۱۶ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84989598
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

همدان و گره کور ترافیک

۱۶ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۰۶
کد خبر: 84989598
همدان و گره کور ترافیک

همدان- ایرنا- شهر تاریخی و مهاجر پذیر همدان در حالی با معضل جدی و چالش رو به رشد گره ترافیکی به عنوان یک عامل نارضایتی شهروندان دست و پنجه نرم می کند که به نظر می رسد هنوز برنامه مهم عملیاتی و راهبردی خاصی برای حل اساسی آن از سوی متولیان امر پیش بینی و طراحی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا چرایی قفل ترافیک همدان همه ساله با نشست‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفته اما در عمل نتیجه بخش نبوده و نارضایتی عمومی و گلایه های شهروندان را به دنبال دارد.

در این میان اگرچه می توان ارتقا و افزایش سطح فرهنگ عمومی و فرهنگ رانندگی شهروندان را یکی از شاخص ها و فاکتورهای اساسی در باز شدن گره ترافیکی شهرها قلمداد کرد و با وجود همه زیرساخت ها تحقق و نهادینه کردن این مهم باید در اولویت نخست برای نظم بخشی و ساماندهی وضعیت ترافیکی باشد اما مسئولان و متولیان امر و دستگاه های مرتبط نیز باید در این راستا برنامه ها و ایده های راهبردی و خلاقانه هم ارایه دهند که شوربختانه این خلاء هم اینک به شدت احساس می شود.

افزایش گره ترافیکی در سطح شهر همدان به ویژه ساعات ورود و خروج دانش آموزان و کارمندان از محیط کار، شهروندان را سردرگم کرده است؛ معضلی که تاکنون برای رفع آن نه تنها در نشست‌های برگزار شده، ارائه ایده‌های جدید، فکری نو و اقدامی علمی و خلاقانه به چشم نمی‌خورد بلکه همچنان به وعده‌های بی ثمر سپری می‌شود.

جولان خودروهای تک سرنشین در سطح شهر، استقبال کم از ناوگان حمل و نقل عمومی، اوج تردد در ساعات اولیه صبح، ظهر و عصر همزمان با شروع و اتمام فعالیت مدارس و دیگر بهانه‌ها برای آمد و رفت خودروها در مسیرهای اصلی باعث شده تا معضل ترافیک روز به روز وخیم‌تر شود.

در هفته‌های اخیر بارترافیک و تردد خودروها در مسیرهای آرامگاه بوعلی، خیابان خواجه رشید، بلوار مدنی، بلوار بعثت، بلوار فاطمیه، زیرپل رسالت، میدان جهاد، خیابان طالقانی و امامزاده عبدالله (ع) همواره به چشم می‌خورد.

مردم ناراضی از گره کور ترافیک
هر چند شهروندان در تشدید ترافیک خودروها در شهر جزو مقصران اصلی به شمار می‌روند و اغلب بدون توجه به این وضعیت، حاضر نیستند از ناوگان حمل و نقل درون شهری برای انجام امور روزانه خود استفاده کنند اما به لحاظ فنی و مدیریتی نیز ضعف مسوولان تصمیم گیرنده مشهود است.

تردد کند خودروها در اوج ساعات ترافیک حتی باعث شده تا خودروهای عمومی از جمله تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها نیز با مشکل مواجه شوند تا حدی که برخی از رانندگان تاکسی در این اوقات، ترجیح می‌دهند تا قید مسافرکشی را بزنند.

طرح محدودیت‌های ترافیک در مرکز شهر که بازار اصلی همدان در آن قرار دارد نیز گره گشا نبوده و بسیاری از رانندگان با وجود ممنوعیت‌های اعمال شده و نصب دوربین‌های طرح ترافیک، در این مسیرها تردد می‌کنند.

امروزه برخی خیابان‌ها ظرفیت حجم انبوه خودروهای شخصی را ندارند، مسیرهای منتهی به مرکز شهر فاقد دوربرگردان هستند و دسترسی از مسیرهای فرعی نیز محدود بوده تا معضل ترافیک را افزایش بدهد.

امروزه برخی خیابان‌ها ظرفیت حجم انبوه خودروهای شخصی را ندارند، مسیرهای منتهی به مرکز شهر فاقد دوربرگردان هستند و دسترسی از مسیرهای فرعی نیز محدود بوده تا معضل ترافیک را افزایش بدهد.

مردم از این شرایط پایدار ترافیکی خیابان‌های سطح شهر ناراضی هستند و توقع دارند مسوولان مربوطه راهکارهای لازم را به سرعت اجرایی کنند.

ترافیک خودروها بر میزان آلودگی هوای شهر همدان نیز افزوده است و آلایندگی‌های مختلف را ایجاد کرده تا همچنان دغدغه اصلی شهروندان باشد.

کمبود پارکینگ در شهر همدان به ویژه خیابان‌های منتهی به رینگ اول شهر همدان نیز باعث شده تا خودروها از هر فاصله‌ای برای پارک استفاده کنند.

از سوی دیگر پیاده روسازی بوعلی همدان تاثیری بر کاهش ترافیک مرکز شهر همدان نداشته چرا که صدها پزشک در قالب ساختمان‌ پزشکان در این مکان مستقر هستند و بیماران پرشماری حتی خارج از همدان نیز به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

وجود مراکز خرید محصولات و کالاهای مختلف در مرکز شهر همدان به خصوص بازاربزرگ و راسته بازارها نیز بر افزایش ترافیک در شهر همدان تاثیر مستقیم دارند.
عادت دیرینه همدانی‌ها مبنی بر اصرار بر خرید از بازار مرکزی شهر همدان و در ساعات عصرگاهی نیز همچنان پابرجاست و مهمتر اینکه به جای استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند.

خیابان‌های منتهی به مرکز شهر همدان دارای سه پارکینک طبقانی و چند "گاراژ پارکینگ" هستند که با وجود اینکه در مجموع ظرفیت بیش از سه هزار خودرو را دارند، اما در اغلب ساعات ظرفیتشان تکمیل است.

همچنان نیز اصرار خودروها برای ورود به این پارکینگ‌های طبقاتی به خصوص "شهرآرا" که در دل بازار خرید البسه همدان واقع شده، با صف‌های طولانی همراه می‌شود و سروصدای خودروها آسایش ساکنان این محله را سلب کرده است.

افزایش ناوگان عمومی راه برون رفت از معضل ترافیک

رییس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه مسوولیت حل مشکل ترافیکی بر عهده شهرداری و شورای ترافیک است، اظهار داشت: افزایش ناوگان عمومی راه برون رفت از معضل ترافیک است.

محمود مسگریان افزود: مشکل ترافیک از گذشته در همدان پابرجا بوده و افزایش خودروهای شخصی طی سال‌های اخیر به این معضل افزوده است.

وی بیان کرد: حل این مشکل نیازمند راهکارهای عملی و کاربردی است و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله راه حل آن به شمار می‌رود.

رییس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: شهرداری باید نسبت به افزایش اتوبوس‌های درون شهری در راستای رفع مشکل ترافیکی با هدف استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی برنامه ریزی کند.

رییس شورای اسلامی شهر همدان: شهرداری باید نسبت به افزایش اتوبوس‌های درون شهری در راستای رفع مشکل ترافیکی با هدف استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی برنامه ریزی کند.

مسگریان افزود: کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین یکی از اهداف مهمی است که شهرداری باید با برنامه راهبردی با افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت حل مشکل ترافیکی بر عهده شهرداری و شورای ترافیک است، خاطرنشان کرد: انتظار داریم این معضل در اولویت‌های مدیریت شهری قرار بگیرد و برنامه ریزی هدفمند داشته باشد.

وی وضعیت ترافیکی شهر همدان را نامطلوب دانست و اضافه کرد: با وجود اینکه در فصل گردشگری قرار نداریم اما در برخی محورها شاهد ترافیک‌های بسیار سنگین در برخی ساعات هستیم که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

تاثیر بافت قدیمی مرکز شهر در معضل ترافیک
رییس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه به دلیل بافت قدیمی شهر همدان بیشتر معابر اصلی کم عرض هستند که ظرفیت حجم بالای خودروها را ندارند، افزود: همین مساله باعث چالش ترافیکی و گلایه‌مندی شهروندان در نقاط مختلف شده است افزود: ساماندهی و کاهش بار ترافیک و روان‌سازی عبور و مرور نیازمند آسیب شناسی وضعیت موجود و برگزاری نشست‌های دقیق کارشناسی است.

مهدی حیدری اظهار داشت: حل مشکل ترافیک و روان‌سازی تردد خودروها از مطالبات اصلی شهروندان همدانی از مسئولان اجرایی است چراکه با افزایش حجم تردد خودروها و همچنین گسترش زندگی شهرنشینی شاهد افزایش ترافیک در نقاط مختلف شهر همدان هستیم که این موضوع نیازمند اقدام کارشناسی برای ساماندهی وضع موجود است.

وی اضافه کرد: با وجود برگزاری نشست‌های مختلف و اظهارنظرهای متفاوت مسئولان اجرایی از چرایی معضل ترافیک در همدان اما در عمل، نه خبری از ارائه راهکار موثر بوده و نه اینکه مسئولان مرتبط به جمع‌بندی کارشناسانه و اصولی رسیده‌اند و قصه پرغصه ترافیک همچنان گریبانگیر رانندگان همدانی است.

همدان و گره کور ترافیک

عزم مدیریت شهری برای حل معضل ترافیک
شهردار همدان نیز با بیان اینکه مدیریت شهری برای حل معضل ترافیک دست بکار شده است، افزود: سرعت بخشیدن به اجرای طرح جامع ترافیک، افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها و بازگشایی و اصلاح معابر در دستور کار شهرداری قرار دارد.

سید مسعود حسینی افزود: ترافیک‌ محدود به نقطه خاصی نیست و اجرای هر طرح ترافیکی نمی‌تواند در کوتاه مدت باعث حل مشکل ترافیک همدان شود.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی، افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها و بهره گیری از ظرفیت پارکینگ برخی از مراکز دولتی و آموزشی در ساعات غیر اداری را در برنامه داریم.

شهردار همدان افزود: با آموزش و پرورش در خصوص جلوگیری از فعالیت مراکز آموزشی بخش خصوصی در سایر کاربری‌ها مکاتبه می‌کنیم تا برای جابجایی مراکز تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: فعالیت اصناف باید با هماهنگی و کسب مجوز از شهرداری باشد تا ضمن کاهش حجم ترافیک، شرایط بهتری را رقم بزنیم.

مدارس حلقه اول شهر؛ عامل ترافیک
اما مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان معتقد است: دانش‌آموزان مدارسی همچون شهید احمدی روشن و شهید حاجی بابایی که در حلقه اول شهر واقع هستند در این مناطق سکونت ندارند و اغلب از نقاط دیگر شهر در این مدارس حضور می‌یابند که علت اصلی ترافیک در این مناطق نیز هستند.

محمود نقوی با بیان اینکه مدارس حلقه اول شهر تجاری و دارای ارزش افزوده بالا هستند، اضافه کرد: آموزش و پرورش می‌تواند فضاها و مدارسی را که در حلقه اول شهر واقع هستند به شهرداری واگذار کند و شهرداری فضاهای مناسب‌تری را در اختیار آموزش و پرورش در جهت مدرسه‌سازی قرار دهد که انجام این عملکرد علاوه بر ایجاد پارک سوار کمک شایانی به حمل و نقل شهری می‌کند.

وی ادامه داد: مدارس باید دارای فضای بزرگی اعم از تفریحی، ورزشی و فرهنگی باشند تا استعدادهای دانش‌آموزان به راحتی در این فضاهای آموزشی شکوفا شود اما متاسفانه تمامی مدارس از این امکانات برخوردار نیستند که این امر درشان تعلیم و تربیت نیست.

وی افزود: عملکرد داوطلبانه عقب نشینی ۴ مدرسه ازجمله اقدامات آموزش و پرورش در راستای کاهش ترافیک شهری بوده است.

نقوی با اشاره به پیشبرد مسایل فرهنگی در شهر افزود: در این راستا آموزش و پرورش با همکاری سایر دستگاه‌ها به خصوص شهرداری می‌تواند اماکن ورزشی و کتابخانه مدارس را در اختیار شهرداری قرار دهد و با پیگیری مسال مربوط به فرهنگ شهری و اقداماتی ازجمله رعایت نظافت در اماکن عمومی برای ارتقا فرهنگ شهر و آموزش و پرورش استان با همکاری و همراهی شهرداری انجام دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تاکید کرد: با وجود افزایش دانش‌آموزان، کمبود نیروی انسانی و کلاس‌های درس، باید به سمت خصوصی‌سازی حرکت کنیم به طوری که مدارس غیردولتی افزایش یابند تا بتوانیم نیاز شهر را برطرف سازیم.

ساعت ۹ صبح، اوج ترافیک
رییس پلیس راهور شهرستان همدان می‌گوید: ساعت ۹ صبح کارمندان و اصناف و دانش‌آموزان همزمان از منزل خارج می‌شوند و این ساعت اوج ترافیک شهر همدان است.

سرهنگ فرخ جمالی افزود: حجم ترافیک باعث شده تا مردم در مسیرهای شلوغ اقدام به بوق زدن کنند و همواره شاهد قفل شدن ترافیک در بلوار شهرداری، میدان مالیات و بعثت هستیم و تعداد نیروهای پلیس به‌اندازه‌ای نیست که بتوانیم به طور هم زمان تمام این مسیرها را کنترل کنیم و مردم به این وضعیت اعتراض دارند.

وی بیان کرد: روزانه در شهر همدان ۲۱۴ هزار خودرو تردد دارند و به همین دلیل معابر شهر گنجایش این تعداد خودرو را ندارند، در کولانج به سمت حمام قلعه به طور دائم مشکل ترافیک داریم.

روزانه در شهر همدان ۲۱۴ هزار خودرو تردد دارند و به همین دلیل معابر شهر گنجایش این تعداد خودرو را ندارند، در کولانج به سمت حمام قلعه به طور دائم مشکل ترافیک داریم.

رییس پلیس راهور شهرستان همدان با اشاره به اینکه درصدی از حجم ترافیک شهر همدان به فرهنگ مردم بازمی‌گردد، خواستار پیگیری در ایجاد پارکینگ، انتقال راسته حسین‌خانی به شهرک بنکداران و حل مشکل ترافیک بلوار علویان و امامزاده عبدالله (ع) شد.

سرهنگ جمالی اضافه کرد: ترافیک همدان حل نمی‌شود مگر اینکه برای آن خط بی‌. آر. تی تعریف شود و یا اینکه اتوبوس‌های سریع‌السیر به آن اضافه شود وگرنه هرچقدر اتوبوس اضافه کنیم بازهم این مشکل حل نمی‌شود.

ضرورت احداث پارکینگ‌های عمومی

فرماندار شهرستان همدان نیز در نشست اخیر شورای ترافیک با محوریت اقدام سریع برای رفع این چالش شهری گفت: نیاز مبرم به ایجاد و احداث پارکینگ‌های بزرگ عمومی و طبقاتی در شهر همدان بیش از پیش احساس می‌شود.

مسلم مخفی با اشاره به محدودیت‌ها و مشکلات ترافیکی به ویژه برای برخی از اصناف در محدوده بازار همدان اظهار داشت: شهرک بنکداری همدان با امکان تردد خودروها بدون مشکلات ترافیکی اجرا شده و به مرکزی فعال در توزیع کالا تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: در راستای حل مشکل ترافیک همدان به عنوان مطالبه به حق عمومی، ساخت و ساز شهرک بنکداری همدان با ۴۵۰ واحد تجاری به اتمام رسیده و در دهه‌فجر افتتاح می‌شود.

فرماندار همدان: در راستای حل مشکل ترافیک همدان به عنوان مطالبه به حق عمومی، ساخت و ساز شهرک بنکداری همدان با ۴۵۰ واحد تجاری به اتمام رسیده و در دهه‌فجر افتتاح می‌شود.

فرماندار همدان تصریح کرد: وجود ادارات، موسسات، مدارس، واحدهای صنفی و مشاغل پرمخاطب در خیابان‌های اصلی شهر، در سال‌های اخیر وضعیتی نامطلوب و گره‌های ترافیکی در شهر همدان به وجود آورده است.

مخفی ادامه داد: عدم برنامه ریزی‌های شهری، کمبود عوامل کنترل ترافیک، سفرهای بی‌مورد و خودروهای شخصی تک سرنشین در کنار استقرار مدارس در خیابان‌های اصلی در ساعات شروع مدارس و ابتدای ظهر و شب صحنه‌هایی از ترافیک را در شهر همدان موجب شده است.

وی با اشاره به اینکه نهادهای متولی امور شهری به عنوان مدیریت بخش ترافیک شهری می‌تواند نقش مهمی در برون رفت از این مشکل روزمره شهری و نیز رونق بخش بازارهای درون شهری باشد افزود: بر این اساس، استفاده از ظرفیت شهرداری در افزایش نیرو و جرثقیل‌های حمل و نقل ماشین در برون رفت از گره ترافیکی راه گشا است.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه رسانه‌ها در ارائه و نهادینه کردن فرهنگ صحیح ترافیک و کاهش تلفات ناشی از تصادفات در جامعه نقش موثری دارند تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند به کمک پلیس و همکاری مردم، جامعه‌ای از عاری از تصادفات را رقم بزنند و هر چه فرهنگ ترافیک در جامعه به معرض نمایش گذاشته شود در نهادینه شدن این فرهنگ تاثیر بیشتری دارد.

مخفی با تاکید بر اینکه ساخت مدارس و آموزشگاه‌ها نیاز به مجوز شورای ترافیک دارد، افزود: مجوز تاسیس مدارس غیرانتفاعی و موسسه‌های آموزشی در ۱۰۰ متری میدان بعثت و بلوارها اشتباه بوده و خطر جانی به همراه دارد.

در مجموع ترافیک شهر همدان با گذشت یک دهه قدمت به یک پازل حل نشدنی تبدیل شده و رفع این معضل بزرگ شهری در حد وعده و وعید مدیران مغفول مانده است و امید می‌رود مسوولان اجرایی هرچه سریعتر این مشکل را برطرف کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha