ابتلا به سویه جدید کرونا در مبتلایان به بیماریهای زمینه‌ای هشدار دهنده است

گناباد-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد گفت: ابتلا به سویه جدید کرونا در مبتلایان به بیماریهای زمینه‌ای هشدار دهنده است و این افراد باید با حساسیت بیشتری در مقابل این سویه از خود مراقبت کنند.

دکتر رضا احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که علائم سویه جدید ویروس کرونا در ۸۵ تا ۹۰ درصد اندک و یا خفیف است و افراد دارای سطح ایمنی سالم نگرانی زیادی از ابتلا به آن نداشته باشند و تنها باید با رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک خود را در برابر بیماری فوق مصون نگه بدارند.

وی ادامه داد: ولی نگرانی ما از شیوع موج و سویه هشتم کرونا در خصوص افراد دارای بیماریهای زمینه ای مانند بیماران قلبی و عروقی، کلیوی، آسم، دیابت و افراد دارای پیوند عضو است که این افراد باید مراقبتهای بیشتری از خود در برابر این سویه جدید انجام دهند.

احمدی گفت: در سویه جدید شدت بیماری کمتر است ولی سرایت‌ پذیری آن ۲ تا پنج برابر بیشتر از موارد قبلی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد افزود: در سویه جدید کرونا علاوه بر علائم سویه های قبلی نظیر تب، بدن درد و آبریزش بینی ، علائم گوارشی بیشتر است و علائمی مانند کاهش بویایی و چشایی کمتر مشاهده می‌ شود.

وی بیان کرد: بدنبال شیوع سویه جدید کرونا در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی و شرق آسیا مانند چین و هنگ کنگ، مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی نسبت به شیوع این سویه جدید در کشورمان هشدار داده اند.

این پزشک متخصص بیماریهای عفونی اظهار داشت: مهمترین عامل بازدارنده در برابر سویه جدید کرونا، تزریق واکسن است و کودکان بالای پنج سال باید ۲ دز واکسن را دریافت و افراد بالای ۱۸ سال هم که ۲ دز واکسن را زده اند، باید نسبت به تزریق دز سوم اقدام کنند.

دکتر احمدی افزود: اشخاصی که سه دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و حداقل ۶ ماه از دز سوم واکسن آنان گذشته است، باید نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند تا سطح ایمنی بدنشان افزایش یابد.

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی مشغول ارائه خدمت به مردم شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی است.
مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha