شرکت خدمات ارتباطی رایتل در این یازده سال مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. در حال حاضر، رایتل حدود ۱۵۰۰ نفر پرسنل تمام وقت در سراسر کشور و نیز حدود ۶ میلیون مشترک دارد. درآمد عملیاتی حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان و سود این شرکت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. روند سودآوری رایتل که از سال ۱۳۹۸ و با استقرار تیم مدیریتی جدید آغاز شد، در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تداوم داشته و انشالله علیرغم همه مشکلات در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کند. از جمله عوامل تغییر مسیر شرکت از روند زیاندهی به سودآوری در سه سال گذشته اصلاح قراردادهای رومینگ و نیز تقویت زیرساخت core و بومیسازی زیرساختهای فناوری اطلاعات در حوزه بیلینگ و شارژینگ و همچنین توسعه سایتهای این شرکت در کنار تلاش شبانهروزی همکاران من باعث شد تا رایتل علیرغم تمام مشکلات از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار باشد و انشالله به زودی زیان انباشته این اپراتور که در هشت سال اول فعالیت شرکت ایجاد شده بود، با این روند صفر شود.
*اخیراً مکاتبهای از سوی شرکت خدمات ارتباطی رایتل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اختلالات اخیر و قطعی اینترنت بینالملل و آثار آن بر روند درآمدی شرکت منتشر شد، آیا این نامه را تایید میکنید؟
همانگونه که مستحضر هستید شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارتباطی از جمله اپراتورهای تلفن همراه، میبایست در راستای پروانه فعالیت، بهصورت سالانه سهمی از درآمد خود را تحت عنوان «حق بهرهبرداری از فضای فرکانسی» و «حقالسهم پروانه بهرهبرداری» به وزارت ارتباطات پرداخت کنند، مبلغ حقالسهم وزارت ارتباطات به نسبت درآمد اپراتورها تنظیم میشود، لیکن حداقل این مبلغ با نام «کف تضمین»، مقدار ثابتی به حساب میآید که تحت هر شرایطی باید پرداخت شود. طبیعی است که اپراتورها در این خصوص مکاتباتی را داشته باشند و این جزو روال معمول میان اپراتورها و وزارت ارتباطات است، ما و سایر اپراتورها هم در اینگونه موضوعات با وزارت ارتباطات در تعامل هستیم.
*تخمینی از میزان درآمدی که به واسطه این اتفاقات از دست رفته است دارید؟
رایتل به عنوان اپراتور پیشگام در صنعت ارتباطات، عمده تمرکز خود را بر روی فروش ترافیک دیتا بنا نهاده، لذا هر تغییری که باعث کاهش ترافیک شود دلیلی بر از دست رفتن درآمد این اپراتور میشود.
خوشبختانه با تغییرات و توسعههایی که هفتههای اخیر در زیرساخت شبکه رایتل انجام شد و همچنین ارتقاء بیشتر سایت های رایتل به نسل ۴.۵ از یک سو و اقبال مشترکین به شبکههای اجتماعی، پیامرسانهای داخلی و تولیدکنندگان محتوا از سوی دیگر باعث شد ترافیک امروز رایتل به روال سابق خود بازگردد.
جالب است بدانید بسیاری از مشترکین جدید ما، تجربه استفاده از سیمکارت اپراتورهای دیگر را داشتهاند، ولی با توجه به تعرفههای بهصرفه و کیفیت و پایداری شبکه رایتل، به این اپراتور پیوستند.
*یعنی این اتفاقات روی کسب و کار شما تاثیر نداشت؟
در ماه اول و به طور مشخص مهرماه، افت ترافیک باعث کاهش بخش قابل توجهی از درآمد ما شد اما به لطف خدا و همت همکاران، شرکت در اواخر آبان ماه به روند رشد خود بازگشت و در آذرماه درآمد شرکت تقریبا مشابه شهریورماه بوده و در حال حاضر بر اساس چشمانداز ابتدای سال جاری و منطبق بر پیشبینیهای قبلی به فعالیت خود ادامه میدهیم.
*شایعاتی مبنی بر تعدیل نیرو در خصوص رایتل وجود داشت. آیا تعدیل نیرو داشته اید؟
طی این سه سالی که بنده در شرکت خدمات ارتباطی رایتل توفیق حضور داشته ام رویکرد ما در حوزه منابع انسانی، تقویت این حوزه متناسب با رشد درآمد شرکت بوده است و رشد ۴برابری شرکت در بازه سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دلیل توجه ویژه تیم مدیریتی شرکت به سرمایههای انسانی بوده و ما به این دلیل هیچگونه تعدیل نداشته و نخواهیم داشت.
*شما برای جبران این کاهش درآمد و جلوگیری از رویدادهای مشابه تدبیری اندیشیدهاید؟
بله، مجموعه مدیریتی شرکت، علاوه بر توسعه کمی و کیفی شبکه، ورود به بازار اینترنت نسل پنجم و اینترنت اشیاء را در دستور کار اصلی خود قرار داده است. اخیراً تفاهمنامههای مختلفی هم برای حمل و نقل هوشمند، خودروهای متصل، گردشگری هوشمند و غیره منعقد شده که به زودی نتایج آنها را مشاهده خواهید کرد.
*آیا دولت حمایتی برای جبران این شرایط انجام داده است؟
در این خصوص مذاکراتی با وزارت ارتباطات داشته ایم و امیدواریم که این مذاکرات نتایج مؤثری داشته و مسئولان ارتباطات کشور از شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارتباطی در این دوران سخت که با افزایش هزینهها، عدم ثبات نرخ ارز و عدم تغییر در تعرفههای ارتباطی تحت فشار هستند، حمایت کند.
*در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید:
لازم میدانم از مردم عزیز و مشترکین رایتل قدردانی ویژهای داشته باشم. سیل پیامهای مثبت و حمایتی که در این مدت توسط همکاران ما در روابط عمومی دریافت شد قابل وصف نیست. ما هم با همه توان در مسیر توسعه و بهبود خدمات به فعالیت خود ادامه خواهیم داد و از سایر هموطنان عزیز نیز دعوت میکنم با بررسی تعرفه سرویسها و آزمون کیفیت، با خاطری مطمئن به خانواده بزرگ رایتلیها بپیوندند.
*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.
نظر شما