۱۶ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۳۰
کد خبر: 84990749
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یادآوری یک واقعیت تاریخی در تماشاخانه لطفی بوشهر

۱۶ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۳۰
کد خبر: 84990749
فاطمه رفاهت
یادآوری یک واقعیت تاریخی در تماشاخانه لطفی بوشهر

بوشهر - ایرنا - روایت این زخم مانده در گلوی خلیج فارس هر جا و در هر قالبی که روایت شود ثمرش برای مخاطب تفکر و اشک توامان است؛ همان هواپیمایی که هر تکه فرو افتاده‌اش سندی ماندگار برای افشای یک واقعیت تاریخی شد.

به گزارش ایرنا ، اکنون ۳۵ سال است که پرواز شماره ۶۵۵ جای زخمی بر خلیج همیشه فارس شده است؛ درست از ۱۲ تیر ماه ۶۷ که ۲۹۰ سرنشین کوچک و بزرگ هواپیمایی ایران ایر بی هیچ گناه و بهانه‌ای در آسمان ایران هدف یگان دریایی آمریکای متجاوز قرار گرفت.

"مامان یونس" نمایش "خلیج خونین" در پاسخ به نوجوانش که زیبایی نیلگون خلیج فارس را به او نشان می‌دهد می‌گوید: " هر وقت به آن نگاه می‌کنم، مشامم از بوی خون پر می‌شود".

نمایش خلیج خونین سراسر برگرفته از جنایت سهمگین آمریکا در شلیک به هواپیمای مسافری بندر عباس - دبی در نزدیکی‌های جزیره هنگام، داستان مادری را روایت می‌کند که فرزند جوانش را در این حادثه از دست داده و اکنون با قایقی به همراه پسر نوجوانش برای یافتن نشانی از یونسش به دریا زده است اما گرفتار حادثه می‌شوند و پس از غرق شدن قایقشان، خود را به کشتی سوخته‌ای در جزیره‌ای می‌رسانند و برای نجات خود و بازگشت به ساحل تلاش می‌کنند.

خلیج خونین؛ نمایش واقعیت‌ها

هر چند واقعیت جنایت آمریکایی بر فراز خلیج فارس را همه شنیده و خوانده‌ایم اما بازپروری زنانه، به روایت "خلیج خونین" از این واقعه تازگی بخشیده و آنچه این اثر را باورپذیرتر کرده بود روایت آن از سوی هنرمندانی از قشم بود که توانسته بودند به بیست و هفتمین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای بوشهر راه یابند.

نرگس پورگیوی کارگردان "خلیج خونین" به خبرنگار ایرنا گفت: اتفاقی که در این اثر به نمایش گذاشته شد همه برگرفته از واقعیت‌ است و با استفاده از مولفه‌های واقعی شخصیت پردازی، صحنه پردازی و نمایشی شده است.

به گفته او شلیک به هواپیمای مسافری ایران از سوی آمریکا واقعیتی تلخ است، کشتی سوخته وجود دارد و مادری به دنبال نشانی از فرزند شهیدش به این جزیره رسیده است.

یادآوری یک واقعیت تاریخی در تماشاخانه لطیفی بوشهر

یادآوری یک واقعیت تاریخی

در صحنه آخر نمایش عروسکی نیمه سوخته و پاره آینه‌ای به تور ماهیگیری شرتی نوجوان می‌افتد، انعکاس نور همان آینه برجای مانده از شهدای پرواز ۶۵۵ عامل نجات سه سرنشین کشتی سوخته می‌شود.

"مامان یونس" با در دست گرفتن عروسک نیمه سوخته کودک بیگناه این پرواز، دردمندانه می‌گوید: "من نشانی از یونسم یافتم، این طفل معصوم هم جگرگوشه من است" و این صحنه پایانی سرآغاز اشک‌ها و شاید تلنگری یادآوارانه برای بسیاری از هنرمندان و هنردوستان تماشاخانه لطفی بوشهر بود.

روایت دوباره و البته هنرمندانه این جنایت هولناک برای مخاطب امروز دنیای هنر حاوی واقعیت‌هایی است که گاه به گاه نیازمند یادآوری است تا بسیاری از واقعیت‌هایی را که عامل این جنایت با هیاهوی رسانه و صدا و تصویر به دنبال پوشاندن آن و ساختن چهره‌ای موجه از خود است را افشا کند.

کمیل جعفری بازیگر نقش یونس "خلیج خونین" به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط کنونی کشور یادآوری این اتفاقات لازم است و یکی از دلایل انتخاب این نمایشنامه همین بود.

او با بیان اینکه آثار نمایشی با این موضوعات به اندازه کافی تولید نشده است، اذعان کرد: این واقعیت‌ها کم کم در حال گم شدن است و نیازمند یادآوری است و در این نمایش تلاش شده نیم نگاهی به این واقعه تلخ انداخته شود.

او که خود می‌گوید هربار با رسیدن به صحنه پایانی نمایش، گریسته است، ادامه داد: ا"گر به این اتفاق و نیز شهدای غواص کشور که جانشان را دادند تا ما امروز اینجا باشیم، فکر کنیم دیگر نمی‌توان به چیزی دیگر اندیشید".

یادآوری یک واقعیت تاریخی در تماشاخانه لطیفی بوشهر

وجه افشاگر هنر؛ نرم اما برّنده

همگان بر اثرگذاری زبان هنر برای بیان واقعیت‌های تاریخی اذعان دارند و به همین دلیل همواره بر تولید آثار هنری برای انتقال بی تحریف تاریخ این مرز و بوم به نسل امروز تاکید شده است.

حال این اثر هرچه هنرمندانه‌تر و از نظر اصول کارشناسی بی نقص‌تر باشد قابلیت القا پذیری بیشتری دارد و در رسیدن به هدف و مسئولیت خود موفق ‌تر خواهد بود.

"خلیج خونین" تلاشی ارزشمند برای بازگویی جنایتی بود که یادآوری آن اگر چه تلخ اما روشنگر و سودمند است؛ این اثر اگر گاهی در بیان و اجرا نقص‌هایی داشت اما واکنش تماشاچیان پس از اجرا نشان می‌داد که تا توانسته‌ مورد قبول مخاطبانش واقع شود.

امیر مهدی ذاکری خواه هنرمند بازی اولی این گروه هنری پس از اجرا به ایرنا گفت: فکر می‌کند به مرحله کشوری جشنواره تئاتر فجر راه‌ یابند.

او معتقد بود که برگزاری جشنواره تئاتر مناطق سبب می‌شود تا با دیدن دیگر آثار تجربه کسب کنند و از استرس آنها برای اجراهای آینده کاسته شود.

غلام رنجبر نویسنده "خلیج خونین" و نرگس پورگیوی کارگردان و بازیگر نقش اول آن بود و وجیهه اسلامی، فاطمه خورانکی، امیر مهدی ذاکری خواه، کمیل جعفری دیگر بازیگران این نمایش تاثیرگذار بودند.

روز پایانی جشنواره منطقه‌ای بوشهر با اجرای چهار نمایش برگزیده

مرثیه‌ای برای چاقویی که گلوی اسماعیل را برید، اسب‌های طاعون، اسب قاتلین و تکرار از دیگر آثاری بودند که در آخرین روز جشنواره تئاتر منطقه‌ای بوشهر در مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی بندر بوشهر و پلاتو فخری برازجان تا ساعت ۲۰ امشب به روی صحنه می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،پس از وقفه‌ای ۹ ساله، از هفتم دی ماه شاهد برپایی جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر با حضور آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان‌ها هستیم تا در پایان آثار منتخب هیات داوران به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کنند.

ویژگی مهم برگزاری جشنواره تئاتر مناطق آن است که آثار برگزیده خود را از میان برگزیدگان جشنواره‌های استانی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌کند. همین گذار و گذر آثار نمایشی از دو رخداد جشنواره‌ای با نگرش داوران متخصص باعث ارتقا بیش‌ از پیش سطح کیفی آثار حاضر در این رویداد می‌شود.

اکنون پس از پشت سر گذاشتن اولین گام جشنواره تئاتر فجر مناطق؛ به میزبانی استان کرمانشاه از ۷ تا ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۱؛ شاهد رقابت گروه‌های منتخب استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، هرمزگان و مناطق آزاد قشم و اروند در دومین گام جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای به میزبانی بوشهر هستیم که از ۱۴ دی آغاز شد و فردا با برگزاری اختتامیه و معرفی برگزیده‌ها پایان می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha