۲۰ دی ۱۴۰۱، ۸:۰۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84992132
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نبود جایگاه سوخت و رواج گاز پرخطر "ال‌پی‌جی" در جرگلان خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- شهرستان مرزی ۷۰ هزار نفری راز و جرگلان که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال بجنورد مرکز خراسان شمالی واقع است از داشتن جایگاه سوخت "سی‌ان‌جی" محروم است و مردم این خطه به ناچار به سمت استفاده از سوخت پر خطر "ال‌پی‌جی"سوق داده شده اند.

به گزارش ایرنا، گرچه بسیاری از کارشناسان استفاده از گاز "سی‌ان‌جی" را بهترین راه برای جایگزینی بنزین پر مصرف و آلوده کننده می دانند اما هنوز در برخی از شهرستان ها همچون رازوجرگلان، بنزین پرمصرف سوخت اصلی خودرو ها محسوب می شود و رانندگان در این شهرستان مرزی با مشکل تامین سوخت مواجهه هستند.

این شهرستان مرزی که در سال ۹۱ پس از تصویب دولتمردان وقت به شهرستان ارتقا یافت و تقسیمات سیاسی جدید برای اهالی مرزنشین، نعمت گازرسانی، حذف مدارس خشتی، ایمن سازی مسکن های روستایی و توسعه اینترنت را به ارمغان آورد اما همچنان فاقد یک جایگاه سی ان جی برای سوختگیری خودروها است.

این در حالی است که رازوجرگلان روزانه محل تردد شمار زیادی از مسافران، معلمان و بسیاری از کارمندان غیربومی دستگاه های اداری است که با استفاده از خودرو عمومی و شخصی به این شهرستان تردد می کنند ولی نزدیکترین جایگاه سوخت سی ان جی با این شهرستان بیش از ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

گرچه تاکنون سرمایه گذارانی برای ایجاد جایگاه سوخت در این خطه عرض اندام کرده اند اما به گفته مسوولان عدم پیگیری های سرمایه گذار، منجر به صدور مجوزی برای ایجاد جایگاه سوخت گاز سی ان جی نشده است، تا جایی که به دلیل افزایش قیمت قطعات و تجهیزات مربوط به جایگاه سی ان جی، دیگر سرمایه گذاران اشتیاق و تمایلی به سرمایه گذاری در این شهرستان مرزی ندارد.

این شرایط رانندگان را به سمت استفاده از گاز ال پی جی برای خودروهایشان سوق می دهد و از آنجایی که سوخت‌گیری‌ ماشین‌های ال پی جی به صورت استاندارد انجام نمی‌گیرد و معاینه فنی در مورد این خودروها انجام نمی شود یعنی برای هر بار معاینه فنی باید مخزن را باز و دوباره ببندید و این یک مشکل بزرگ و خطرساز است که متاسفانه در این منطقه رواج یافته است.

نبود جایگاه سوخت و رواج گاز پرخطر "ال‌پی‌جی" در جرگلان خراسان‌شمالی

رواج استفاده از گاز ال پی جی پرخطر

یکی از رانندگان جرگلانی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: نبود جایگاه سی ان جی در این بخش بسیاری از شهروندان و رانندگان را به سمت گاز ال پی جی سوق داده است.

اراز یزدانی می افزاید: در واقع بسیاری از رانندگان وقتی می بییند مصرف بنزین صرفه اقتصادی برای آنها ندارد و این شهرستان بدون جایگاه سوخت سی ان جی است، خودروهای خود را مجهز به پمپ گاز ال پی جی کرده اند در حالی که این اقدام بسیار غیراصولی و خطرناک است.

وی ادامه می دهد: این نوع سوختگیری بدون رعایت نکات ایمنی به وفور در این منطقه دیده می شود و همانطور که شما هم می دانید، تلفات جانی و مالی بسیاری به بار می آورد.

یزدانی تصریح می کند: به طور واضح؛ دغدغه رانندگان برای تامین سوخت ارزان آنها را از فکر کردن به فاجعه بزرگ خطر آتش سوزی خودروها غافل می کند.

یکی دیگر از اهالی مرزنشین این شهرستان می گوید: نزدیکترین جایگاه سوخت سی ان جی به این بخش واقع در شهر "پیش قلعه" از توابع شهرستان مانه و سملقان است که بیش از ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

محمد احمدی می افزاید: گرچه رانندگان برون شهری سوخت خود را از پیش قلعه تامین می کنند اما تامین سوخت بسیاری از رانندگان درون شهری و افرادی که داخل این بخش تردد می کنند، تبدیل به دغدغه شده است.

وی ادامه می دهد: جایگاه سوخت این شهر همیشه شلوغ است و چند ساعت طول می کشد تا سوخت سی ان جی بزنیم در حالی که با ایجاد جایگاه سوخت در این شهرستان به لحاظ اقتصادی هم به نفع رانندگان و هم به نفع مسافرانی است که بیشتر از قشر کشاورز و ضعیف جامعه هستند.

نبود جایگاه سوخت و رواج گاز پرخطر "ال‌پی‌جی" در جرگلان خراسان‌شمالی

بی رغبتی سرمایه گذاران

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: هزینه های ایجاد جایگاه سوخت گاز سی ان جی بسیار گران است به گونه ای که اگر صرفه اقتصادی وجود نداشته باشد هیچ فردی تمایل به سرمایه گذاری نخواهد بود.

علی اصغر برومند می افزاید: از سوی دیگر معمولا برای ایجاد جایگاه های سی ان جی، تسهیلات دولتی تعلق نمی گیرد تا فرد حاضر به سرمایه گذاری باشد.

وی می گوید: در سالجاری سرمایه گذاری برای ایجاد جایگاه سوخت سی ان جی در این شهرستان مراجعه نکرده است و تنها پارسال یک سرمایه گذار پیگیر احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در رازو جرگلان بود که آن هم منصرف شد.

برومند با اشاره به اینکه ۴۹ جایگاه عرضه سوخت در استان فعال است، تصریح می کند: از این تعداد ۳۰ جایگاه مربوط به عرضه سوخت سی ان جی و خارج از شهرستان راز و جرگلان فعال است ...

در ادامه با سرمایه گذاری که قصد داشته است تا در این زمینه سرمایه گذاری کند گفت و گو کردم، وی که نخواست نامش ذکر شود در این خصوص می گوید: ۲ سال پیش برای دریافت مجوز ایجاد مجتمع خدمات رفاهی در این شهرستان اقدام کردم و قرار بود در عرض ۲ ماه مجوز صادر شود اما برخلاف پیش بینی ها درگیر کاغذبازی هایی شدم که من را از سرمایه گذاری منصرف کرد.

وی می افزاید: تمامی اقدامات را برای وارد کردن قطعات این جایگاه سوخت از کشور چین را انجام داده بودم اما اینقدر درگیر کاغذبازی های اداری شدم که دیگر وارد کردن آن قطعات با هزینه چندین برابری هیچ صرفه اقتصادی نداشت.

این سرمایه گذار تصریح کرد: تنها توانسته ام نامه ای بگیرم که در آن واگذاری هر گونه زمین برای ایجاد مجتمع خدماتی رفاهی و برخورداری از آب بلامانع عنوان شده است.

متاسفانه فرماندار راز و جرگلان علی رغم تماس های جوابگوی این موضوع و مطالبه مردمی نبودند.

شهرستان مرزی ۷۰ هزار نفری راز و جرگلان که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال بجنورد واقع است، سه بخش و ۶ دهستان دارد و ۷۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

این منطقه، بخشی در تابعیت شهرستان بجنورد بود که در اسفندماه سال ۱۳۹۲ به شهرستان ارتقا پیدا کرد و ۷۵ درصد از جمعیت این شهرستان ترکمنان اهل سنت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha