشاهده شده است.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha