۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 84992140
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاخیر در غربالگری بینایی نوزادان نارس عواقب جبران ناپذیر دارد

بیرجند- ایرنا- مدیر سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: غربالگری بینایی برای نوزادان نارس یا کم وزن جزو مراقبت‌های بدو تولد است که هرگونه تاخیر در آن عواقب جبران ناپذیری مثل کوری و نابینایی به همراه دارد.

نرجس مصطفوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نوزادان نارس معمولا با وزن ۲ کیلوگرم و کمتر یا سن حاملگی کمتر از ۳۴ هفته متولد می‌شوند که در معرض خطر رتینوپاتی نارسی هستند.

«رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP) علت اصلی نابینایی قابل پیشگیری در کودکان است و در نوزادان نارس که عروق شبکیه آنها کامل نشده، روی می‌دهد.»

وی ادامه داد: نوزادان نارس متولد شده برای انجام این نوع غربالگری به مرکز رتینوپاتی بیمارستان رازی برای ویزیت پزشک متخصص چشم ارجاع می‌شوند.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال ۹ هزار و ۹۰۰ نوزاد در خراسان جنوبی مراقبت‌های بدو تولد را از مراکز ارایه دهنده خدمت علوم پزشکی دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه تمام نوزادان ۱۴ تا ۱۵ روزگی غربالگری بینایی می‌شوند گفت: کافی بودن شیر مادر در بدو تولد و بیماری‌های متابولیک ارثی و ژنتیک که سه تا پنج روزگی انجام می‌شود جزو مراقبت‌های ۲۸ روز اول تولد بوده و از دیگر غربالگری‌های نوزادان است.

مصطفوی با تاکید بر اهمیت مراقبت‌های دوران نوزادی در ۲۸ روز اول تولد اظهار داشت: تمام والدین باید به صورت حضوری به نزدیک‌ترین واحد ارایه خدمت دانشگاه علوم پزشکی که شامل مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه بهداشت است مراجعه و این مراقبت‌ها را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه پایش رشد نوزادان هم از مراقبت‌های دوران نوزادی است افزود: انجام یک نوبت معاینه کودک توسط پزشک در سن زیر یکماه، ارزیابی علائم و نشانه‌های خطر در هر مراقبت، ارزیابی وضعیت سلامت و شیردهی مادر در سه تا پنج روزگی، ارزیابی وضعیت تغذیه نوزاد، ارزیابی بدرفتاری با نوزاد و تجویز مکمل‌ها از دیگر مراقبت‌های دوران نوزادی است.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: غربالگری شنوایی بدو تولد سه تا پنج روزگی، ۱۴ تا ۱۵ روزگی و ۳۰ تا ۴۵ روزگی نیز برای تمام نوزادان متولد شده در استان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه براین آموزش‌هایی در خصوص سلامت و شیردهی مادر، ارتقای تکامل نوزاد، تغذیه کودک، پیشگیری از آسیب کودک، مراقبت نوزادی، عوامل محیطی موثر بر سلامتی و سلامت معنوی متناسب با سن نوزاد ارایه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha