بهسازی ۲۰ کیلومتر جاده سربند –مشگین شهر در دست اجرا است

اردبیل-ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از صدور ضمانت نامه بانکی ماده ۵۶ برای مسیر سربند - مشگین‌شهر خبر داد و گفت: بهسازی و تعریض ۲۰ کیلومتر جاده سربند – مشگین‌شهر و تبدیل آن به بزرگراه با تامین اعتبارات لازم در دست اجرا است.

محبوب حیدری روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات انجام شده برای تعریض و آسفالت مسیر ۲۰ کیلومتری سربند- مشگین‌شهر اظهار کرد:عملیات آسفالت هفت کیلومتر از این مسیر به اتمام رسیده و ۱۳ کیلومتر باقی‌مانده هم در اختیار پیمانکار گذاشته شده که پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده عملیات اجرایی این طرح تکمیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل همچنین از صدور ضمانت‌نامه بانکی ماده ۵۶ ( منابع مالی ) مسیر سربند – مشگین شهر خبر داد و گفت: حدود ۱۶ ماه پیگیر تامین منابع مالی مسیر سربند – مشگین شهر بودیم که با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مربوطه ضمانت نامه بانک ملت از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شد.

وی ادامه داد: برای تامین منابع مالی مورد نیاز این مسیر، بانک ملت نیز باید مجوز ماده ۲۲ ( تامین منابع مالی) بانک مرکزی را اخذ کرده و وزارت راه و شهرسازی قرارداد مربوطه را برای اختصاص منابع مالی امضا کند تا با تخصیص آن طرح بهسازی سربند- مشگین شهر در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

حیدری درباره مطالبات پیمانکار طرح احداث باند دوم مسیر سربند – مشگین شهر هم گفت: برای پرداخت مطالبات پیمانکار طرح، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طریق ماده ۵۶ و کمک مالی بانک ملت اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با تشریح اقدامات انجام شده برای تامین منابع مالی بزرگراه اردبیل- سرچم هم گفت: ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای تعریض و بهسازی باند دوم اردبیل- سرچم به طول ۹۰ کیلومتر از طریق فاینانس بانک صادرات اختصاص داده شده است.

وی افزود: بدین ترتیب بانک صادرات قدم اول در پرداخت تسهیلات را برداشته و با تخصیص این منابع شاهد فعال‌تر شدن کارگاه‌های باند دوم اردبیل-سرچم خواهیم بود.

حیدری همچنین از تهاتر نفتی با قرارگاه خاتم الانبیاء برای پرداخت مطالبات و کارکرد موسسه راهبران پیمانکار قطعه هفت اردبیل – سرچم به مبلغ سه هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: با انجام تهاتر مذکور قطعه هفت این مسیر هم شتاب بیشتری گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تکمیل و بهره‌برداری از بخش‌هایی از این مسیر باشیم.

وی افزود: باند دوم اردبیل- سرچم در هفت قطعه قابل اجرا است که قطعه یک آن به اتمام رسیده و قطعات دوم، سوم و چهارم هم از طریق فاینانس بانک صادرات اجرا می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: قطعات پنج و شش این مسیر در دست مطالعه قرار گرفته و قطعه هفت هم از طریق تهاتر نفت اجرا می‌شود که برآورد شده برای تکمیل تمام قطعات در مجموع ۲۶ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش ایرنا تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل - نیر، اردبیل – نمین، اردبیل - مشگین شهر و ۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل - گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بودند ولی در سال‌های اخیر تمام مسیرهای در دست اجرای استان دارای ردیف ملی شده اند.

امسال و با افتتاح۵۰ کیلومتر بزرگراه، شاخص برخورداری استان در این بخش ۲۱ درصد به ۲۷ درصد رسیده است و با افتتاح ۷۴ کیلومتر بزرگراه دیگر، شاخص بزرگراهی استان به بالای ۳۰ درصد می‌رسد.

از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی و قرار گرفتن در سرزمین فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند است.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha