برف و باران مهمان گیلانی‌ها؛ دستگاه‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند

رشت - ایرنا - دستگاههای گیلان با صدور هشدار نارنجی هواشناسی گیلان مبنی بر بارش برف و باران و یا مخلوط هر 2 از امروز تا سه‌شنبه و برودت قابل ملاحظه هوا طی روزهای آتی به حالت آماده باش درآمدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان امروز یکشنبه به ریاست اسدالله عباسی استاندار استان و حضور مدیران دستگاه‌های مختلف استان برگزار شد و فرمانداران شهرستان‌ها نیز از طریق ویدئو کنفرانس این جلسه و دستورات آن را پی‌گیری کردند.

تجارب برف سنگین سال‌های گذشته در این استان وغافلگیری دستگاه ها در ارائه خدمات تجربه تلخی بوده که موجب شده طی ۲ و سه سال اخیر در جریان هشدارهای سطح نارنجی و قرمز هواشناسی بلافاصله در اسرع وقت نسبت به تشکیل جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران در استان و پیش بینی و انجام تدابیر لازم برای آمادگی دستگاه‌ها، رفع کاستی‌ها و نواقص جلوگیری از غافلگیری در عین خدمت رسانی مناسب به مردم اقدام شود.

در جلسه امروز مدیرکل هواشناسی استان گزارشی از سامانه جدید بارشی ارائه داد و مدیرکل مدیریت بحران استانداری و هر یک از مدیران دستگاه های عضو یا نمایندگان آنان و سرپرست شهرداری رشت از امکانات، تجهیزات و آمادگی برای خدمات‌رسانی احتمالی سخن گفتند و در نهایت استاندار گیلان دستورات و تاکیداتی را ارائه کرد.

مدیرکل هواشناسی گیلان در این جلسه با اشاره به نفوذ و فعالیت توده هوای پرفشار سیبری گفت: وزش باد و بارندگی "نسبتا شدید یا خیلی شدید"، بارش برف در ارتفاعات و دامنه ها آن "نسبتا شدید تا شدید و بارش مخلوط برف و باران یا برف در مناطق همجوار دامنه‌ها از پیامدهای این سامانه در استان است.

محمد دادرس با بیان اینکه نفوذ و تقویت این سامانه پرفشار تا صبح سه‌شنبه در استان ادامه دارد، افزود: دمای هوا در این مدت به طور متوسط ۶ تا ۱۲ درجه کاهش می‌یابد ضمن اینکه بیشتر بارش‌ها در مناطق غربی و ساحلی گیلان پیش بینی شده و شاهد وزش باد نسبتا شدید تا خیلی شدید به ویژه در سواحل استان خواهیم بود.

وی با تاکید بر احتیاط در ترددهای جاده‌ای به دلیل لغزندگی سطح معابر و اجتناب و احتیاط در ترددها "در جاده های کوهستانی" اظهار کرد: از سفر و ترددهای غیرضرور باید خودداری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در این جلسه با بیان اینکه در سال‌های گذشته از جمله سال ۹۸ از برف در این استان آسیب دیده‌ایم، برف ۹۸ گیلان؛ غافلگیری مردم و مسئولان و تکرار خاطرات تلخ گفت: با توجه به آسیب های گذشته برای جلوگیری از تکرار آن، از قبل برنامه عملیاتی را تهیه و ابلاغ کرده‌ایم که وظایف دستگاه‌های مربوطه مشخص شده از این‌رو هیچ بهانه‌ای از دستگاه‌ها را نمی‌پذیریم.

امیرمرادی اظهار کرد: در زمان حاضر آمادگی لازم برای بارش‌های متعدد را داریم ضمن اینکه باز بودن ورودی شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان جزو اولویت‌ها است، جلسات مختلفی در این ارتباط گذاشته شده تا با رفع نواقص مشکلی ایجاد نشود.

وی با اشاره به تجهیز ماشین‌آلات سنگین برف‌روبی در استان گیلان افزود: برای آمادگی ۶۰ دستگاه از این ماشین آلات با بخش خصوصی هماهنگی هایی انجام شد ضمن اینکه جهادکشاورزی با شناسایی پنج هزار تراکتور همکاری لازم در این بخش را انجام داده و فرمانداران و دهیاران نیز کمک می‌کنند.

مرادی با بیان اینکه وظایف در حوزه مدیریت بحران استانداری گیلان مشخص و هماهنگی های لازم به عمل آمده، ابراز امیدواری کرد تا از بارش های برف و باران به عنوان نعمت الهی استفاده کامل ببریم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز گفت: امکانات لازم برای عملیات برف‌روبی زمستانی در استان از چند ماه گذشته آماده شده و ۶۰ اکیپ راهداری با بیش از ۵۴۰ راهدار با ۳۹۱ دستگاه ماشین آلات پای کار هستند.

حجت الله عطائی اظهار کرد: در زمان حاضر نیروهای راهداری در محورهای پونل به خلخال، اسالم به خلخال و دیلمان به سیاهکل در حال عملیات برف‌روبی هستند ضمن اینکه نمک و ماسه مورد نیاز نیز تهیه شده‌است.

وی اولویت را بازگشایی و بازنگهداری محورهای شریانی و اصلی عنوان کرد و افزود: در هنگام ضرورت از ورود خودرو به استان گیلان باید خودداری شود تا عملیات برف‌روبی مختل نشود.

عطائی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید همکاری های لازم را داشته باشند، خاطر نشان کرد: در جریان بارش برف تنها راهداری و پلیس راه وظیفه خدمات رسانی ندارد و همه باید همکاری کنند.

رئیس پلیس راه گیلان نیز در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان با ارائه گزارشی از وضعیت راه‌ها گفت: هم اکنون در محورهای ارتباطی گیلان اسالم به خلخال و گردنه حیران بارش برف داریم.

سرهنگ جاور صفاری با بیان اینکه ۶۵ تیم گشت در محورهای ارتباطی استان گیلان حضور فعال دارند، افزود: رانندگان برای تردد در محورهای کوهستانی و برف گیر به بستن زنجیر چرخ خودرو و کنترل آن اهتمام داشته باشند.

سرپرست شهرداری رشت نیز در این جلسه گفت: هزار و ۵۰۰ نیرو در سه شیفت در مناطق پنج گانه و ۱۵ ناحیه شهرداری رشت با ماشین‌آلات و تجهیزات لازم بر اساس دستورالعمل ستاد بحران آماده باش شدند.

یوسف یزدانی با اشاره به عمر بالای ماشین آلات شهرداری رشت اظهار کرد: با بخش خصوصی قراردادی منعقد کردیم تا بر اساس نیاز از ماشین آلات آنان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: ۳۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل مردم در رشت آماده شده ضمن اینکه در صورت بارش برف در این شهر برنامه های تفریحی از سوی سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری شامل جشنواره آدم برفی نیز برگزار خواهد شد.

استاندار گیلان نیز در این جلسه در سخنانی با تاکید بر ضرورت آمادگی همه دستگاه‌ها برای خدمات رسانی احتمالی با توجه به بارش برف و باران در استان گفت: سال های گذشته تجربه تلخ و شیرین برف را داشتیم از این‌رو باید پیشگیری های لازم در همه بخش ها انجام شود.

اسدالله عباسی انسجام و وحدت دستگاه ها و مدیران برای خدمات رسانی در صورت بارش برف را ضرورتی جدی خواند و اظهار کرد: اگر همکاری و هماهنگی لازم در کارها نباشد حتی در صورت برخورداری از همه امکانات، تجهیزات و ناوگان خودرویی مورد نیاز باز هم دچار مشکل خواهیم شد.

وی با یادآوری بارش‌های سنگین برف در سال های گذشته در گیلان با تاکید بر اینکه مدیران در صورت بارش برف نباید غافلگیر شوند، اضافه کرد: یکی از مسائل جدی در جریان این بارش‌ها در آن زمان غافلگیری مدیران بود از این‌رو آمادگی همه جانبه همه دستگاه ها ضروری است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه همه دستگاه ها مرخصی ها و ماموریت های خارج استان خود را باید از امروز تا اطلاع ثانوی قطع کنند، اظهار کرد: تمامی مسئولان از جمله دستگاه های خدمات رسان و امدادی در محل ماموریت خود حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از ترددهای غیرضرور در مناطق مختلف استان گیلان خاطر نشان کرد: در صورت مسدود شدن راه ها در امدادرسانی دچار مشکل خواهیم شد چه بسا ارائه خدمات امدادی امکان پذیر نباشد، باید برای همه این موارد آماده باشیم و همه این موراد در نظر گرفته و تدبیر شود.

هم اکنون در ارتفاعات گیلان برف و جلگه بارش شدید باران را داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha