شانس ۵۷ درصدی قهرمان نیم‌فصل برای فتح لیگ بیست و دوم؛ رقابت نفس‌گیر سه تیم برای جام نامرئی

تهران- ایرنا- در ۲۱ دوره‌ قبلی لیگ برتر ۵۷ درصد تیم‌هایی که قهرمان نیم‌فصل شده‌اند در پایان آن فصل موفق شده‌اند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

به گزارش ایرنا، هفته‌ پانزدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران امروز (پنجشنبه) با برگزاری ۶ دیدار به اتمام می‌رسد و تنها مسابقه‌ عقب‌افتاده‌ آلومینیوم و گل‌گهر باقی می‌ماند تا به صورت رسمی پرونده‌ نیمه‌ نخست لیگ بیست و دوم بسته شود.

سه تیم پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر سیرجان روی کاغذ بخت قهرمانی در نیم‌فصل را دارند. پرسپولیس با ۲۹ امتیاز صدرنشین است. استقلال با ۲۷ امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد و گل‌گهر با احتساب یک بازی کمتر ۲۴ امتیازی است و رتبه‌ چهارم را به خود اختصاص داده است.

در ۲۱ دوره‌ قبلی رقابت‌های لیگ برتر هشت تیم پرسپولیس، سپاهان، استقلال، ذوب‌آهن، فولاد، سایپا، تراکتور و استقلال خوزستان سابقه‌ قهرمانی در جام نامرئی نیم‌فصل را در کارنامه دارند.

در این میان سرخپوشان تهرانی با ۶ قهرمانی رکورددار هستند و تیم‌های سپاهان و استقلال با چهار قهرمانی در رده‌ بعدی ایستاده‌اند. ذوب‌آهن با سه قهرمانی دیگر تیمی است که موفق شده بیش از یک بار تا پایان نیم‌فصل در رده‌ نخست قرار بگیرد.

قهرمانی در نیم‌فصل به هیچ‌وجه متضمن قهرمانی نیست اما تاریخ نشان داده در ۵۷ درصد اوقات (۱۲ دوره) تیم‌هایی که نیم‌فصل را برده‌اند در پایان فصل هم عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده‌اند. در ۴۳ درصد مواقع هم تیمی که در نیم‌فصل رتبه‌ اول را مال خود نکرده در نهایت گوی سبقت را از بقیه‌ تیم‌ها ربوده است.

ذوب‌آهن تنها تیمی است که برنده‌ نیم‌فصل شده اما در پایان لیگ نتوانسته از مقام خود دفاع کند. در سوی دیگر ماجرا پاس تهران که دیگر وجود خارجی ندارد تنها تیمی بوده که نیم‌فصل را نبرده اما در پایان لیگ موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است. پرسپولیس در پنج دوره از هفت فصلی که قهرمان لیگ شده، در نیم‌فصل هم تیم اول جدول بوده است. استقلال در چهار دوره‌ای که توانسته قهرمانی لیگ را به خود اختصاص دهد، ۲ بار در نیم‌فصل هم موفق شده بود تیم اول جدول باشد.

گل‌گهر سیرجان در صورت قهرمانی در نیم‌فصل به نهمین تیم منحصر به فردی تبدیل می‌شود که در نیمه‌ اول لیگ در جایگاه نخست ایستاده است. پرسپولیس در صورت کسب این عنوان فاصله‌اش را با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده دوباره به عدد سه می‌رساند و هفت‌تایی خواهد شد. استقلال نیز اگر قهرمانی نیم‌فصل را به ارمغان بیاورد موفق شده ماجرای لیگ بیست و یکم را تکرار کند. آنها همچنین می‌توانند به تنهایی در رده‌ دوم بهترین تیم‌های نیم‌فصل اول قرار بگیرند و فاصله‌شان با پرسپولیس را به عدد یک کاهش دهند.

جالب است که در سه فصل اخیر تیمی که نیم‌فصل را با رتبه‌ نخست تمام کرده در پایان فصل هم قهرمان شده است. این اتفاق در لیگ‌های ۱۹ و ۲۰ برای پرسپولیس و در فصل قبلی برای استقلال رخ داد. آخرین تیمی که نیم‌فصل را برد اما در پایان فصل قهرمانی را به تیمی دیگر واگذار کرد سپاهان بود. طلایی‌پوشان برنده‌ نیم‌فصل اول لیگ هجدهم شدند ولی پرسپولیسِ برانکو در پایان جام قهرمانی را بالای سر برد.

در پایان نگاهی به قهرمان‌های نیم‌فصل و پایان فصل ۲۱ دوره‌ قبلی لیگ برتر فوتبال ایران بیندازید:

(نیم فصل اول /نیم فصل دوم)

دوره اول: استقلال/ پرسپولیس

دوره دوم: سپاهان/سپاهان

دوره سوم: ذوب آهن/ پاس

دوره چهارم: فولاد/ فولاد

دوره پنجم: استقلال/ استقلال

دوره ششم: سایپا/سایپا

دوره هفتم: پرسپولیس/ پرسپولیس

دوره هشتم: ذوب آهن/ استقلال

دوره نهم: سپاهان-/ سپاهان

دوره دهم: ذوب آهن/ سپاهان

دوره یازدهم: استقلال/ سپاهان

دوره دوازدهم: سپاهان/ استقلال

دوره سیزدهم: پرسپولیس/ فولاد

دوره چهاردهم: تراکتور/ سپاهان

دوره پانزدهم: استقلال خوزستان/ استقلال خوزستان

دوره شانزدهم: پرسپولیس/ پرسپولیس

دوره هفدهم: پرسپولیس/ پرسپولیس

دوره هجدهم: سپاهان/ پرسپولیس

دوره نوزدهم: پرسپولیس/ پرسپولیس

دوره بیستم: پرسپولیس/ پرسپولیس

دوره بیست و یکم: استقلال/ استقلال

دوره بیست و دوم: ؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha