افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در خراسان جنوبی لازم است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: باید افزایش کمی شرکت‌های دانش‌بنیان استان در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد زیرا کمیت مقدمه‌ای برای کیفیت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت عصر چهارشنبه در نشست قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین (ستاد اقتصاد دانش‌بنیان) افزود: در حوزه دانش‌بنیان ابتدا باید کمیت شرکت‌ها را افزایش دهیم و در گام بعدی کیفیت شرکت‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: همچنین شرکت‌هایی که موفق هستند برای حفظ، نگهداری و حراست از آنها تلاش شود تا در تکانه‌های اقتصادی دچار مشکل نشوند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بر لزوم افزایش کمی و کیفی واحدهای دانش‌بنیان تاکید کرد و افزود: از مجموع پنج هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور، ۴۷ شرکت در خراسان جنوبی است یعنی یک درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در این استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای دانش‌بنیان در دستور کار مسوولان متولی قرار گیرد که مورد انتظار جدی ما است.

قناعت گفت: در این زمینه پارک علم و فناوری، استانداری و دستگاه‌های متولی نظارت لازم را داشته باشند تا صدور مجوزها در عین حال که با انعطاف‌های لازم انجام شود، قانونی و به سرعت دنبال شود.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان باید جلوی خام‌فروشی محصولات استان در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی و مواد معدنی را بگیریم.

وی افزود: هر چند در سال اخیر شروع خوبی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم و به عنوان مثال در جشنواره ملی زرشک عملیات اجرایی چند شرکت جدید فناور و دانش‌بنیان آغاز شد اما کافی نیست.

قناعت با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان محتوا، فکر و ایده‌های جدید ارایه دهند گفت: باید این شرکت‌ها بر فرآوری محصولات کار کنند تا ارزش افزوده آنها نصیب مردم استان شود.

وی با اشاره به سیاست‌های حمایتی دولت در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: باید مردم، دانشگاه‌ها و مدارس از اقدامات این شرکت‌ها همچنین سیاست‌های تشویقی دولت مطلع شوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بخش اندکی از وقت جلسه ما باید در حوزه درخواست‌ها باشد اما در بخش دیگر و مهم جلسه باید به سمت کارهای جدید و نو در حوزه دانش‌بنیان هدایت شود.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی مشکلات زیرساختی زیادی دارد و ما پیگیر ارتقای آن هستیم اما با وجود کمبود زیرساخت‌ها باید همه تلاش خود را برای شکوفایی ظرفیت‌های استان به کار گیریم.

قناعت فعال کردن واحدهای دانش‌بنیان را یکی از این ظرفیت‌ها برشمرد و افزود: در راستای افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور باید این نوع جلسات بیشتر چالشی باشد چرا که جلساتی از این نوع به نفع استان و مردم است.

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت کاهش واردات محصولات مختلف است و باید واردات هوشمند و علمی باشد بیان کرد: در خراسان جنوبی هم واردات بی‌‎رویه کار غلطی است و باید از تولیدات داخلی خودمان بیشترین حمایت را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید از تولیدات داخلی استان حمایت جدی داشته باشیم گفت: کالایی که توسط فعالان اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تولید می‌شود، مورد حمایت قرار گیرد و کالاهای مشابه تولید داخل را از خارج استان وارد نکنیم.

وی به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ماموریت داد با برگزاری نشستی و ارائه راهکارها از ورود محصولات مشابه تولید داخل استان جلوگیری شود همچنین حداقل یک نمایشگاه در استان برگزار شود تا فرصتی برای فعالان اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور قطع حلقه‌های وابستگی به خارج استان باشد.

قناعت افزود: این نمایشگاه با محوریت استانداری و دبیری پارک علم و فناوری خراسان جنوبی برگزار شود چرا که انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان و آشنایی مردم با ظرفیت‌های تولیدکنندگان استان خواهد بود و در این خصوص برنامه اختصاصی و مستند تهیه و در صدا و سیمای استان منتشر شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی مطابق جزء ۲ بند "ب" تبصره ۱۶ قانون بودجه، پرداخت تسهیلات به فعالیت‌های خلاق و دانش‌بنیان را در اولویت قرار دهند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: جلسات قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین استان به شکل منظم و مرتب با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha