کارنامه رمضان‌نژاد در سیما فیلم؛ از بازگشت سریال‌های ویژه تا ساخت کمدی و امنیتی‌های پرمخاطب

تهران- ایرنا- جواد رمضان‌نژاد درحالی از سیما فیلم خداحافظی کرد که بررسی کارنامه کاری او در سیمافیلم نشان از رونق تولید در ساخت سریال‌های ویژه و مجموعه‌های امنیتی‌های پرمخاطب و طنزهای فاخر حکایت داشت اما با این تغییر آینده سریال‌سازی صدا و سیما چه می‌شود؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پس از گذشت یکسال از انتصاب پیمان جبلی به ریاست سازمان صدا و سیما، تغییرات همچنان در این سازمان ادامه دارد.

جواد رمضان‌نژاد امروز با حکم برمهانی جای خود را به مهدی نقویان داد تا بزرگترین مرجع سریال‌سازی در صدا و سیما به یک مستندساز سپرده شود.

در این میان شناخت سیما فیلم و کارنامه سه ساله رمضان نژاد در آن می تواند، انتظارات واقعی از این مجموعه را ترسیم کند؛ موضوعی که شاید آینده فیلم و سریال صدا و سیما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

رمضان نژاد چه چیزهایی را در سیما فیلم تغییر داد؟

کارنامه رمضان‌نژاد در سیما فیلم؛ از بازگشت سریال‌های ویژه تا ساخت کمدی و امنیتی‌های پرمخاطب
جواد رمضان‌نژاد مدیر سابق سیما فیلم

شاید اسم رمز تغییر در سیما فیلم را با اسم رمز پروژه سلمان فارسی نامگذاری کرد؛ که سال‌ها بود به دلیل وسعت و پیچیدگی‌های تولید مدیران تصمیمی برای ورود به ساخت آن نگرفته بودند

سیما فیلم به عنوان بازوی فیلم و سریال سازمان صدا و سیما با ماموریت اصلی ساخت سریال های فاخر طی سالیان گذشته نتوانسته بود روند ساخت سریال های ویژه را به دلایل مختلفی ادامه دهد.

رمضان نژاد با سابقه مدیریت شبکه افق و شبکه ۵ سیما مسئولیت سیما فیلم را بر عهده گرفت؛ آنهم در شرایطی که این مجموعه از روزهای اوج خود شدیدا فاصله گرفته بود.

شاید اسم رمز تغییر در سیما فیلم را با اسم رمز پروژه سلمان فارسی نامگذاری کرد؛ پروژه‌ای عظیم که سال‌ها بود مدیران سیما به دلیل وسعت و پیچیدگی‌های تولید و تامین مالی، تصمیمی برای ورود به آن نگرفته بودند.

کارنامه رمضان‌نژاد در سیما فیلم؛ از بازگشت سریال‌های ویژه تا ساخت کمدی و امنیتی‌های پرمخاطب
نمایی از سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داود میرباقری

سریال سلمان فارسی به سرعتی خیره کننده استارت خود و لوکیشن های داخلی و خارجی آن شروع به فیلم برداری شد.

بر اساس آخرین اخبار این روزها سریال ویژه و فاخر سلمان فارسی به کارگردانی داود میرباقری مرز یک سوم فیلم برداری را پشت سر گذاشته و هم اکنون نیز مراحل فیلم برداری با شتاب تداوم دارد.

اما این تنها ابر پروژه کلید زده شده در سیما فیلم در زمان مدیریت رمضان نژاد نبود؛ پروژه ای که سال‌ها از نگارش متن آن گذشته و مانند پروژه سلمان فارسی، مدیران نگران ورود به آن بودند، کلید خورد.

مذاکره با ابراهیم حاتمی کیا نتیجه داد و پروژه عظیم سریال حضرت موسی اواخر سال ۹۹ وارد مرحله پیش تولید و بازنویسی فیلم نامه‌ای شد که یادگار جمال شورجه بود.

کارنامه رمضان‌نژاد در سیما فیلم؛ از بازگشت سریال‌های ویژه تا ساخت کمدی و امنیتی‌های پرمخاطب
ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان مجموعه «موسی»

سریال حضرت موسی بعد از سال ها توقف با مدیریت سیما فیلم حالا به پایان پیش تولید رسیده و از بهار سال آینده فیلم برداری آن کلید خواهد خورد.

سیما فیلم در این دوره یک پروژه ویژه دیگر نیز داشت که ورود آن به پرده سینما بزرگترین رویداد جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۰ را رقم زد.

سریال موقعیت مهدی با موضوع شهید باکری که برداشت سینمایی آن توسط سیما فیلم راهی جشنواره شد تقریبا همه رکوردهای چندین سال برگزاری جشنواره را در نامزدی و کسب سیمرغ شکست، شاید درخشان‌ترین بخش عملکرد سیما فیلم در ۳ سال اخیر باشد و با تقدیر رهبر معظم انقلاب را نیز مواجه شد.

کارنامه رمضان‌نژاد در سیما فیلم؛ از بازگشت سریال‌های ویژه تا ساخت کمدی و امنیتی‌های پرمخاطب
فیلم سینمای «موقعیت مهدی»

تولید این اثر نشان داد که با شجاعت و برنامه ریزی می توان پروژه‌های اثرگذار و حساسی پیرامون زندگی قهرمانان ملی را کلید زد.

در همین راستا سیما فیلم در زمان رمضان‌نژاد شروع به برنامه ریزی برای تولید سریال‌هایی پیرامون شهدای شاخص از جمله سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، سردار شهید بروجردی و نادر مهدوی کرده است.

کمبودی که رفع شد؛ از طنز فاخر تا امنیتی های جذاب

چند سال قبل بود که یکی از مقامات ارشد تاکید بر ساخت سریال های فاخر و جذاب در همه زمینه ها و به اصطلاح خیابان خلوت کن داشت.

سیما فیلم طی سه سال گذشته با ورود به دو مقوله طنز و مسائل امنیتی توانست در هر دو حوزه موفقیت‌های چشم گیری کسب کند.

کارنامه رمضان‌نژاد در سیما فیلم؛ از بازگشت سریال‌های ویژه تا ساخت کمدی و امنیتی‌های پرمخاطب
نمایی از سریال «زیرخاکی»

تا پیش از ساخت زیرخاکی و نون خ، نقطه ضعف صدا و سیما عدم ساخت طنزی فاخر با محوریت واقعیت های اجتماعی، سیاسی و خانوادگی بود

سریال های فاخر زیرخاکی ۱ و ۲ توانست جای یک طنز اجتماعی، فاخر و پردازنده به موضوعات انقلابی، هویتی، ضداستکباری و خانوادگی را در تلویزیون پر کند.

این سریال با پرداخت جذاب و با محوریت طنز به موضوعات مبارزات انقلاب در فصل ۱ و ماجراهای ابتدای جنگ در فصل دوم، توانست ضمن جذب مخاطبان فراوان، فضای افکار عمومی را با طعم جدیدی با تاریخ معاصر کشور آشنا کند.

همچنین سریال نون خ نیز که چندین سال است میهمان مردم در ایام عید است با راهبری و حمایت سیما فیلم تولید و پخش شد.

خبرهای رسیده نیز حکایت از این دارد که فصل جدید سریال نون خ نیز عید روی آنتن تلویزیون خواهد رفت.

متاسفانه تا پیش از ساخت زیرخاکی و نون خ، نقطه ضعف صدا و سیما عدم ساخت طنزی فاخر با محوریت واقعیت های اجتماعی، سیاسی و خانوادگی بود.

کارنامه رمضان‌نژاد در سیما فیلم؛ از بازگشت سریال‌های ویژه تا ساخت کمدی و امنیتی‌های پرمخاطب
نمایی از سریال «نون خ»

در دوران رمضان نژاد دست صدا و سیما برای کنداکتور آینده خود نیز پُر شد و حالا مخاطبان باید در انتظار پخش سریال‌های فاخر جشن سربرون و طلاق باشند

موضوع دیگر ورود جدی سیما فیلم به مقوله امنیت و موضوعات پیرامون آن بود؛ بدون شک ساخت سریال در چنین ژانری با توجه به پیچیدگی های آن انرژی زیادی از سیما فیلم گرفت اما نتیجه آن در اعتماد مخاطبان به آن جلوه گر شد و سریال هایی نظیر خانه امن، سرجوخه و حالا نیز تمام رخ، در صدر جدول پربیننده ترین سریال ها قرار گرفته اند.

البته در دوران رمضان نژاد دست صدا و سیما برای کنداکتور آینده خود نیز پُر شد و حالا مخاطبان باید در انتظار پخش سریال‌های فاخر جشن سربرون و طلاق باشند.

برنامه ریزی مدیر پیشین صدا و سیما برای ایام عید و ماه مبارک رمضان نیز تکمیل شده و کنداکتور سریال های مناسبتی صدا و سیما برای ایام عید از هم اکنون مشخص و چیده شده است.

به نظر می رسد حالا و پس از تغییرات جدی در سیما فیلم طی ۳ سال گذشته، مدیران جدید صدا و سیما باید برای ماه های آینده برنامه ریزی کنند؛ ماه هایی که تولیدات مدیران پیشین به اتمام پخش می رسد و باید به فکر تولیدات جدید بود.

همچنین شاید مدیریت پروژه های عظیمی نظیر سلمان فارسی و حضرت موسی نیازمند عظمی بزرگ باشد؛ حال باید دید در آینده چه کارنامه ای از مدیران جدید مورد قضاوت مخاطبان قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha