اقدامات امیدبخش دولت جهادی برای توسعه خراسان شمالی + فیلم

بجنورد- ایرنا- زدودن غبار محرومیت در خراسان شمالی با اقدامات جهادی از ابتدای آغاز به کار دولت نشان از اهتمام جدی مسوولان ملی و استانی برای جبران عقب ماندگی و توسعه دیار قومیت ها دارد و این اقدامات انجام شده اهالی این خطه را امیدوارتر کرده است.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم در شرایطی زمام اجرایی امور را در دست گرفت که کشور یکی از بی‌ثبات‌ترین شرایط اقتصادی در ۸۰ سال گذشته را سپری و همواره با کسری شدید بودجه، حجم بالای نقدینگی، حجم فزاینده بیکاری و رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کرد.

از سوی دیگر در ابتدای کار دولتمردان، کام مردم به‌ دلیل بحران کرونا و برخی ناکارآمدهای مدیریتی سابق نیز تلخ بود اما در مدتی کوتاه بارقه‌های امید در سراسر کشور زنده شد و دولت انقلابی  در مدتی کم علاوه بر بستن پرونده روزهای تلخ کرونایی از اقدامات زیرساختی استان ها نیز برای زدودن غبار محرومیت و ارتقای شاخص های توسعه استان ها غافل نشد.

محرومیت زدایی و ارتقای شاخص توسعه در استان ها گرچه در چند سال گذشته از سوی مسوولان وقت نیز مطرح و در این مسیر کم و بیش اقداماتی انجام شد اما دولت سیزدهم برای محرومیت‌زدایی به دور از هیاهو، مسیر درست و پایداری را انتخاب کرده و در این راستا نقاط ضعف و کمبودهای هر یک از استان ها شناسایی و برنامه هایی جهت جبران عقب ماندگی ها تدوین و اجرایی کرد.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی نیز یکی از استان های محروم کشور است که جدای از رفع محرومیت ها در برخی از حوزه های عمرانی و اقتصادی و اجتماعی در یکسال عملکرد دولت ، اقدامات امیدبخشی برای ریل‌گذاری صحیح و حرکت به سوی آینده ای بهتر در حوزه‌های مختلف عملکردی انجام شده است که به نظر می‌رسد بازخوانی آن که نوید بخش روزهای خوب توام با امیدافزایی برای مردم این منطقه از شمال شرق کشور است، خالی از لطف نیست.

الف) دستاوردهای عمرانی

۱. افتتاح و کلنگ زنی هزار و ۹۴ پروژه عمرانی

آیت الله رییسی و مسوولان استانی دولت سیزدهم از همان ابتدای کار وارث پروژه های نیمه تمامی بودند که خیلی از آنها به علت مشکلات مالی و گاه مدیریتی به سرانجام نرسیده بود اما دولت  با در یک برنامه ریزی هدفمند و حضوری میدانی در مناطق گوناگون نهضت تکمیل و بهره برداری از پروژه های عمرانی را در دستور کار قرار داد.

خراسان شمالی نیز به عنوان استانی کم برخوردار که در بسیاری از شاخص های توسعه از میانگین کشوری عقب‌تر است از نگاه عدالت محور دولت مردمی دور نماند و زدودن غبار محرومیت با بهره برداری و کلنگ زنی از یکهزار و ۹۴ پروژه عمرانی با اعتبار هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان در این خطه آغاز شد.

پروژه هایی که بیشتر در مناطق روستایی و کم برخوردار استان اجرا و به بهره برداری رسید تا این استان به میانگین شاخص های گوناگون کشوری نزدیک و گامی بلند برای توسعه با نگاه ویژه دولت بر دارد.

اجرا و روکش آسفالت ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی، بهره برداری از ۳۳ هزار مترمربع فضای آموزشی، جذب سه هزار و ۴۰۰ تن قیر رایگان، بهره برداری از نیروگاه خورشیدی غلامان، ساخت چهار هزار واحد مسکن روستایی، ۱۹ هزار واحد مسکن دولتی در حال ساخت و شروع اجرای بزرگترین طرح انتقال در منطقه سرانی شیروان بخشی از اقدامات دولت مردمی برای زدودن غبار محرومیت و شروع توسعه استان حدود یک میلیون نفری خراسان شمالی است.

اقدامات امیدبخش دولت کار و کرامت برای توسعه خراسان شمالی + فیلم

۲. اجرا و روکش آسفالت ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی

استاندار خراسان شمالی در این باره به خبرنگار می گوید: خراسان شمالی در برخی شاخص های توسعه در انتهای جدول استان های کشور قرار دارد که با نگاه عدالت محور دولت سیزدهم و هم افزایی مسوولان ملی و استانی اقدامات امیدبخشی برای جبران این عقب ماندگی ها انجام شده است.

محمدرضا حسین نژاد می افزاید: یکی از این عقب ماندگی ها، بهره مندی از راه ها به ویژه در حوزه روستایی است که در این راستا در یکسال اخیر ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی استان آسفالت شد و با بهره برداری از این راه ها شاخص بهره مندی روستاییان استان از راه مناسب ۲ درصد ارتقا یافت.

وی خاطرنشان می کند: با این وجود هنوز هم در حوزه راه ها ۱۰ درصد از میانگین کشوری عقب هستیم که جبران آن نیازمند بهره گیری ظرفیت سایر نهادها برای سرعت بخشیدن به پروژه های راهسازی در محورهای روستایی دارد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به دیدار با وزیر راه و شهرسازی، می گوید: در این دیدار موضوع تسریع در روند اجرای راه آهن بجنورد به اسفراین و بجنورد به گرگان مطرح شد.

۳. بهره برداری از ۳۳ هزار مترمربع فضای آموزشی

حسین نژاد با اشاره به برنامه های دولت برای توسعه فضاهای آموزشی و برچیدان مدارس کانکسی می گوید: توجه به توسعه فضاهای آموزشی و تجهیز آن نشان از اهمیت این موضوع در این دولت دارد به طوری که در یک سال گذشته ۳۳ هزار متر مربع به وسعت فضاهای آموزشی مناسب استان افزوده شده است.

وی اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای برچیدن مدارس کانکسی را مصداق بارز توجه دولت به حوزه آموزش دانست و تصریح می کند: اینک تنها ۱۶۸ مدرسه کانکسی در مناطق محروم استان وجود دارد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی خاطرنشان می کند: ایمن سازی مدارس کانکسی در دستور کار قرار دارد و با حذف این مدارس و تبدیل آن به محیط ایمن، پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع به فضای آموزشی خراسان شمالی افزوده و یکهزار و چهارصد دانش آموز نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

به گفته وی مجموع فضای آموزشی خراسان شمالی، ۱۸۷ هزار متربع و سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش آموز پنج متر و ۲۱ سانتیمتر است که این رقم در استان ۱۰ سانتیمتر بیشتر است.

۴. جذب سه هزار و ۴۰۰ تن قیر رایگان

استاندار خراسان شمالی می گوید: در یکسال اخیر سه هزار و ۴۰۰ تن قیر رایگان از محل قیر رایگان قانون بودجه سنواتی جذب شد.

حسین نژاد افزاید: این قیر سهمیه ای برای اجرای اقدامات عمرانی و آسفالت معابر در ۱۱۶ روستای استان با مشارکت دهیاری ها مصرف شد.

وی با اشاره به اختصاص چهار هزار تن قیر رایگان برای اجرای عملیات عمرانی در مرکز استان اختصاص، تصریح می کند: اختصاص این میزان قیر رایگان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی تامین می شود.

نماینده عالی دولت با بیان اینکه طرح هادی در ۲۰۰ روستای استان در حال اجرا است، ادامه می دهد: ۴۳۳ روستا معادل ۶۰ درصد از مجموع روستاهای خراسان شمالی از اجرای طرح هادی بهره مند شده اند و در این زمینه هفت درصد از میانگین کشوری جلوتر هستیم.

۵. بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی سدغلامان

بهره برداری از نیروگاه خورشیدی از دیگر دستاوردهای عمرانی در خراسان شمالی است که در سالجاری با ظرفیت تولید برق این نیروگاه ۱۰۰ کیلووات و رفع کمبود برق منطقه غلامان به بهره برداری رسید.

حسین نژاد در این باره می گوید: این نیروگاه دارای توان تولیدی برق ۱۰۰ کیلو وات و شامل چهار خطوط تولید برق با ۲۷۸ پنل واتی است که برای احداث آن ۳۲ هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شد.

وی بیان می کند: امروزه در دنیا با توجه به محدود بودن سوخت های فسیلی و ذخایر زیر زمینی و حفظ محیط زیست باید به سمت استفاده از انرژی های پاک رفت که کشور ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان می کند: برای بدست آوردن برق باید از پنل های خورشیدی و ایجاد نیروگاه های بادی کمک گرفت زیرا این نیروگاه ها علاوه بر حفظ محیط زیست، موضوعات پدافند غیرعامل را نیز به درستی مدیریت خواهند کرد.

وی می گوید: اگر تمام انرژی ما در یک نقطه متمرکز باشد با قحطی گسترده برق مواجه می شویم در حالیکه با ساخت نیروگاه های کوچک و مجزا احتمال قحطی برق کاهش می یابد.

حسین نژاد با بیان اینکه برخی صنایع بزرگ مصرف برق بالایی دارند، تصریح می کند: ایجاد چنین نیروگاه هایی و اتصال آن به شبکه سراسری برق کمک بزرگی به مباحث انرژی و حفظ محیط زیست می کند.

سد غلامان بر روی رودخانه فصلی سومبار با هدف مهار سیلاب ها و جلوگیری از فرسایش خاک حاصل خیز، بهبود کشاورزی و افزایش سطح درآمد و اشتغالزایی برای مرزنشینان رازو جرگلان با اعتبار بیش از هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و تاج آن ۹۰۳ متر و ارتفاع آن از پی ۲۳ متر است.

۶. ۱۹ هزار واحد مسکن دولتی در حال ساخت

وی درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز می گوید: اکنون بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی در قالب پروژه های نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، خودمالکی، گروه های ساخت و بافت فرسوده در سطح استان در حال ساخت است.

حسین نژاد با بیان اینکه تاکنون برای ۱۴ هزار و ۳۳۸ واحد تخصیص پروژه انجام شده است، تصریح می کند: ۱۰ هزار و ۷۱۸ واحد اخذ پروانه و تجهیز کارگاه صورت گرفته و پیشرفت فیزیکی این واحدها تا ۵۷ درصد است.

وی می افزاید: سهم استان از ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن، تولید ۴۸ هزار واحد مسکونی است که سالانه حدود ۱۲ هزار واحد ساخته می شود، در سال نخست، ساخت ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست اجرا است.

نماینده عالی دولت با اشاره به توجه دولت به توسعه روستاها و تامین مسکن مناسب برای روستاییان، خاطرنشان می کند: در یک سال گذشته چهار هزار واحد مسکن روستایی در استان ساخته و بهسازی شد که نشان از توجه ویژه در دولت سیزدهم به این حوزه دارد.

وی ادامه می دهد: همچنین سقف تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی در این دولت به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

حسین نژاد با بیان اینکه شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور ۵۴ درصد است و این شاخص در خراسان شمالی سه درصد از میانگین کشوری بالاتر است، می گوید: ۶۳ هزار واحد مسکونی در روستاهای خراسان شمالی مقاوم سازی شده است که نسبت به سایر استان ها در موقعیت مناسبی قرار داریم.

۷. اجرای بزرگترین پروژه آبرسانی شمالشرق کشور

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان شمالی و بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه یک ساله منتهی به شهریور ماه امسال، ۸۵ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است و اکنون بسیاری از روستاهای استان با تنش آبی روبه رو بوده و ساکنان در بسیاری از این مناطق به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می شوند.

مسوولان دولت سیزدهم در استان به خوبی تهدید این پدیده را درک کردند و با اجرای طرحی نو و ابتکاری خلاقانه سعی در برداشت آب های زیرزمینی دارند و بر اساس این طرح ۴۰ میلیون متر مکعب آب از چاه های عمیق منطقه سرانی شهرستان شیروان برداشت و به مناطق خشک خراسان شمالی تزریق می شود.

استاندار خراسان شمالی در این خصوص می گوید: تنها چاره برون رفت از مشکل بی آبی شمالشرق کشور تامین منابع جایگزین و پایدار برای آب آشامیدنی و کشاورزی است و این مهم نیز با بهره برداری از منابع زیر زمینی محقق می شود که یکی از این منابع، آب های آهکی در منطقه سرانی خراسان شمالی است.

وی می گوید: این طرح بزرگ در سفر رییس جمهور به خراسان شمالی، کلید خورد و وزیر نیرو که در این سفر رییس جمهور را همراهی می‌کرد از طرح های آب و برق شهرستان فاروج و شیروان بازدید و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای آن برآورد کرد.

حسین نژاد عنوان می کند: اختصاص این حجم از اعتبارات سفر رییس جمهور به پروژه انتقال آب منطقه سرانی به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی شمالشرق کشور، نویدبخش تحولات قابل توجهی برای خروج خراسان شمالی از بن بست بی‌آبی است.

وی یادآور می شود: این طرح بالاترین حجم تخصیص اعتبار آب در کشور است و برداشت ۴۰ میلیون مترمکعب آب از چاه های عمیق بی‌سابقه است و اجرای این پروژه عظیم شمالشرق کشور را از بی‌آبی نجات می دهد.

ب) دستاوردهای اقتصادی

در حوزه اقتصادی نیز مسوولان ملی و استان دولت سیزدهم به توفیقاتی همچون خرید ۱۱ هزار تند گندم مازاد کشاورزان، جذب ۱.۱ میلیون دلار سرمایه گذار خارجی، خرید ۳۴ هزار دام زنده و کسب رتبه دوم اشتغال روستایی دست یافته اند که بازخوانی این دستاوردها برای امیدبخشی به جامعه هدف خالی از لطف نیست.

۱. خرید ۱۱۱ هزار تن گندم مازاد

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر رونق بخش کشاورزی خراسان شمالی می گوید: با توجه به اینکه استان ظرفیت ویژه ای در حوزه کشاورزی دارد، استفاده از فناوری های نوین و آبیاری تحت فشار برای رونق تولید و کاهش مشکلات این بخش ضروری است.

حسین نژاد می افزاید: در راستای حمایت از کشاورزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان این استان امسال به ۱۰۱ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه می دهد: این در حالی است که کشاورزان خراسان شمالی در سال گذشته ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن گندم به سیلوها تحویل دادند.

حسین نژاد می گوید: همچنین در راستای حمایت از کشاورزان جدای از اجرای مصوبات سفر رییس جمهور با هم افزایی مدیران دستگاه های اجرایی موضوع آزاد سازی آب سدها برای کشاورزی آبی و تکمیل زنجیره غذایی پیگیری می شود.

نماینده عالی دولت در استان اضافه می کند: اجرای طرح های آبخیزداری زمانبر است اما باید در این فرصت به دنبال منابع آبی پایدار باشیم که پیگیری هایی نیز برای انتقال آب دریای عمان به استان انجام شده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

کشاورزان این استان امسال در سطح ۴۷ هزار هکتار اراضی گندم آبی، ۹۴ هزار هکتار گندم دیم، ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار جو آبی و ۲۳ هزار و ۲۰۰ هکتار جو دیم کشت کرده اند.

۲. خرید حمایتی ۳۴ هزار دام زنده

وی با اشاره به اجرای طرح حمایتی دولت از دامداران خراسان شمالی، خاطرنشان می کند: خراسان شمالی به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور است که در این خطه ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک و ۷۹ هزار راس دام سنگین وجود دارد که دامداران این استان سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می کنند.

حسین نژاد می گوید: از آنجا که دامپروری سهم بالایی در نرخ اشتغال خراسان شمالی را به خود اختصاص داد در این راستا بیش از ۳۴ هزار راس دام روستاییان و عشایر خراسان شمالی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان(از جمله وعده‌های رییس جمهور در سفر دوم تیرماه جاری به دامداران این خطه بود) خریداری شد و شرایط بازار دام استان را تا حد زیادی سامان داد.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه معیشت بسیاری از روستاییان خراسان شمالی از این محل تامین می‌شود، تصریح می کند: مشکلات دامداران به علت استمرار خشکسالی در سال های اخیر بی سابقه بوده است که دولت با رویکرد جهادی و طرح های حمایتی خود در حال سرو سامان دادن به این بخش است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اقدامات دولت در حل مشکلات تولید کنندگان بخش دام گفت: بی تردید این اقدامات مشکلات دامداران خراسان شمالی را کاهش می دهد و موجب رونق دوباره صنعت دامپروری در خراسان شمالی می شود.

دامداران خراسان شمالی بیشتر به صورت سنتی فعال هستند و بخش بیشتر دام سبک استان در اختیار خانوارهای عشایری است که خشکسالی به مراتع آسیب زده است و اینک باید برای تغذیه دامی به این بهره برداران کمک شود تا دام خود را در چرخه تولید نگهداری کنند.

۳. کسب رتبه دوم در اشتغال پایدار روستایی

حسین نژاد می گوید: در راستای اشتغال پایدار روستایی نیز خراسان شمالی با رپداخت ۴۹۰ میلیارد تومان وام اشتغالزایی به متقاضیان روستایی و عشایری این استان رتبه دوم کشور ی را کسب کرد.

وی می افزاید: با پرداخت این میزان تسهیلات پنج هزار و ۴۴۸ طرح اشتغال اجرایی و برای هشت هزار و ۸۶۲ نفر در استان شغل ایجاد شده است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان اینکه اشتغال روستایی در بخش های کشاورزی و دامپروری سهم بالایی در نرخ اشتغال خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است، می گوید: حمایت از این بخش همیشه وجود داشته است اما عدم ایجاد اشتغال پایدار در بخش های مزبور با توجه به تخصیص اعتبار مطلوبی که در سال های گذشته به این بخش صورت گرفت کمبود نظارت دستگاه های متولی این بخش ها است.

حسین نژاد تصریح می کند: ایجاد اشتغال هنوز هم نیازمند تسهیلات کم بهره برای اقشار مختلف جامعه است اما نظارت بر نحوه استفاده از آن و اجرای درست و جلوگیری از انحراف اعتبارات مربوط نیاز به قانون جامع و اصلاح روند سنوات گذشته دارد.

۴. ایجاد هشت هزار شغل

وی می گوید: دستگاه‌های اجرایی استان در سالجاری برای هشت هزار نفر شغل ایجاد کردند که ۵۰ درصد از رقم تعهدی است.

حسین نژاد ادامه می دهد: امسال دستگاه های اجرایی خراسان شمالی ۱۶ هزار و ۳۰۰ شغل را تعهد کردند که تاکنون ۵۰ درصد آن محقق شده است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی یادآور می شود: اتاق اصناف، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، بنیاد برکت و کمیته امداد امام خمینی(ره) از دستگاه های برتر در زمینه ایجاد اشتغال در استان هستند.

وی درباره نرخ بیکاری در استان تصریح می کند: تابستان امسال نرخ بیکاری در استان ۹.۲ ثبت شد که این رقم در کشور ۸.۹ گزارش شده است.

۵. جذب ۱.۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی

حسین نژاد خاطرنشان می کند: در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی در استان نیز در مدت عملکرد دولت سیزدهم، ۱۰.۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب و ۱.۱ میلیون دلار جذب شد.

وی می گوید: جدای از این ۲۰ طرح اقتصادی استان با ثبت در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران اینک آماده سرمایه گذاری خارجی است.

استاندار خراسان شمالی تصریح می کند: از ۱۹۰ طرح سرمایه گذاری خارجی ثبت شده در سامانه سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ۲۰ طرح مربوط به خراسان شمالی است.

وی ادامه می دهد: اینک خراسان شمالی با این میزان طرح ثبت شده در جایگاه دوم کشوری طرح های سرمایه گذاری خارجی قرار دارد.

حسین نژاد با اشاره به آغاز برخی طرح های سرمایه گذاری خارجی در استان، گفت: خراسان شمالی با ۲.۵۲ میلیون دلار در رتبه ۱۳ کشوری طرح های سرمایه گذاری خارجی قرار دارد که بی تردید این جایگاه با معرفی فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتر ارتقا خواهد یافت.

ج) دستاوردهای فرهنگی

۱. بهره برداری از حوزه علمیه امام خامنه ای

وی با اشاره به بهره برداری از حوزه علمیه خامنه ای با ۱۸۶ میلیارد ریال اعتبار در مهرماه سالجاری می گوید: عملیات ساخت این حوزه علمیه از سال ۹۴ و از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی آغاز شد که به علت برخی از کمبود ها تاکنون انجام نشده بود.

حسین نژاد ادامه می دهد: این حوزه علمیه در ۲ طبقه با کلاس های درسی و مباحثاتی به مساحت پنج هزار متر مربع ساخته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون طلبه های این حوزه در ساختمانی استیجاری مشغول تحصیل بوده اند، گفت: در این حوزه علمیه ۱۷۵ طلبه در سطوح عالی و ۲۵ طلبه نیز در رشته تخصصی کلام اسلامی مشغول به تحصیل هستند.

یکهزار و ۹۰۰ نفر طلبه در ۱۵ مدرسه علمیه استان خراسان شمالی تحصیل می کنند که بیش از یکهزار نفر از آنان طلاب مرد و بقیه زن هستند.

۲. اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در امور زنان

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و کارآفرین استان می گوید: در جریان سفر استانی هیات دولت به خراسان شمالی، ۱۲۰ میلیارد تومان به حوزه بانوان خراسان شمالی اختصاص یافت.

وی می افزاید: این اعتبار در ۹ بند که از جمله آن ساخت دانشگاه کوثر، کلینیک ناباروری، ایجاد بازارچه فروش مشاغل خرد خانگی، بازارچه دائمی و احداث خوابگاه امام صادق است، اختصاص یافته است.
حسین نژاد تصریح می کند: در راستای مهارت آموزی بانوان نیز با دانشگاه علمی کاربردی قرار دادی منعقد شده است.

وی با تاکید بر ایجاد بازارچه های دایمی برای عرضه تولیدات زنان سرپرست خانوار می گوید: با توجه به اینکه بیشتر زنان فعال در حوزه مشاغل خانگی، سرپرست خانوار هستند باید تمامی زمینه ها برای عرضه محصولات این افراد فراهم شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بیان می کند: در واقع این افراد توانمند برای تولیدات خود نیاز به مکانهایی برای فروش دارند که باید در راستای توسعه مشاغل خانگی و توانمند سازی این افراد نگاه ویژه ای داشت.

حسین نژاد ادامه می دهد: از سوی دیگر زنان سرپرست خانوار غالبا وضعیت مالی خوبی ندارد به گونه ای که جدای از ایجاد بازارچه های دایمی برای عرضه محصولات باید مشوق هایی برای حضور این افراد در بازارچه ها ارایه شود.

۳. افزایش میزان اعتبار مسکن مددجویان

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به افزایش اعتبار مسکن مددجویان استان به ۲۱۷ میلیارد تومان، می گوید: خراسان شمالی از استان‌های محرومی است که قشر زیادی از جمعیت آن زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند و با روی کار آمدن دولت سیزدهم ساخت مسکن محرومان با مشارکت بسیاری از دستگاه‌های اجرایی شتاب گرفت.

وی می افزاید: بررسی ها نشان می دهد که ۲۱ درصد مردم این خطه اجاره نشین هستند و در مجموع ۲۶ درصد نیز در مسکن های ناپایدار سکونت دارند که باید تخریب و بازسازی شوند و بیشتر این افراد شامل خانوار های نیازمند به ویژه مددجویان نهاد های حمایتی می شود که برای تامین مسکن نیازمند کمک دولت هستند.

حسین نژاد تصریح می کند: با این حال، دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار روی ساماندهی بازار مسکن و حل بحران این بخش تمرکز کرده و در این راستا چند اقدام راهبردی در دستور کار خود قرار داده که از جمله آن می توان به ساخت واحدهای مسکن توسط بخش خصوصی، ساخت مسکن برای دهک های متوسط با حمایت نسبی دولت، ساخت واحدهای مسکونی برای دهک های اول تا سوم با حمایت حداکثری دولت و ساخت واحدهای مسکونی روستایی اشاره کرد.

ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی

وی در این زمینه می گوید: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به بهزیستی این استان اختصاص یافت که در مرحله اول یک میلیارد تومان اعتبار برای ساخت واحدهای مسکونی، مراکز توانبخشی و تسهیلات اشتغالزایی بهزیستی استان جذب شد.

حسین نژاد تاکید می کند: بهزیستی استان ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی مددجویی را امسال در برنامه دارد که بیشتر اعتبارات جذب شده از محل سفر رییس جمهور در این بخش و مابقی نیز برای تسهیلات طرح های اشتغالزایی هزینه می شود.

ساخت ۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی کمیته امداد

استاندار خراسان شمالی در خصوص ساخت مسکن مددجویان کمیته امداد نیز می گوید: ساخت ۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش این نهاد در دولت سیزدهم براساس تفاهم نامه‌های منعقد شده در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه می کند: این تعداد مسکن با همکاری بنیاد مستضعفان، سپاه جوادالائمه(ع)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی ساخته می‌شود و بر اساس این تفاهم نامه، سپاه جوادالائمه(ع) متعهد به ساخت یکهزار و ۶۰۰ واحد مسکونی محرومان، بنیاد مستضعفان ۶۰۰ واحد و ۵۰ واحد نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب خراسان شمالی احداث می شود.

۴. تخصیص ۱۲۰ میلیاردتومان برای مجتمع فرهنگی بجنورد

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام از اولویت های دولت است، می گوید: در جریان سفر دولت به خراسان شمالی ۱۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد (دوبرار) تخصیص یافت.

استاندار خراسان شمالی می افزاید: اینک پروژه مجتمع فرهنگی و هنری دوبرار بجنورد با ۱۲ هزار و ۹۵۰ مترمربع در دست اقدام است.

حسین نژاد ادامه می دهد: همچنین ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز مجتمع های فرهنگی و هنری شهرستان های گرمه، جاجرم و فاروج هر کدام به تفکیک با هزار و ۵۰ متر مربع زیربنا و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تا خرداد سال ۱۴۰۲ اختصاص یافت.

وی با اشاره به تخصیص ۱۴ میلیارد ریال برای اماکن فرهنگی و آموزشی گرمه، می گوید: همچنین پیرو سفر رییس جمهور ۲۲ میلیارد ریال نیز برای تجهیز گرم خانه ها و مراکز نگهداری شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین اختصاص یافت.

تلاش هایی هدفمند برای بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو

ارتباط بین ایران و همسایه شمالی با آغاز به کار دولت سیزدهم عمیق تر شد و رییس جمهور کشورمان با دعوت رسمی از رییس جمهور ترکمنستان و انعقاد تفاهم نامه های تجاری در پی شروع فصل جدیدی برای دیپلماسی اقتصادی کشور است و در این راستا با سفر سردار "بردی محمداف" در ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱، ۱۶ سند همکاری برای گسترش روابط تجاری بین دو کشور به امضا رسید تا افق روشنی برای دیپلماسی اقتصادی کشور ترسیم شود.

خراسان شمالی نیز با داشتن ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور، مشترکات فرهنگی و ظرفیت هایی در حوزه های کشاورزی، بهداشت و سلامت، محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی، مصالح ساختمانی و بنگاه های کوچک تولیدی در محور این همکاری ها قرار دارد تا این خطه با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه نقشی ویژه در تکمیل پازل مراودات تجاری با همسایگان داشته باشد.

مسوولان خراسان شمالی نیز با درک این موضوع در حال هموار کردن این مسیر مهم در دیدار چهره به چهره و رایزنی های اقتصادی هستند به گونه ای که استاندار خراسان شمالی ۲۵ مهرماه سالجاری به همراه فعالان اقتصادی استان راهی عشق آباد شد تا از نزدیک با مقامات محلی این کشور دیدار و گره کور برخی از زیرساخت های مراودات همچون گذرگاه مرزی "پرسه سو" که سال ها فعالان اقتصادی منتظر بازگشایی آن هستند را باز کند.

استاندار خراسان شمالی در خصوص رهاورد این سفر و تلاش ها برای بازگشایی گذرگاه مرزی "پرسه سو" می گوید: با پیگیری های انجام شده بازگشایی گذرگاه مرزی «پرسه سو» در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان با حضور وزرای خارجه و راه و شهرسازی بررسی خواهد شد.

وی افزاید: بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو محور مذاکرات با همتای خود در ترکمنستان بود.

حسین نژاد تصریح می کند: گرچه دیدارهایی با فعالان اقتصادی و بازدید هایی فشرده از صنایع نساجی و پالایشگاه گاز این کشور انجام شد ولی در این سفر پنج روزه مباحث زیادی برای تسهیل روابط تجاری بین خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان انجام شد.

حسین نژاد بیان می کند: مقدمات دعوت از استاندار آخال ترکمنستان برای حضور در خراسان شمالی و بازدید از برخی طرح های اقتصادی و فرهنگی این خطه فراهم شده است.

وی خاطرنشان می کند: با حضور استاندار آخال در خراسان شمالی و دیدارهایی که برای تعمیق روابط فرهنگی و اقتصادی انجام می گیرد، مسیر برای بازگشایی گذرگاه مرزی هموارتر خواهد شد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی می گوید: حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین ۲ کشور وجود دارد ولی متاسفانه تاکنون بهره ای از این ظرفیت مرزی نشده است.

ارمغان سفر رییس جمهوری به خراسان شمالی در دوم تیرماه سالجاری، ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه عمران بود که این میزان ۱۲ برابر بودجه یکسال استان است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است.

خراسان شمالی در سال ۸۳، پس از تقسیم استان خراسان به سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در جغرافیای سیاسی کشور پدیدار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha