رشد ۵۵ درصدی تولیدات کشاورزی چهارمحال و بختیاری با یافته‌های تحقیقاتی محقق شد

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از افزایش ۵۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی این استان خبر داد و گفت: تولیدات استان در سال زراعی گذشته به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید که این مهم به‌دنبال به کارگیری یافته‌های تحقیقاتی جدید حاصل شده است.

به گزارش ایرنا، حسین برزگر روز چهارشنبه در آیین انتقال یافته‌های تحقیقاتی این استان اظهار داشت: اگر یافته‌های علمی و تحقیقاتی به خوبی در بخش کشاورزی به کار گرفته شود، شاهد تحولی شگرف در این بخش خواهیم بود.

وی ادامه داد: ظرفیت خوب تولید دانش فنی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و وجود یافته‌های تحقیقاتی کاربردی، ضرورت انتقال به موقع این دانش را به کشاورزان استان، چند برابر کرده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان دارد و از این ظرفیت در بخش کشاورزی در راستای افزایش تولید و تحقق امنیت غذایی بهره گرفته است، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در تولید بذر، ترکیبات غیرشیمیایی، سم، نهال، کشت بافت، تجهیزات سنجش از راه دور و کشاورزی هوشمند در استان فعالیت دارد.

برزگر افزود: در سالجاری نخستین واحد دانش‌بنیان تولید سیب‌زمینی بذری در استان آغاز به کار کرد و یک واحد کشت بافت با تولید یک میلیون نهال کشت بافتی و گیاهان زینتی در استان به بهره‌برداری رسید و ۱۰ نهالستان دیگر به ظرفیت تولید نهال استان اضافه شده است.

وی انتقال و ترویج یافته‌های تحقیقاتی را به ویژه در بین کشاورزان و عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن را گام موثری برای افزایش بیش از پیش تولیدات کشاورزی استان دانست و گفت: چنین برنامه‌ای با هدف انتقال و ترویج یافته‌های تحقیقاتی بین کارشناسان، ‌مروجان و بهره‌برداران و نیز آگاهی یافتن مستمر کارکنان ترویج، ‌اجرا و بهره‌برداران پیشرو از طرح‌ها و یافته‌های تحقیقاتی کاربردی بخش شیلات و کشاورزی و زیربخش‌های مرتبط با آنها و در راستای تقویت و انسجام ارتباط متقابل تحقیقات و ترویج کشاورزی برگزار شده است.

برزگر با اشاره به کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی استان با استفاده از روش‌های نوین و یافته‌های علمی، خاطرنشان کرد: همین موضوع سبب شده تا طی یک دهه اخیر ۳۰ درصد منابع آبی تحویلی به بخش کشاورزی کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به تغییراتی که در حوزه غذا اتفاق افتاده است باید جهت‌گیری و رویکردهای تحقیقاتی با این تغییرات تطبیق پیدا کند و دامنه تحقیقات و تنوع دراین بخش با کمک یافته‌های علمی مراکز دیگر در سطح جامعه گسترش پیدا کند.

اجرای نتایج ۲۲ تحقیق علمی در بخش کشاورزی استان

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین از اجرای ۲۲ یافته‌ تحقیقاتی جدید در بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی به واسطه تعامل خوبی که با مجموعه جهادکشاورزی دارد هر ساله در هفته انتقال یافته‌های تحقیقاتی نتایج آخرین یافته‌های علمی و کاربردی را در اختیار کارشناسان و بهره‌برداران قرار می‌دهد.

حسن جهانبازی افزود: امسال نیز ۲۲ مورد از نتایج تحقیقاتی در بخش‌های منابع طبیعی، زراعت، باغبانی، گیاه‌پزشکی و آب و خاک ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی در طی سال با شیوه‌های مختلف از طریق برگزاری روز مزرعه، یاوران تولید و برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیاز و مشکلات بخش کشاورزی را بررسی و به استناد نتایج تحقیقاتی راهکارهای مناسب را به کشاورزان و بهره‌برداران ارائه می‌دهد.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۷۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha