قاسم سلیمانی از سربازی یک ملت تا الگویی برای یک امت

قم - ایرنا- سردار شهید قاسم سلیمانی به دور از الفاظ و تشریفات غالب نظامی سربازی برای ملت ایران و الگویی برای امت اسلام بود.

به گزارش ایرنا، جمعی از فعالان فرهنگی غیر ایرانی که تاثیرات اقدامات حاج قاسم سلیمانی را در منطقه و جهان دیده بودند، همزمان با سومین سالگرد شهادت او و یارانش با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم از فضایل و ویژگی های آن شهید و تاثیرات منطقه ای و فرامنطقه ای او گفتند.

۱۳ دی ماه و سحرگاه آن یادآور یکی از تلخ ترین حوادث تاریخ انقلاب اسلامی است که مزدوران آمریکایی با دستور مستقیم رئیس جمهورشان به کاروان خودرویی حامل سردار قاسم سلیمانی حمله کرده و او و یارانش را به آرزوی دیرینه شان یعنی شهادت رساندند و سیاهی این اقدام تا ابد برای دولت آمریکا باقی خواهد ماند.

ایرنا بر آن شد تا با گرد هم آوردن تعدادی از فعالان فرهنگی و دلدادگان غیر ایرانی حاج قاسم سلیمانی در کنار همدیگر تاثیرات او در منطقه در زمان حیاتش و تاثیراتی که بعد از شهادت او در منطقه و زادگاه آنان بوجود آورد را به بحث بگذارد.

قاسم سلیمانی از سربازی یک ملت تا الگویی برای یک امت
حسن علی الصالح

سردار سلیمانی همه آزادی خواهان جهان را زیر یک پرچم واحد آورد

حسن علی الصالح از شهر «قطیف» آغاز گر مباحث این میزگرد بود و گفت: سردار سلیمانی باعث اتحاد مسلمانان در منطقه شد و کار و راه او طوری بود که همه آزادی خواهان جهان را زیر یک پرچم واحد آورد.

وی با بیان این که سردار سلیمانی شخصیتی جامع بود گفت: او تنها یک شخصیتی صرفا مبارز و مدافع شیعیان نبود و بلکه او مردی بزرگ مدافع همه مردم و دیگر ادیان بود و همین نگاه بلند او بود که از اسطوره انسانیت ساخت.

وی ادامه داد: کار سردار سلیمانی تنها حمایت از تشیع در منطقه نبود و از برخی مسیحیان و ادیان دیگر نیز در سوریه و عراق دفاع می کرد و حتی از یهودیانی که در اقلیت منطقه ای بودند نیز دفاع می کرد.

حسن علی الصالح افزود: سردار سلیمانی شخصیتی فرا ادیانی و فرا منطقه ای بود و جنس حاج قاسم، جنس مهدوی، اربعینی و حسینی بود که باعث شد همه آزادی خواهان را زیر یک پرچم گرد هم آورد.

وی گفت: او نمونه اخلاق بود که در منطقه حضور داشت و با نمونه خباثت و بی اخلاقی مانند آمریکا مبارزه می کرد.

قاسم سلیمانی از سربازی یک ملت تا الگویی برای یک امت
محمد اف اورخان

حاج قاسم الگویی برای تمدن نوین اسلامی است

محمد اف اورخان از جمهوری آذربایجان و از همرزمان سردار حاج قاسم سلیمانی نیز معتقد است باید شخصیت سردار را از ابعاد گوناگون بررسی کرد و می گوید: برخی اوقات از برخی بعدها غفلت کرده ایم.

وی افزود: جایگاه و شخصیت حاج قاسم در جامعه آذربایجان به نحوی است که هنگام اعلام خبر شهادت ایشان براساس ارزیابی های برخی از موسسات بیش از ۸۰ هزار جوان آذربایجانی عکس پروفایل های خود را عکس ایشان گذاشتند که عدد بسیار قابل توجهی برای جامعه آذربایجان است.

وی گفت: وقتی از تمدن نوین اسلامی صحبت می کنیم حاج قاسم می تواند یک الگو باشد و در آذربایجان این موضوع را پیگیری می کنیم.

محمد اف اورخان افزود: منش و عملکرد سردار حاج قاسم سلیمانی الگویی است که براساس فرمایش رهبر انقلاب دست یافتنی است و باید این الگو را معرفی کنیم و این در حالیست که خیلی از جوانان ما می توانند به مرتبه قاسم سلیمانی برسند و همانگونه که سردار سلیمانی از یک روستا و خانواده معمولی به مراتب بالای معنوی رسید.

وی ابراز داشت: سردار سلیمانی آدمی متفکر بود و الگوی خوبی برای تمدن نوین اسلامی است و از نظر من وی فردی بود که به نحو احسن توانست واسطه میان امام و امت باشد و از این رو است که در منطقه شاهد اتحاد امام و امت هستیم.

وی گفت: بزرگترین کاری که در مورد خدمات سردار حاج قاسم سلیمانی مورد غفلت واقع شده این است که او یک مربی بود و توانست امتی را تربیت کند به نحوی که مثل امامش فکر کند و پیوندی خوب بین امام و امت ایجاد شود.

محمد اف اورخان افزود: سردار حاج قاسم سلیمانی فرهنگ های مختلف از فاطمیون، زینبیون ، حزب الله و ایرانی ها را کنار هم جمع کرد تا زندگی کنند و با فرهنگ هم آشنا شده و در یک جبهه واحد بجنگند و این رزمندگان افرادی با فرهنگ های مختلف بودند که کنار هم جمع شدند.

وی افزود: حسینیون یادگار حاج قاسم در آذربایجان است و او به ما آموخت که امت گرا و نگاه به ظهور ولی عصر (ع) داشته باشیم و نظام جمهوری اسلامی خیمه مهم اسلام است.

وی با ذکر خاطراتی از روزهای نبرد سردار حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با دشمنان در کشور سوریه گفت: با چشم های خودمان دیدیم که او روز پر کاری را سپری کرده بود و از ماشین بیرون آمد و از شدت خستگی روی زمین می افتاد، همرزمانش دستشان را گرفتند که روی زمین نیفتند. برای ایشان قهوه آوردند و مشخص شد چهار روز است نخوابیده و در بادیه ای در دیرالزور شناسایی انجام داده است. در همین اثنا نیروهای او را از شدت خستگی نمی توانستیم بیدار کنیم که روی آسفالت سرد خوابیده بودند.

محمد اف اورخان افزود: اگر امروز می بینیم که دشمن موفق نمی شود، بر ما سیطره پیدا کند، به علت پر کاری سردار سلیمانی بوده است و قاسم سلیمانی الگویی است که یاد داد بدون توسل و توکل نمی شود با دشمن مبارزه کرد.

وی ادامه داد: یک ژنرال روسی یک بار پرسید قاسم سلیمانی هر جا می رود با نیروهایش روبوسی می کند و این برای ما قابل تصور نیست و پرسید چقدر قاسم را دوست دارید و ما گفتیم آماده ایم خانواده و بچه هایمان را برای او فدا کنیم.

وی بیان کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی شخصیتی است که به مدد الهی توانست نقشه دشمن در غرب آسیا را بر هم بریزد. او محبوب قلوب مجاهدان جبهه های نبرد حق علیه باطل بود و جان میلیون ها نفر را با اقداماتش نجات داد. اشخاص نظامی روسیه در سوریه از حاج قاسم حساب می بردند و ژنرال لاپین روسی گفت که سلیمانی برای من یک الگو است من هم مانند او در خانواده پایینی بدنیا آمدم. همین ژنرال وقتی جلوی سردار سلیمانی نشسته بود می لرزید و ولی حاج قاسم هیچ ادعایی نداشت، در روضه ها گریه می کرد، در بین الحرمین می دوید و الگویی برای کل جوانان و مستضعفان جهان است.

قاسم سلیمانی از سربازی یک ملت تا الگویی برای یک امت
سرخان محمد اف

سردار سلیمانی موفق در تقریب مذاهب

سرخان محمد اف از آذربایجان نیز در این میزگرد گفت: در مورد قاسم سلیمانی این را می توان گفت که کار معجزه آسایی را انجام داده و بحث تقریب مذاهب را انجام داد که در این زمان بسیار مهم بود و این در مورد امام و امت تاثیر زیادی دارد و حاج قاسم مساله امام و امت و اصول آن را درست شناخته و درست اجرا کرد.

وی تاکید کرد: در منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی ایران است که بین امام و امت سه ویژگی پیوند فکری، لفظی و قلبی باید باشد و سردار سلیمانی الگویی برای این موضوع بود.

وی افزود: قاسم سلیمانی از فرمایشات رهبری تبعیت کرده و به این موفقیت ها رسید. در مناطقی که او می رفت از لحاظ معنوی ژنرالی بود که انسان از معنویت او متحیر می ماند و در حالی که ژنرال های خارجی معنویت و سیستم نظامی را نمی توانستند با هم جمع کنند و سردار سلیمانی در دنیا حرف اول را زده است و معنویت و نظامی گری را با هم پیوند زده است.

سرخان محمد اف افزود: در ۳۰ سال گذشته در آذربایجان از لحاظ فکری با امامین خمینی و خامنه ای مخالفت هایی شده است و تفکرات ضد این دو رهبر ترویج شده است و به همین علت است که آذربایجان بدلایلی الان لانه اسرائیل شده و چالشی برای جمهوری اسلامی محسوب می شود.

وی گفت: قاسم سلیمانی نیروهایی تربیت کرد که از نظر فکری، لفظی و قلبی همیشه مرتبط با امامشان باشند و حاج قاسم شخصیت ولایت پسند و کاملا نمونه بود.

سرخان محمد اف گفت: حاج قاسم با پیروی از ولایت فهمیده بود با ملت محوری نمی تواند قدم های زیادی را بردارد به همین دلیل امت محوری را پیاده و تقریب مذاهب را ایجاد کرده و ملت های مختلف را حول جبهه مقاومت متحد کرد.

قاسم سلیمانی از سربازی یک ملت تا الگویی برای یک امت
سید اقتدار حسین نقوی

قاسم سلیمانی، موسی زمان بود

سید اقتدار حسین نقوی از کشور پاکستان نیز سردار سلیمانی را انسان بزرگی ذکر می کند که بعد از شهادتش، در پاکستان بیش از گذشته شناخته شد.

وی می افزاید: خیلی ها نمی دانستند حاج قاسم چه کسی هست و برای که می جنگند و به چشم یک ژنرال ایرانی و فرمانده سپاه قدس او را می دیدند اما بعد از شهادت یک معجزه شد که همه عالم را تکان داد.

وی ادامه داد: بعد از شهادت حاج قاسم ، اولین کتابی که در پاکستان نوشته شد مجموعه مقالاتی بود که نویسندگان سنی نوشتند که سلیمانی از گمنامی به حکمرانی قلوب مردم رسید و او شخصی گمنام بود ولی قلوب مردم را خرید و علت آن فقط خلوصی است که داشت و فقط برای خدا کار می کرد.

سید اقتدار حسین نبوی افزود: سنی ها هم دیشب استوری گذاشتند که قاسم مرد بود نه فقط برای سوریه، عراق و ایران، بلکه برای کشور پاکستان و مملکت های اسلامی رفت و نگذاشت جنگی که آن جا بود وارد ایران و پاکستان شود و ما اینجا درگیر شویم.

وی در ادامه سخنانش قاسم سلیمانی را موسی زمان ذکر کرد و در تحلیل سخنش گفت: حضرت موسی(ع) در زمانش سه قوه قاهره را به عنوان نماد مقابل خود می دید : نمرود به عنوان نماد بزرگ اقتصادی قوی، فرعون به عنوان نماد قدرت و ساحران به عنوان نماد تخریب عقیده.

وی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی هم اسرائیل را به عنوان نماد بزرگ اقتصادی، آمریکا را به عنوان نماد قدرت و عربستان را به عنوان نماد تخریب عقیده مقابل چشمانش می دید.

سید اقتدار حسین نبوی گفت: حاج قاسم در این زمان از نظر جسمانی نیست ولی کمک می کند و خدا را شکر جوانان پاکستانی او را می شناسند ، سلیمانی سرباز امام امتش بود و برای خدا کار می کرد و باعث شد اکنون نیز در قلب های مردم زنده باشد.

قاسم سلیمانی از سربازی یک ملت تا الگویی برای یک امت
حسین موسوکی

سردار سلیمانی فکرش همیشه با خدا بود
حسین موسوکی
از کشور اوگاندا به عنوان یکی از مبلغان مکتب حاج قاسم نیز در میزگرد ایرنا گفت: سردار سلیمانی کارش برای خدا بود و باید یک چیز مهم از او یاد بگیریم که اهل عمل بود و زیاد صحبت نمی کرد و عمل می کرد.

وی افزود: حاج قاسم زنده است و بسیاری از مردم او را به یاد می آورند. زمانی به کرمان رفتم و از همشهریان او پرسیدم چرا سلیمانی به اینجا رسیده؟ گفتند او اول به خدا دوم به پیامبر و اهل بیت معتقد بوده و زمانی که نماز شب می خواند فکرش همیشه با خدا بود و اگر دشمن آمد توسلش به حضرت فاطمه(س) است.

وی گفت: سردار سلیمانی قلبش صاف بود و با خدا بوده است و اگر قلبی صاف نداشت به این جایگاه نمی رسید و قلبی سالم و نزدیک به خدا داشته است. همین است که مسیحی، سنی و شیعه برای بزرگداشت سلیمانی پای کار می آیند.
موسوکی افزود: سلیمانی برای کمک کردن به مردم به عراق و سوریه رفت و نه چیز دیگر و همین امر است که شیعیان در اوگاندا تفکر سلیمانی را الگوی خود می دانند و برای هر کاری ابتدا خوب تفکر می کنند و بعد اقدام به عمل می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha