۱۸ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۳۲
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 84992382
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان قزوین چگونه می‌گذرد؟
عکس تزیینی است

تهران- ایرنا- مدیر هنری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان قزوین گفت: در این جشنواره تنها به جوان‌گرایی اکتفا نکرده‌ و تلاش کرده‌ایم تا جوانان حرفه‌ای به‌ واسطه ارائه آثارشان، ظرفیت هنری استان را به نمایش بگذارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پانزدهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی برگزار می‌شود که استان‌های مختلف کشور در آن سهمی بیش از دوره‌های گذشته دارند و در تلاش هستند تا ظرفیت‌های هنری هنرمندان جوان و موفق استان‌ها را ارائه کنند.

مدیر هنری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان قزوین درباره این دوره از جشنواره اظهارداشت: تلاش ما بر این بوده که به هنرمندان جوان میدان بدهیم و عرصه را برای ادامه مسیر هنری‌شان هموارتر کنیم اما صرفا به این موضوع هم اکتفا نکرده‌ایم و بر این موضوع توجه کرده‌ایم که جشنواره جای جوان‌های حرفه‌ای است.

علی کاظم‌لو گفت: همه می‌دانیم که قرار نیست در جشنواره‌ها فقط هنرمندانی که سن پایینی دارند شرکت کنند بلکه باید تلاش کرد سطح حرفه‌ای جشنواره‌ای به بزرگی و سابقه جشنواره هنرهای تجسمی فجر حفظ شود و به هنرمندانی فضای کار داد که عیار هنرشان نسبتا بالا باشد.

وی افزود: همچنین تلاش کردیم چشم‌انداز و نگاهمان صرفا به هنرمندان جوان شناخته ‌شده محدود نشود و در پی یافتن استعدادهای تازه و چهره‌های جدید هم باشیم. از این ‌رو حتی به هنرمندان خوش ‌قریحه در روستاها هم سر زدیم و به آثار آنان توجه ویژه‌ای داشته‌ایم.

مدیر هنری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان قزوین بیان کرد: البته در چند رشته نتوانستیم هنرمند جوان شاخص پیدا کنیم و برای حفظ کیفیت آثاری که ارائه می‌شود، به سراغ هنرمندان شناخته ‌شده و به ‌اصطلاح چهره‌ رفتیم؛ یعنی هم تلاش کردیم جوان‌گرایی را حفظ کنیم و صرفا سراغ افراد مطرح استان نرویم و هم در این راه کیفیت را فدای شعار جوان‌گرایی نکنیم.

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان قزوین چگونه می‌گذرد؟

کاظم‌لو با اشاره به ارایه آثار شایسته و قابل قبول هنرمندان استان قزوین در جشنواره پانزدهم اظهارداشت: آثاری در جشنواره ارائه می‌شود که توسط هنرمندان حرفه‌ای خلق شده است، هنرمندانی که از رده سنی زیر ۳۰ سال تا سنین بالاتر در میان آنان دیده می‌شوند، تاکنون موفقیت‌هایی در عرصه فعالیت خود داشته‌اند و برخی از این هنرمندان در دوره‌های گذشته «طوبای زرین فجر» جشنواره را هم دریافت کردند.

وی گفت: جلسات متعددی با سایر نهادهای هنری فعال در استان قزوین از جمله حوزه هنری و انجمن‌های هنرهای تجسمی برگزار شده تا با نگاهی همه ‌جانبه به سراغ این رویداد مهم برویم، چرا که هدفمان صرفا برگزاری یک نمایشگاه نبوده است.

این مدیر هنری درباره فضای نمایش آثار هنرمندان در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: یکی از سیاست‌های ما این بود که به جای معرفی ١٢ نفر با ١٢ اثر، ۱۲ فضا در یک نگارخانه مطلوب را در اختیار هنرمندان قرار دهیم، به‌ طور تقریبی به هر هنرمند فضایی با چهار مترمربع اختصاص داده می‌شود تا آثارش را به نمایش بگذارد. این کار به نمایشگاه تنوع می‌دهد و برای مخاطب حظ بصری دارد و هم سطح هنر استان و بهترین آثار هنری را در کنار هم در یک فضا ارائه می‌کند.

کاظم‌لو، یکی از محاسن برگزاری این شیوه از نمایشگاه را تعامل بیشتر هنرمندان با یکدیگر دانست و اظهارداشت: در چنین فضایی هنرمندان رشته‌های مختلف با یکدیگر بیشتر آشنا می‌شوند و طبیعتا این آشنایی می‌تواند به تعامل آنان و تقویت روحیه کار فرهنگی و هنری در استان بینجامد. همدلی بیشتر میان هنرمندان موجب می‌شود در دوره‌های بعدی با آثار بیشتری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور داشته باشیم.

مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه‌ توسعه‌ هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، با حضور هنرمندان، دانشگاهیان، پژوهشگران، مراکز و مؤسسات هنری، پانزدهمین جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر را بهمن ماه امسال برگزار می‌کند.

این جشنواره به دبیری سیدعباس میرهاشمی، با نمایش آثار منتخب در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ استان‌ها (غیررقابتی) در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

موضوع جشنواره پانزدهم آزاد است و در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان) نقاشی و نگارگری برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha