بارش نخستین برف زمستانی مهاباد را سفیدپوش کرد + فیلم

مهاباد - ایرنا - بارش نخستین برف زمستانی که از غروب امروز در مهاباد شروع شده و همچنان تداوم دارد، چهره این شهر را سفیدپوش کرد.

به گزارش ایرنا، بارش نخستین برف زمستانی از شامگاه چهارشنبه در مهاباد و برخی شهرهای جنوب آذربایجان غربی شروع شده و این مناطق را سفیدپوش کرده، چهره‌ای زمستانی به این منطقه بخشیده و موجب خوشحالی مردم به ویژه روستاییان و کشاورزان شده است.

تعدادی از شهروندان مهابادی پس از شروع بارش نخستین برف زمستانی با بیرون آمدن از خانه‌های خود، شروع به برف بازی کرده و برخی نیز با تجهیز کردن خودروهای خود به زنجیر چرخ، در خیابان‌های این شهر در حال تردد و ابراز شادمانی از بارش این نعمت الهی هستند.

بارش برف که ارتفاع آن در سطح شهر به حدود سه تا چهار سانتی متر می‌رسد، همچنین موجب کندی رفت و آمد خودروها در محورهای برون شهری این شهرستان شده و مشکلاتی را برای شهروندان و رانندگان خودروها به وجود آورده است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با ورود یک سامانه بارشی مدیترانه ای به غرب کشور، برف و سرما استان‌های غربی و به تبع آن آذربایجان‌غربی را نیز فرا گرفته و موجب بارش‌ها برف در این مناطق شده است.

اردلان محمدپور با اشاره به اینکه این سامانه بیشتر شهرستان های جنوب آذربایجان غربی را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: این سامانه تا روز شنبه به صورت متناوب به فعالیت خود در این منطقه ادامه می دهد و پیش بینی می شود در این مدت بیش از ۱۰ سانتی‌متر بارش برف در این منطقه ثبت شود.

وی اضافه کرد: با خروج تدریجی این سامانه از منطقه، دمای هوای شبانه نیز بین سه تا چهار درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: در شبانه روز گذشته پلدشت با حداکثر دمای هفت درجه سانتی‌گراد گرمترین شهر استان و اشنویه با حداقل دمای منفی ۱۱ درجه سانتی‌گراد سردترین شهر آذربایجان غربی بود و در این مدت دمای هوای مهاباد بین منفی هفت و ۲ درجه سانتی گراد در نوسان بود.

تردد در جاده های مهاباد تنها با زنجیرچرغ ممکن است

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد با اشاره به بارش برف و لغزنده بودن تمامی محورهای ارتباطی این شهرستان گفت: تردد خودروها در جاده های این شهرستان اکنون فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

رحمت نویدنیا افزود: ماموران راهداری هم اکنون در حال برفروبی (تیغه‌زنی) و نمک‌پاشی جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این شهرستان بویژه گردنه های «زمزیران» و «جواله‌ره‌شان» در محور مهاباد - سردشت و «قره‌بلاغ» در محور مهاباد - بوکان هستند.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش دید افقی و کاهش دما در محورهای مواصلاتی به‌ویژه در گردنه‌ها، رانندگان از تردد غیرضروری در این محورها خودداری کرده و در صورت لزوم نسبت به بررسی عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و سیستم ترمز خودرو خود اطمینان حاصل و سپس اقدام به حرکت کنند.

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد از مسافرانی که این شهرستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، خواست قبل از سفر از وضعیت جاده‌ها با شماره‌ تلفن گویای ۱۴۱ و یا شماره ثابت ۴۲۴۲۲۵۵۹ آگاهی پیدا کنند.

مهاباد دارای ۸۳۵ کیلومتر راه شامل ۳۵ کیلومتر بزرگراه، ۱۱۷ کیلومتر راه اصلی ۷۱ کیلومتر راه فرعی و ۶۱۲ راه روستایی آسفالت و شوسه است.

پاییز امسال در مجموع ۶۰.۵ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شده که این مقدار در مقایسه ۸۰.۷ میلی‌متر بارندگی سال قبل ۲۵ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز ۳۱ درصد کاهش یافته است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha