آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

شیراز-ایرنا- سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شامگاه چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه برای نخستین بار خارج از پایتخت آغاز به کرد و حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ میزبان این آیین بود، جشنواره ای که پنجشنبه با برپایی کارگاه‌های تخصصی فیلم‌نامه نویسی و مستند در شیراز ادامه یافت.

به گزارش ایرنا؛ مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مردمی عمار پس از سالها که در تهران برگزار می‌شد امسال با هدف گرامیداشت یاد و نام خاطره شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) به میزبانی شیراز برگزار شد؛ آئین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شامگاه چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه در حرم مطهر شاهچراغ (ع) با قرائت قرآن توسط «متین جعفری» فرزند شهید مدافع حرم «داوود جعفری» آغاز شد و با اجرای محمدرضا شهبازی مجری مسابقه تلویزیونی رخداد و برنامه پاورقی ادامه یافت.‌

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

سهیل اسعد، دبیر سیزدهمین دوره جشنواره عمار در این مراسم هم به بیان ویژگی‌های این جشنواره پرداخت و گفت: عمار سینمای بدون مرز است که مرزها را حذف کرده است؛ در عمار همه پاسپورت ورودی دارند و همه می‌توانند بدون هیچ قید و شرطی فعال سینمایی باشند.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

در ادامه سرود «شهدای شیراز» توسط گروه سرود فرزندان ایران اجرا و تیزر معرفی داوران بخش مسابقه «فیلمنامه»، «نماهنگ» و «پویانمایی» سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار پخش شد که هوشنگ توکلی، احمد شاکری، امین صدیقی، جمال یزدانی و محمد ساسان به عنوان داوران بخش فیلم‌نامه و هادی آرزم، امیر داسارگر و محسن صفایی فرد هم به عنوان داوران بخش نماهنگ و معرفی رقیه فاضل، مجید اسماعیلی و محمد سرشار به عنوان داوران بخش نماهنگ معرفی شدند.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

طاهره ولی‌پور برگزیده فانوس بخش فیلمنامه نویسی با اثر چهار زبر، با بیان این‌که افتخار می‌کند به جایزه ای که از جشنواره عمار گرفته است، گفت: برای مردم دو خبر دارم، اول اینکه بعد از یکسال از شبکه دو اولین سریالی در خصوص ده روز آخر زندگی حاج قاسم سلیمانی پخش خواهد شد که بنده نویسنده آن بودم و خبر دوم این است که در حال نوشتن سریالی در خصوص شهدای شاهچراغ هستم و آرزو دارم که یک روز جشنواره مردمی عمار جایگزین همه جشنواره‌ها و فستیوال‌هایی شود که فقط نامی از انقلاب را یدک می‌کشند.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

جوایز برگزیدگان بخش‌های فیلمنامه، پویانمایی، نماهنگ در حضور داوران محترم هادی آرزم، محمد ساسان، محمد سرشار به دست خانواده سردار شهید اسلامی نسب از شهدای دفاع مقدس و خانواده شهید مجتبی ندیمی از شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ تقدیم برگزیدگان شد.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

در ادامه تیزر معرفی کاندیدای دریافت جایزه بخش «پویانمایی بلند و نیمه بلند»، «پویانمایی کوتاه»، «سریال» و «نماهنگ» سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار پخش شد و لوپتو به تهیه کنندگی فرهاد امین زاده و قلعه ماهیان به تهیه کنندگی امیر کساوندی از کاندیدای دریافت جایزه در بخش پویا نمایی بلند و الک به تهیه کنندگی ریحانه خوشنویس، نامه ای به آرتین به تهیه کنندگی معصومه عرب خانی و ماه همدلی به تهیه کنندگی محمد سیدجوادی به عنوان کاندیدای دریافت جایزه بخش پویانمایی کوتاه و شهدای مدافع وطن به تهیه کنندگی محمدحسین فرمانی، روایت ستاره ها به تهیه کنندگی سید محمد پیشنمازی، قصه‌های آفتابگردون به تهیه کنندگی حجت غیب الله زاده و قندپهلو به تهیه کنندگی اسماعیل فضلی زاده کاندیدای دریافت جایزه بخش سریال و اعتراض دارم ساخته احمد ذوالفقاری، قول مادرانه به کارگردانی محمد علی یزدانی، مسافران خورشید تولید شده توسط علی ملاقلی پور، درمانا به کارگردانی داود احمدی، شاهچراغ ساخته محمد ابراهیمی فر، علیک السلام ساخته هاشم دارمی، ترکمن من ساخته شده توسط محمود کُر و go to home به کارگردانی محمد امین افشاری به عنوان کاندیدای دریافت جایزه بخش نماهنگ معرفی شدند.

سخنرانی محمدعلی یزدانی کارگردان نماهنگ «قول مادرانه» پیش از تقدیر از خانواده مرحوم محمد جعفری، تهیه کننده این نماهنگ از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. همچنین در این مراسم از خانواده مرحوم محمد جعفری، مستندساز جبهه انقلاب به دست خانواده‌ شهید حادثه تروریستی شاهچراغ، شهید سرایداران و اسماعیلی تقدیر شد.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

ابوالفضل خوش‌نژاد داماد شهید سرایداران از نیروهای هنرمند جبهه انقلاب درخواست کرد که تلاش خود را چند برابر کنند و گفت: با تمام وجود و با اخلاص تمام ابعاد دین اسلام را انتشار دهید. او اشاره به اینکه مخالفان نظام و انقلاب در این مدت با تمام توان علیه نظام و امت فعالیت کردند، ادامه داد: از کرامت و اخلاق ائمه محتوا تولید کنید تا مردم متوجه شوند که دین ما دین زیبایی است. وی در خواست کرد سازندگان جبهه انقلاب مخاطب تولیدکنندگان خود را فقط افراد مذهبی قرار ندهند و تولیدها را به رأی عموم مردم بگذارند. خوش‌نژاد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب تأکید کرد که سازندگان در انتخاب عوامل ساخت فیلم از نیروهای متخصص اهل معرفت و پایبند به انقلاب استفاده کنند.

اهدای نشان شهید سیاح طاهری به ستاد اکران مردمی گیلان هم به دست خانواده شهید محمدرضا کشاورز، شهید ۱۵ ساله حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) در این مراسم صورت گرفت. شعرخوانی احد ده بزرگی ویژه شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

در این محفل که توسط گروه جهادی علمدار که در زمان شیوع کرونا فعالیت جهادی در مراکز درمانی داشتند از حاضرین در مراسم پذیرایی می‌شد، لباس و حمایل خادمی شاهچراغ (ع) توسط فرزند شهید حسنعلی پور عیسی از خدام شهید حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) به پدر شهید عجمیان از شهدای مدافع امنیت تقدیم شد.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

اهدای دستکش ننه عصمت در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره عمار توسط پدر شهید عجمیان، شهید مدافع امنیت به حجت الاسلام نعیمی سرپرست تولید سرود «سلام فرمانده» از نقاط عطف این مراسم بود.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

حجت الاسلام نعیمی، سرپرست تولید سرود «سلام‌فرمانده» هم در این مراسم گفت: این پروژه‌ برای ایجاد لحظه‌ای حال خوب تولید شد که در نیمه شعبان سال ۱۴۰۱ شروع و از آن استقبال شد.

وی ادامه داد: با تصاویری که برای ما می‌فرستند، این سرود توسط بیش از ۵۰۰ گروه شبیه سازی شده و به یازده زبان دنیا و ۲۱ گویش هم خوانش شده است؛ طبق روایت، حضرت ولی عصر (عج) برای ظهور در کنار ۳۱۳ فرمانده به ده هزار سرباز عاشق نیاز دارد که نیمه شعبان امسال با ده هزار نفر سلام فرمانده تقدیم صاحب ولی عصر (عج) خواهیم کرد.نعیمی ابراز کرد: جایزه را تقدیم میکنم به همه دهه هشتادی‌ها و دهه نودی ‌هایی که عاشقانه در سرما و گرما، مردم میدان شدند و سلام فرمانده را خوانش کردند و همچنین خانواده محترم شهدا.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

اهدای حمایل و لباس خادمی حضرت شاهچراغ (ع) توسط پسر شهید پورعیسی از خدام شهید حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) به اشرف التمیمی شاعر سرود سلام فرمانده در عراق و اجرای نسخه لبنانی «سلام فرمانده» توسط اشرف التمیمی و گروه‌های سرود حاضر در جشنواره نیز از مهمترین بخش‌های این مراسم بود.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

در ادامه اسامی داوران بخش مسابقه «تولیدات تلویزیونی» و «فیلم ما» سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار اعلام شد و جوایز بخش‌های «تولیدات تلویزیونی» و «فیلم ما» توسط خانواده شهید احسان مرادی از شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) و مادر شهیده لیلانوربخش از شهدای بمب‌گذاری گروهک‌منافقین در شیراز با حضور داوران اهدا شد.

در این مراسم راستین اسلامی مجروح ۲ ساله حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) نیز در کنار خانواده خود حضور داشت.

جشنواره مردمی فیلم عمار با برگزاری نمایشگاه‌هایی برای بازدید عموم همراه بود که کودکان و نوجوانان به همراه پدر یا مادر خود از این نمایشگاه‌ها بازدید می‌کردند.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

هم‌خوانی سرود سلام فرمانده توسط کودکان و نوجوانان حاضر در مراسم و همراهی حاضرین نیز پایان بخش مراسمی بود که با حضور خانواده‌های شهیدان و مجروحان حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) و با هدف گرامیداشت مقام والای شهدا برگزار شد.

آغاز متفاوت جشنواره فیلم عمار در شیراز + فیلم

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جشنواره عمار یک جشنواره مردمی است که تلاش کرده وجهه مردمی خود را حفظ کند و ارتباطات خود را با موضوعات روز از دست ندهد، گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های جشنواره عمار رسانه انقلاب شدن است.

برگزاری کارگاه تخصصی فیلم‌نامه‌نویسی «سفر نویسنده» با حضور سید محمد حسینی، مدیرعامل «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» نیز از برنامه‌های جنبی افتتاحیه سیزدهمین دوره جشنواره عمار است که امروز پنج‌شنبه، ۱۵ دی‌ماه در حرم‌مطهر ‌حضرت‌شاه‌چراغ‌(ع)، سالن ولایت در حال برگزاری است.

همچنین، کارگاه مستند؛ «از ایده تا اجرا» نیز باحضور استاد مصطفی شوقی کارگردان مستندهای ۷۲ساعت، شورش علیه سازندگی و هویدا؛ در همین روز از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در سالن ولایت این حرم‌ مطهر اجرا می‌شود.

اهالی فرهنگ و هنر در این دوره از جشنواره در بخش‌های مختلف نماهنگ، فیلمنامه، فیلم ما، پویانمایی، موشن گرافیک، تولیدات تلویزیونی و گزارش خبری باهم رقابت می‌کنند و برگزیدگان هر بخش در اختتامیه سیزدهمین دوره از جشنواره عمار معرفی خواهند شد. آیین اختتامیه جشنواره عمار نیز ۲۲دی‌ماه با قدردانی از برگزیدگان برپا می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha