حضرت ام البنین (س) پاسدار حماسه خونین عاشورا است

قشم - ایرنا - رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم با بیان اینکه حضرت ام البنین (س) پاسدار حماسه خونین عاشورا است، گفت: این بانوی بزرگ جهان اسلام پس از واقعه روز دهم محرم سال ۶۱ قمری در سرزمین نینوا، از مرثیه خوانی و نوحه سرایی استفاده کرد تا ندای مظلومیت کربلاییان را به گوش نسل های آینده برساند.

حجت الاسلام احمد غلامی روز جمعه در سالروز وفات حضرت ام البنین (س) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نام این بانوی بصیر و شجاع جهان اسلام، فاطمه و کنیه اش ام البنین (مادر پسران) است، همسرش حضرت علی بن ابی طالب (ع) و فرزندانش حضرت عباس (ع)، عبدالله، جعفر و عثمان بودند که هر چهار نفر در سرزمین کربلا و در رکاب امام حسین (ع) به شهادت رسیدند.

وی در خصوص انتخاب ام البنین (س) برای همسری حضرت علی (ع) گفت: بعد از شهادت فاطمه زهرا (س)، علی بن ابی طالب علیه السلام برادرش عقیل را که آشنا به علم نسب شناسی عرب بود فرا خواند و از او خواست که برایش همسری از تبار دلاوران برگزیند که عقیل، فاطمه کلابیه را برای حضرت برگزید که قبیله و خاندانش، بنی کلاب، در شجاعت بی مانند بودند و حضرت علی علیه السلام نیز این انتخاب را پسندید.

رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم توضیح داد: فاطمه کلابیه، بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک با حضرت علی (ع) به امیر المومنین پیشنهاد کرد که به جای «فاطمه» که اسم قبلی و اصلی وی بود، او را ام البنین صدا زند تا فرزندان حضرت زهرا(س) از ذکر نام اصلی او توسط پدرشان، به یاد مادر خویش، فاطمه زهرا (س) نیفتند و در نتیجه، خاطرات گذشته، در ذهن آنان تداعی نشود و رنج بی مادری آنها را آزار ندهد.

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه حضرت ام البنین (ع) فرزندان دختر گرامی رسول خدا (ص) را بر فرزندان خود مقدم می داشت و بخش عمده محبت و علاقه خود را متوجه آنان می کرد و آن را فریضه دینی می شمرد، اظهار کرد: ام البنین از بانوان با معرفت و پر فضیلتی بود که نسبت به خاندان نبوت و امامت محبت و دلبستگی خالصی داشت و خود را وقف خدمت به آنان کرده بود.

وی اضافه کرد: عظمت این زن (ام البنین) آنجا آشکار شد که وقتی خبر شهادت فرزندانش را به او دادند، به آن توجه ای نکرد، بلکه از سلامت حضرت امام حسین علیه السلام پرسید؛ گویی امام حسین علیه السلام فرزند اوست نه عباس، عبدالله، جعفر و عثمان، او به عنوان مادر و همسر شهید، رسالت خویش را به خوبی به پایان رسانید و فرزندانی تربیت کرد که فدایی ولایت و امامت بودند.

به گزارش ایرنا، حضرت ام البنین (س) بعد از حضرت زینب کبری (س) دار فانی را وداع گفت، ولی تاریخ نگاران سال ارتحال او را متفاوت نگاشته اند، به طوری که عده ای آن را سال ۷۰ قمری و عده دیگری تاریخ وفات آن مادر فداکار را، سیزدهم جمادی الثانی سال ۶۷ قمری دانسته اند که نظر دوم از شهرت بیشتری برخوردار است.

ام البنین (س) را در بقیع، در جوار امام حسن مجتبی (ع)، فاطمه بنت اسد (س) و دیگر شخصیت های اسلامی به خاک سپردند آنجایی که حاجیان سرزمین وحی هر ساله هنگام تشرف به قبرستان بقیع با خود نجوا می کنند، ادب به قامت زهرایی ات قیام کند، وفا به غیرت عباس تو سلام کند.

امروز جمعه شانزدهم دی ۱۴۰۱، سیزدهم جمادی الثانی سالروز وفات بانوی مکرم اسلام حضرت ام البنین (س) به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شد؛ روزی که یادآور بردباری و استقامت مادران و همسران شهدای مسلمین از صدر اسلام تا امروز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha