حدود یک میلیون تن برنج سفید در مازندران تولید شد

ساری- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال در سه بخش کشت اول ،کشت مجدد و پرورش رتون ، ۹۹۵ هزار و ۷۴۶ هزار تن برنج سفید در استان تولید شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ،احسان عباسپور درباره وضعیت برنجکاری استان مازندران در سال زراعی ۱۴۰۱، اظهار کرد: امسال یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۸۳۹ تن شلتوک برنج در ۲۱۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان تولید شد.

وی با بیان اینکه ۲۳۶ هزار و ۵۴۹ تن شلتوک ارقام پرمحصول در ۶۷ هزار و ۳۰۷ هکتار و ۸۰۱ هزار و ۶۰۳ تن شالی ارقام محلی در ۱۴۷ هزار و ۶۹۳ هکتار مزارع شالیزاری استان برداشت شد، افزود: از ۴۱ هزار و ۳۲۰ هکتار مزارع پرورش رتون استان ۹۴ هزار و ۸۸۸ تن و از ۵۸ هزار و ۸۳۲ هکتار مزارع کشت مجدد برنج ۲۱۷ هزار و ۲۶۳ تن شلتوک استحصال شد.

کشت دوم برنج در شالیزارهای مازندران پس از برداشت محصول کشت اول به دو روش نشای دوباره و پرورش ساقه شالی یا " دونوچ " انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در کشت اول برنج، کشت مجدد و پرورش رتون ۹۹۵ هزار و ۷۴۶ هزارتن برنج سفید در مزارع شالیزاری استان تولید شد، افزود: ۱۴۰ هزار و ۹۰۴ هکتار اراضی شالیزاری استان به صورت مکانیزه نشاکاری و ۲۰۷ هزار و ۶۴ هکتار به صورت مکانیزه برداشت شد.

عباسپور تصریح کرد: ۱۹۱ هزار و ۱۴ بهره بردار در مزارع شالیزاری استان مشغول به فعالیت هستند.

این مسوول به مصرف ۶ هزار و ۵۷۴ تن بذر در مزارع شالیزاری مازندران اشاره و اضافه کرد: ۴۳ هزار و ۵۸۹ تن کود ازته، ۱۹ هزار و ۱۲۲ تن کود فسفاته و ۱۹ هزار و ۵۹۰ تن کود پتاسه در شالیزارهای استان مصرف شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مبارزه شیمیایی با آفت ساقه خوار در ۱۴۷ هزار و ۹۸۸ هکتار، سایر آفات در ۱۹ هزار و ۵۹۰ هکتار، بلاست برگ در ۳۵ هزار و ۷۲۵ هکتار و بلاست خوشه در ۱۰۷ هزار و ۱۰۱ هکتار، سایر بیماری ها در ۳ هزار و ۷۱۲ هکتار و علف های هرز در ۲۱۴ هزار و ۸۵۱ هکتار مزارع شالیزاری استان در سال زراعی ۱۴۰۱، افزود: مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک با آفت ساقه خوار برنج در ۶۰ هزار و ۴۵۶ هکتار شالیزار استان صورت گرفت.

وی درباره فعالیت ماشین آلات و ادوات کشاورزی در برنجکاری استان، گفت: ۱۲ هزار و ۴۳۷ دستگاه تراکتور، ۷۵ هزار و ۳۲۹ دستگاه تیلر، ۴ هزار و ۵۶۸ دستگاه نشاکار، یک هزار و ۲۵۴ دستگاه دروگر، ۳۱۰ دستگاه خرمنکوب پشت تراکتوری، ۱۲۰ دستگاه وجین کن و ۷ هزار و ۵۶ دستگاه کمباین در شالیزارهای استان مشغول به فعالیت بودند.

مازندران ۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha