۱۸ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۲۲
کد خبر: 84992721
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رنسانس جلیقه زردها؛ مکرون درگیر بحرانی فراگیر+فیلم

تهران- ایرنا- افزایش بی‌سابقه تورم، آغاز دوران تاریک رکود، مخالفت با اصلاحات بازنشستگی و در یک کلام مخالفت با سیاست‌های امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بار دیگر آتش اعتراض شهروندان این کشور را شعله‌ور کرده و موجب بازگشت دوباره جلیقه زردها به خیابان‌های فرانسه شده است.

به گزارش ایرنا، اگر سری به رسانه‌های فرانسه بزنیم رنسانس جلیقه زردها را سرتیتر روزنامه‌ها، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی می‌یابیم؛ شرایطی که به باور تحلیلگران حاصل تعدد و تعمیق بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این کشور اروپایی است.

نخستین زمزمه‌ها از تولد موج جدید تظاهرات جلیقه زردها را می‌توان پیش از آغاز سال نو میلادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فرانسوی زبان مشاهده کرد؛ موضوعی که روز گذشته (شنبه) در نخستین هفته سال ۲۰۲۳ میلادی نمود عینی یافت و مفسران معتقدند که این روند در هفته‌های آتی نیز تکرار خواهد شد.

تارنمای روزنامه پاریسی لو پاریزین که پیشتر در گزارشی فراخوان تظاهرات در هفتم ژانویه را پوشش خبری داده و با طرح این سوال که "آیا این فراخوان نشانه بازگشت اعتراض‌هاست؟" از افزایش درخواست‌ها برای احیای مجدد جنبش جلیقه زردها در هفتم ژانویه خبر داده بود.

در این گزارش هرچند ناظران چشم‌انداز بیداری جنبش جلیقه زردها را با وجود سنگینی بار تورم بر خانوارها و نگرانی‌های ناشی از اصلاحات بانشستگی کمرنگ پیش‌بینی کرده بودند، اما نتیجه نهایی این فراخوان‌ها روز گذشته با حضور هزاران جلیقه زرد در خیابان‌های فرانسه تجلی یافت.

روزنامه پرشمارگان لو فیگارو نیز با پوشش خبری تظاهرات روز گذشته، از حضور چهار هزار و ۷۰۰ شرکت کننده در تظاهرات دیروز جلیقه زردها خبر داد که حدود ۲ هزار نفر از آنها در پاریس جمع شده بودند. تظاهراتی که بر اساس فیلم‌های منتشرشده از این رویداد، ساعت‌ها با وجود جو امنیتی شدید، ادامه داشت.

روزنامه لو فیگارو در این گزارش، محور مشارکت تظاهرکنندگان را مخالفت با سیاست‌های مکرون به ویژه در زمینه اصلاحات آتی قانون بازنشستگی و اعتراض به شرایط اقتصادی حاکم بر این کشور ارزیابی کرده است.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز در تبیین تظاهرات دیروز اعلام کرد که این رویداد بعدازظهر شنبه از منطقه هفتم پاریس آغاز و به سمت شرق پایتخت ادامه و گسترش یافت.

به گفته این خبرنگار جمع بزرگی از نیروهای پلیس این اعتراضات را هدایت کردند و برخی از رسانه‌ها آن پوشش خبری دادند.

این تظاهرات که در شبکه‌های اجتماعی نیز پخش و بازتاب گسترده‌ای داشته است، از جنوب پاریس با شعارهای علیه مکرون آغاز شد اما به گفته لو فیگارو بدون خشونت یا درگیری بین تظاهرکنندگان و پلیس خاتمه یافت.

رنسانس جلیقه زردها؛ مکرون درگیر بحرانی فراگیر+فیلم

ابراز تاسف از جهان سومی شدن فرانسه

یکی از تظاهرکنندگان تاکید کرده است که این جنبش به دلیل موضوع اصلاحات بازنشستگی گسترش خواهد یافت و ما دوباره کارمان را آغاز می‌کنیم.

یک معترض ۳۰ ساله که مایل به بیان نام خود نیست، از "جهان سومی شدن فرانسه" ابراز تاسف می‌کند.

این تظاهرکننده همچنین از پرداخت انبوهی از مالیات‌هایی که نتیجه آن در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود، گله دارد.

روزنامه لیبراسیون نیز چند روز قبل در گزارشی با بیان اینکه پس از چهار سال از نخستین تجمع جلیقه زردها، تظاهرات دیگری روز شنبه با امید به احیای این جنبش کلید می‌خورد، به تبیین شرایط اجتماعی متشنج فرانسه و ترس شهروندان از حضور در تظاهرات خبر داده است.

بر اساس گزارش یاد شده، فراخوان این تظاهرات ۱۰ روزی است که در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ "جلیقه زردها هفتم ژانویه" (GiletsJaunes7janvier#) دست به دست می‌شود.

لیبراسیون تاکید دارد: انگیزه برای حضور در خیابان‌ها در همه جای فرانسه به ویژه در پاریس برای برقراری عدالت اجتماعی، مالی و اقلیمی و همچنین علیه تورم، برای صلح، علیه اصلاحات بازنشستگی، علیه افزایش قیمت محصولات اولیه‌ای همچون بنزین و برق و همچنین علیه خشونت دولتی دیده می‌شود.

رنسانس جلیقه زردها؛ مکرون درگیر بحرانی فراگیر+فیلم

ترس فرانسویان از تبعات اعتراض

یکی از فعالان جنبش جلیقه زردها دلیل اصلی تردید شهروندان برای پیوستن به این تظاهرات را ترس اعلام کرده و به تشریح خشونت و سرکوب پلیس فرانسه پرداخته است.

وی با بیان اینکه ۳۲ نفر در جریان اعتراضات جلیقه زردها کور و دست پنج نفر قطع شده است، این موارد را تنها نوک کوه یخ ارزیابی کرده و می‌افزاید: جنبش جلیقه زردها علاوه بر آمار مجروحان، جدایی‌ها، محکومیت‌ها، تفتیش خانگی، انتقام‌جویی و از دست دادن شغل را برای شهروندان تداعی می‌کند و این امر باعث می‌شود که عده‌ای از شرکت در این اعتراضات منصرف شوند.

یکی از اعضای اصلی جنبش جلیقه زردها نیز تاکید دارد: اراده دولت این است که شهروندان از تظاهرات بترسند.

به گفته وی، بسیاری از شهروندان فرانسه به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی به ویژه گرانی بنزین دیگر نمی‌توانند از نقاط مختلف این کشور برای شرکت در تظاهرات پاریس به پایتخت سفر کنند.

شبکه رادیویی فرانس بلو (France Bleu) نیز بحث اصلی که در میان تظاهرکنندگان مطرح می‌شود را تورم معرفی کرده و به نقل از یکی از معترضان می‌افزاید: قیمت همه چیز در حال افزایش است. ما چهار سال پیش گفته بودیم که شرایط بد خواهد بود اما اکنون بدتر و بدتر است.

یک بازنشسته نیز تاکید دارد: تظاهرات جلیقه زردها زمانی که بنزین ۱.۵ یورو بود، خیابان ها را پر می‌کرد اما اکنون گاهی اوقات قیمت آن افزون بر ۲ یورو است و هیچکس چیزی نمی‌گوید.

بر اساس گزارش این شبکه رادیویی فرانسوی، برخی دیگر از تظاهرکنندگان رسانه‌ها را متهم می‌کنند که چهره جلیقه زردها را مخدوش کرده‌اند و مسئول این نارضایتی هستند.

شبکه تلویزونی فرانس 3 نیز به نقل از یکی از جلیقه زردها می‌نویسد: من هشدار دادم که سیستم و موسسات در حال فروپاشی هستند.

این شهروند معترض تاکید دارد: بسیاری از هموطنان ما در شگفتی هستند. اتفاقی که شاهد رخ دادن آن هستیم به قدری جدی است که برای بسیاری اعتراف و درک آن دشوار می‌نماید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha